3257
Sök

Behöver råd ang. koppling av bas-slutsteg samt val av slutsteg, tack.

28 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tänker senast imorgon beställa en 12" bas samt ett steg att driva basen med. Basen kommer ligga på 1200w max och 600watt rms, 2*4ohm. Steget är jag lite mer osäker på, men mest intressant hittills har följande fakta: 1300W max, 4 Ohm 2 x 150 Watt, 300 Watt, 2 Ohm 2 x 330 Watt, 600 Watt.

Går detta ihop, eller verkar steget/basen dålig? Hur bör jag koppla basen till steget? Är ett monosteg ett bättre val?

Tacksam för all hjälp jag kan få...

148 Inlägg
31 januari 2007
Hej

Om jag vore du skulle jag köpa ett mono steg med effekt runt 500-800W RMS i 2ohm..

28 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
biffsteak skrev:
Hej

Om jag vore du skulle jag köpa ett mono steg med effekt runt 500-800W RMS i 2ohm..

Låter det här steget bättre:  600 WATT RMS 1 Ohm, 1000 Watt, 2000 Watt Peak?

Hur kopplar jag basen som är 2x4ohm?

297 Inlägg
31 januari 2007
Skulle hjälpa om du berätta va det e för steg å bas först, många har kalle anka watt.

/Gurra

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker

28 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
H40GST skrev:
Skulle hjälpa om du berätta va det e för steg å bas först, många har kalle anka watt.

/Gurra

Basen: PRO 1200N och monosteget: stx-d500
Går det ihop? Eller är det enbart kalle anka watt? smile

6 851 Inlägg
31 januari 2007
Gissar på att det är grodan boll watt..
För jag fattar inte redigt..600W rms, 1000,2000max? vad är det där 1000?
Hur många A är det avsäkrat på?
Senast redigerat av Tiaz (31 januari 2007)

28 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Gissar på att det är grodan boll watt..
För jag fattar inte redigt..600W rms, 1000,2000max? vad är det där 1000?
Hur många A är det avsäkrat på?

50A. Förstår att samma siffror på basar och steg med bra märken säkert spelar betydligt bättre, men har också svårt att tro att det finns bättre att få för samma summa pengar.

Skulle i alla fall gärna vilja få ett svar på vad för steg man bör sattsa på för att driva en sådan bas (mono/två kanal osv) samt hur man bör koppla basen med det steget (serie/parallel?).

542 Inlägg
1 februari 2007
Jag driver en JBL GTO 12" max 1000W, 250 Watt RMS med ett Infinity Ref 7521 som leverar 2x97 Watt RMS eller 1x283 Watt RMS. Det fungerar hur bra som helst. Som butiken sa stirra dig inte blind på watten. Se till att steget kan leverera kan tillräckligt med ström.

Sen är det att föredra fler baselement om man ska använda ett monosteg. Detta för att kunna koppla till en lägre impedans och få ut mer effekt.
Senast redigerat av lmoberg (1 februari 2007)

28 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
lmoberg skrev:
Jag driver en JBL GTO 12" max 1000W, 250 Watt RMS med ett Infinity Ref 7521 som leverar 2x97 Watt RMS eller 1x283 Watt RMS. Det fungerar hur bra som helst. Som butiken sa stirra dig inte blind på watten. Se till att steget kan leverera kan tillräckligt med ström.

Sen är det att föredra fler baselement om man ska använda ett monosteg. Detta för att kunna koppla till en lägre impedans och få ut mer effekt.

Ok, tack för svaret. Har redan lådan klar för en 12" bas, så jag behöver en hyffsat bra bas nu.
Hur bör skillnaden vara mellan basen jag angav tidigare mot exempelvis en JBL GTO1202D?

Sedan försöker jag få svar på vad dubbla talspolar (tex 2x4ohm eller 2x2ohm) på en bas innebär och hur man kopplar en sådan bas bäst?

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
1 februari 2007
En bas med 2x2ohms talspolar kopplar man ner till 1ohm till ett monosteg som klarar av dom låga lasterna.krävs lite av strömmatningen,tjockare kablar mer än ett batteri. Annars så är risken ganska så stor att man bränner slutsteget.
Eller så kan man koppla dom till ett kraftigt 2kanals steg på båda kanalerna.

En bas med 2x4ohms talspolar kopplar man ner till 2ohm till ett monosteg som klarar av 2ohm(dom flesta gör det i dagens läge),Krävs inte så mycke av strömmatningen som 1ohms systemet gör ovan.Man kan klara sej på ett batteri och normala strömkablar.
Eller så kopplar man dom till ett kraftigt 4kanals steg som är bryggat till 2kanalar som inte klarar av 2ohm i bryggat läge.

Mitt tips: köp en bas med 2x4ohm och ett monoslutsteg som är 2ohm stabilt.Då är man inte så begränsad av strömmatningen och x-tra batterier lika mycke..
(ps.Det är aldrig fel med för mycke ström åt slutstegen,ju mer du kan ge dom desstu bättre är det)
Senast redigerat av jinxs (1 februari 2007)

Diesel is the blood of satan.

1 785 Inlägg
2 februari 2007
Vilken bil ska du ha grejerna i och hur mycket utrymme kan du avvara i bagaget?

Vilken budget har du?

Ska ge dig goda råd på prylar när jag vet vad du är ute efter

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

28 Inlägg
2 februari 2007
Trådstartare
Det är en sluten låda, men vet inte på hur många liter. Budgeten för basen är ca 1500, tänkt gå ner och köpa en JBL GTO 12" idag. Har du något annat förslag tar jag gärna emot det. smile

Sök