3958
Sök

Någon expert på Mercedes w201 2.0 bensinare

65 Inlägg
28 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hej, jag har en Mercedes Benz 190e en två liters motor som har stått i 7 år totalt, men bilen har varit startad några gånger varje år. Nu då jag fyllt 16 så ska jag fixa upp bilen så jag har byt rotor, fördelarlock, tändkablar, tändstift, tömt tanken å fyllt med ny bensin, byt bränsle pumpen, byt bränsle filtret, byt tändningslåset då allt gick sönder i tändningslåset å rengjort spridare å rören där den skickar ut soppan till varje cylinder. Det jag nu skulle behöva lite hjälp med av er är att den startar i nån sekund på 1500 varv men dör sedan å om man gasar så dör den på direkten. Och två tändstift är helt torra, jag har ingen aning om vad det kan vara då jag som sagt redan byt väldigt mycket inom bränsle väg å rengjort slangar å spridare osv. Bilen startar 90 kallstarten å om man gasar så är den igång lite längre å sedan dör sen. Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh
Senast redigerat av meckar_jonte (28 augusti 2021)

1 701 Inlägg
28 augusti 2021
#2
Hmm, årsmodell? Kan va läge för lite felkoder oxå.. Immo?

mvh/husse

6 063 Inlägg
29 augusti 2021
#3
Finns väl inga felkoder på dessa bilar? De hade ju K-jet mekanisk insprutning om jag inte missminner mig

782 Inlägg
29 augusti 2021
#4
Du får nog börja med lite hederlig gammal felsökning... Får alla cylindrar bränsle? Får cylindrarna lika mycket bränsle? Går bränslepumpen när motorn är igång? Är tändkablarna rätt ditsatta? Om det är K-Jet... Har du skruvat på blandskruven? (gör inte det om du inte är säker på att den är felet...)


65 Inlägg
29 augusti 2021
Trådstartare
#5
patrik79 skrev:
Du får nog börja med lite hederlig gammal felsökning... Får alla cylindrar bränsle? Får cylindrarna lika mycket bränsle? Går bränslepumpen när motorn är igång? Är tändkablarna rätt ditsatta? Om det är K-Jet... Har du skruvat på blandskruven? (gör inte det om du inte är säker på att den är felet...)

Har kollat tidigare å då fick bara cylinder ett å fyra bränsle. Blåste rent alla bränsle ledningar å jag har även tagit isär bränsle lednings grejen. Jag har ingen tändstift nyckel just ju så har inte kollat ifall dem är blöta å om dem är lika blöta. Jag vet dock inte om tändkablarna är rätt ditsatta.

782 Inlägg
29 augusti 2021
#6
meckar_jonte skrev:
patrik79 skrev:
Du får nog börja med lite hederlig gammal felsökning... Får alla cylindrar bränsle? Får cylindrarna lika mycket bränsle? Går bränslepumpen när motorn är igång? Är tändkablarna rätt ditsatta? Om det är K-Jet... Har du skruvat på blandskruven? (gör inte det om du inte är säker på att den är felet...)

Har kollat tidigare å då fick bara cylinder ett å fyra bränsle. Blåste rent alla bränsle ledningar å jag har även tagit isär bränsle lednings grejen. Jag har ingen tändstift nyckel just ju så har inte kollat ifall dem är blöta å om dem är lika blöta. Jag vet dock inte om tändkablarna är rätt ditsatta.

Har du konstaterat att cylinder 2 och 3 saknade bränsle och inte är säker på att det problemet är löst? I så fall har du nog huvudproblemet där.
Som du beskriver med kallstartsventil m.m så tippar jag på att tändkablarna sitter rätt (ta inte det för givet nu...)

Har du k-jet så kan du kolla bränslet genom att skruva ur tändstiften (när du har en tändstiftsnyckel...) så ser du om det kommer en lika stor "bränsledimma" ur alla 4 tändstiftshålen när du kör på startmotorn. Om du nu inte får ur spridarna och kan mäta dessa genom att stoppa de i 4 "burkar" (tex 50cl cola-flaskor), slå på tändningen och lyfta "tallriken" som reglerar bränslet. Det ska inte vara någon märkbar skillnad mellan spridarna.


65 Inlägg
30 augusti 2021
Trådstartare
#7
patrik79 skrev:
meckar_jonte skrev:
patrik79 skrev:
Du får nog börja med lite hederlig gammal felsökning... Får alla cylindrar bränsle? Får cylindrarna lika mycket bränsle? Går bränslepumpen när motorn är igång? Är tändkablarna rätt ditsatta? Om det är K-Jet... Har du skruvat på blandskruven? (gör inte det om du inte är säker på att den är felet...)

Har kollat tidigare å då fick bara cylinder ett å fyra bränsle. Blåste rent alla bränsle ledningar å jag har även tagit isär bränsle lednings grejen. Jag har ingen tändstift nyckel just ju så har inte kollat ifall dem är blöta å om dem är lika blöta. Jag vet dock inte om tändkablarna är rätt ditsatta.

Har du konstaterat att cylinder 2 och 3 saknade bränsle och inte är säker på att det problemet är löst? I så fall har du nog huvudproblemet där.
Som du beskriver med kallstartsventil m.m så tippar jag på att tändkablarna sitter rätt (ta inte det för givet nu...)

Har du k-jet så kan du kolla bränslet genom att skruva ur tändstiften (när du har en tändstiftsnyckel...) så ser du om det kommer en lika stor "bränsledimma" ur alla 4 tändstiftshålen när du kör på startmotorn. Om du nu inte får ur spridarna och kan mäta dessa genom att stoppa de i 4 "burkar" (tex 50cl cola-flaskor), slå på tändningen och lyfta "tallriken" som reglerar bränslet. Det ska inte vara någon märkbar skillnad mellan spridarna.

Jag ska göra det, är inte där jag har bilen just nu då får ta å göra det någon dag hära

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
31 augusti 2021
#8
En K-jet som inte går som den ska, låter i mina öron som vakuumläckage.
Kolla alla slangar till t.ex vevhusventilation, sånt har en tendens att möga ihop ordentligt när bilar står.
Kolla så oljepåfyllningslocket sitter på ordentligt också, det kan räcka med en sån liten sak.
Det är vakuumet i motorn som tvingar upp mängdskivan i bränslehuvudet och matar cylindrarna med bränsle.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök