Snulfert skrev:
Hej,
Efter att ha hämtat bilen på service idag så nämnde de att bromsar och skivor bak på vår Volvo är slitna. Inte akut men värt att veta tyckte de.
Jag försökte söka lite här men hittade inte då så frågar helt enkelt hur pass svårt det är framförallt med tanke på den elektroniska handbromsen.
Är handbromsen på båda sidor eller slipper man den på ena sidan?
Hittade en ganska utförlig video som beskriver bytet. Kan jag utgå ifrån den och finns det något han missat, bör förtydliga osv? Han använder inte dator för att dra tillbaka P-bromsen. Han byter inte ut nån packning som Volvo tydligen rekommenderar.
Länk till video:
https://m.youtube.com/watch?v=QCp9LZ_sOeoLänka gärna till andra trådar om ni är bättre på att hitta dom än jag, annars vill jag gärna ha feedback på videon samt tippa som ni själva har.
Sist men absolut inte minst. Belägg och skivor finns på Biltema. Finns det bättre att köpa på nätet eller vad använder ni? Det är sällan jag köper originaldelar till bilen men har å andra sidan inte köpt bromsar till den än heller så hur resonerar ni?
Trevlig kväll
det sitter elmotor till p-bromsen på båda sidorna.
om man köper original klossar så får man med en instruktion hur man får tillbaka justeringen utan att använda dator vilket jag har för mig han visar i videon (var ett bra tag sedan jag såg den).
jag hade inte köpt biltema utan jag köper alltid original.
tänk på att det finns olika storlekar på bromsarna fram samt att det även finns 2 olika utförande bak.
Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.