3416
Sök

Kamrem hoppar kort efter byte

5 Inlägg
29 augusti 2021
Trådstartare
#1
Hallå gubbar,

Hoppas kunna få lite stöd/hjälp av er som kan bilar.

Audi A6 från 2007 som lämnades in sep 2020 (18 200 mil) till Vianor för kamremsbyte. Bytet blev gjort och bilen har rullat fint sen dess.

I förra veckan la bilen av medan vi var ute och körde, tappade kraft och segade ner men inga smällar eller dylikt. Lämnar in på samma firma (19 800 mil) och får diagnos att kamremmen glidit av.

De vill ha 10k för nytt kamremsbyte men utan garanti att bilen kommer fungera. Är det rimligt att den hoppat så kort efter byte?

Jag skuldbelägger inte firman men det är väl konstigt att den hoppat, kan jag något göra?

Tacksam för alla svar
Senast redigerat av AudiA62007 (29 augusti 2021)

782 Inlägg
29 augusti 2021
#2
Jag tycker det är väldigt konstigt att kamremmen glider av (eller kuggar över) efter så kort tid och är inget jag har hört någon annanstans. Nu vet jag inte om det är något speciellt med din motor som gör att remmen kan "glida av" men är det inte det så tycker jag nog faktiskt att du ska skuldbelägga firman.


749 Inlägg
29 augusti 2021
#3
AudiA62007 skrev:
Hallå gubbar,

Hoppas kunna få lite stöd/hjälp av er som kan bilar.

Audi A6 från 2007 som lämnades in sep 2020 (18 200 mil) till Vianor för kamremsbyte. Bytet blev gjort och bilen har rullat fint sen dess.

I förra veckan la bilen av medan vi var ute och körde, tappade kraft och segade ner men inga smällar eller dylikt. Lämnar in på samma firma (19 800 mil) och får diagnos att kamremmen glidit av.

De vill ha 10k för nytt kamremsbyte men utan garanti att bilen kommer fungera. Är det rimligt att den hoppat så kort efter byte?

Jag skuldbelägger inte firman men det är väl konstigt att den hoppat, kan jag något göra?

Tacksam för alla svar

Har du fått förklarat vad det är som har gjort att den glidit av? Så vitt jag vet ska väl kamremskåpan vara ivägen så att den inte ska kunna "glida" av dreven. Men jag vet inte exakt hur din motor ser ut dock, ska väl tilläggas.

Jag tycker att du borde kunna få en förklaring till varför den glidit av, och är det för att dom missat nåt vid bytet, alltså glömt byta nån spännrulle eller att kamremmen varit för slack eller liknande SKA dom stå för det. Jag jobbar på Vianor(inte samma verkstad du lämnat in på) och Vianor ska använda Gates kamremssatser och de är det 2 års garanti på.
Jag tycker du ska stå på dig och verkligen kräva att dom ska förklara exakt vad det är som har orsakat problemet, för det kan inte hända bara av sig själv i mitt tycke.

Live long, and prosper.

36 Inlägg
29 augusti 2021
#4
Tvivlar på att verkstaden gjort något fel då bilen gått nästan 1 år och 1000 mil sedan bytet, men man ska aldrig säga aldrig,.
Man får helt enkelt finna orsaken till varför remmen har  "glidit av".
Böt du vattenpump i samband med remmen? Annars kan ju den vara orsaken till haveriet.
Sen kan det ju vara fabrikationsfel på både remmar och löphjul.
En sak är iallafall säker ingen som helst idé att hänga på ny rem, du har garanterat krökta ventiler.

5 Inlägg
30 augusti 2021
Trådstartare
#5
Krusty88 skrev:
Tvivlar på att verkstaden gjort något fel då bilen gått nästan 1 år och 1000 mil sedan bytet, men man ska aldrig säga aldrig,.
Man får helt enkelt finna orsaken till varför remmen har  "glidit av".
Böt du vattenpump i samband med remmen? Annars kan ju den vara orsaken till haveriet.
Sen kan det ju vara fabrikationsfel på både remmar och löphjul.
En sak är iallafall säker ingen som helst idé att hänga på ny rem, du har garanterat krökta ventiler.

Vattempumpen och lite annat de rekommenderade byttes is samma veva, tack för svar allihopa. Jag ska prata med verkstaden så hoppas vi på det bästa

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 september 2021
#6
Oavsett vilken utväg du väljer som baseras på att du gör bilen körbar igen så måste du ju först och främst hitta felet till varför remmen glidit av innan någonting mera görs. Sen kan det ju vara en total motorskada till följd av brusten kamrem.

Hittar man inget fel så är det dödsdömt att bara montera ny kamrem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 Inlägg
20 september 2021
Trådstartare
#7
Hallå Gubbar, en uppdatering.

Verkstaden har haft bilen stående sedan första inlägget här och "inte haft tid" till att titta på den. När jag cyklade förbi idag och såg bilen fortsatt stå där trots att de lovat att titta på den fick jag spader, det märkte de när jag gick in och fick lovat att bilen skulle tittas på denna vecka.

De säger att kamremmen har hoppat/kuggat men pratar om allt annat än att det skulle vara fel på delarna/deras arbete. De ska nu kolla om kamaxeln har låst sig pga oljetryck...är det konstigt att man blir tokig?

Forummoderator
18 061 Inlägg
20 september 2021
#8
AudiA62007 skrev:
Hallå Gubbar, en uppdatering.

Verkstaden har haft bilen stående sedan första inlägget här och "inte haft tid" till att titta på den. När jag cyklade förbi idag och såg bilen fortsatt stå där trots att de lovat att titta på den fick jag spader, det märkte de när jag gick in och fick lovat att bilen skulle tittas på denna vecka.

De säger att kamremmen har hoppat/kuggat men pratar om allt annat än att det skulle vara fel på delarna/deras arbete. De ska nu kolla om kamaxeln har låst sig pga oljetryck...är det konstigt att man blir tokig?

Hm. Audi, oljeförbrukning, högt oljetryck... Men det måsta varit ett JÄVLA tryck i så fall. big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 121 Inlägg
20 september 2021
#9
Hybrid_ skrev:
AudiA62007 skrev:
Hallå Gubbar, en uppdatering.

Verkstaden har haft bilen stående sedan första inlägget här och "inte haft tid" till att titta på den. När jag cyklade förbi idag och såg bilen fortsatt stå där trots att de lovat att titta på den fick jag spader, det märkte de när jag gick in och fick lovat att bilen skulle tittas på denna vecka.

De säger att kamremmen har hoppat/kuggat men pratar om allt annat än att det skulle vara fel på delarna/deras arbete. De ska nu kolla om kamaxeln har låst sig pga oljetryck...är det konstigt att man blir tokig?

Hm. Audi, oljeförbrukning, högt oljetryck... Men det måsta varit ett JÄVLA tryck i så fall. big_smile

Eller inget oljetryck alls och veven sitter stumt...


Fri fart för ett fritt folk!
14 174 Inlägg
20 september 2021
#10
det kan finnas många orsaker till att remmen går åt skogen.. så är det men det är inget som tar någon tid att titta på.. av med kåpan dra runt alla drev och se vad som händer..   jag skulle INTE kört den till samma verkstad.. lite sent nu.  men en annan verkstad är ärlig om ett sånt fel medans dom garanterat gör vad dom kan för att slingra sig ur det.. för det är ju ett motorbyte som gäller..   visst skulle jag personligen kunna riva av topp och fixa åt mig själv men skulle aldrig göra det på en kundbil..  eftersom man måste garantera att det fungerar sen smile

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
21 september 2021
Trådstartare
#11
Hallå igen, de plockade isär den igår och kamremmen var intakt, dock hade någon kedja(varför i helvette har man båda...?) gått av, det är kedjan som rattar ena sidan av kolvar/ventiler....den small så nu ska toppen plockas isär och jag ska nog renovera toppen och göra mig av med skitbilen illa kvickt, aldrig mer Audi!

PS: tar gärna tips på rymliga bilar som inte går sönder för runt 100k wink är Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion något att ha?
Senast redigerat av AudiA62007 (21 september 2021)

6 637 Inlägg
21 september 2021
#12
VW, Audi, Skoda och Seat är ju inom VAG så du köper ju nästan "samma sak"

Dieselmotorn ska väl ha bättre rykte dock

Annars är Ford Mondeo en mycket trevlig bil, borde finns många fina exemplar inom den prisklassen.
Skippa 1.5/1.6 dieseln, motorn i sig är bra men lite liten för sån bil

De/Dem

356 Inlägg
21 september 2021
#13
AudiA62007 skrev:
Hallå igen, de plockade isär den igår och kamremmen var intakt, dock hade någon kedja(varför i helvette har man båda...?) gått av, det är kedjan som rattar ena sidan av kolvar/ventiler....den small så nu ska toppen plockas isär och jag ska nog renovera toppen och göra mig av med skitbilen illa kvickt, aldrig mer Audi!

PS: tar gärna tips på rymliga bilar som inte går sönder för runt 100k wink är Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion något att ha?

Aldrig mer Audi, ändå kollar du på Volkswagen wink
Sikta på något japanskt om du vill att det ska vara problemfritt.
Nu vet jag inte vad du är ute efter men baserat på att du kör en A6 och kollar på Passat så kan de nedan vara några alternativ.

Toyota Avensis
Honda Accord
Mazda 6


5 Inlägg
21 september 2021
Trådstartare
#14
xXSammy skrev:
VW, Audi, Skoda och Seat är ju inom VAG så du köper ju nästan "samma sak"

Dieselmotorn ska väl ha bättre rykte dock

Annars är Ford Mondeo en mycket trevlig bil, borde finns många fina exemplar inom den prisklassen.
Skippa 1.5/1.6 dieseln, motorn i sig är bra men lite liten för sån bil

Jo tyvärr, jag lyckades bara pricka en problematisk motor, många som har ahft problem med 2.0 TFSIn. Man lär så länge man lever, denna gång blir det någon ekonomisk diesel är tänkt, där man kan klämma in 2 ungar utan sitta med knäna i ansiktet,. tack för tipset!

1Adrian1 skrev:
AudiA62007 skrev:
Hallå igen, de plockade isär den igår och kamremmen var intakt, dock hade någon kedja(varför i helvette har man båda...?) gått av, det är kedjan som rattar ena sidan av kolvar/ventiler....den small så nu ska toppen plockas isär och jag ska nog renovera toppen och göra mig av med skitbilen illa kvickt, aldrig mer Audi!

PS: tar gärna tips på rymliga bilar som inte går sönder för runt 100k wink är Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BlueMotion något att ha?

Aldrig mer Audi, ändå kollar du på Volkswagen wink
Sikta på något japanskt om du vill att det ska vara problemfritt.
Nu vet jag inte vad du är ute efter men baserat på att du kör en A6 och kollar på Passat så kan de nedan vara några alternativ.

Toyota Avensis
Honda Accord
Mazda 6

Ska kika på dessa, tack. Jo det är framförallt en någorlunda billig bil med plats för 2 ungar, hemskt gärna en diesel!

Forummoderator
18 061 Inlägg
21 september 2021
#15
Prius Gen3.
Lexus 450H. Stor SUV som drar en smula mer men mycket mos i maskin.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

762 Inlägg
21 september 2021
#16
V70 är också ett bra alternativ i den klassen. Finns många på begagnatmarknaden. För 100k får man ett bra exemplar och jag skulle satsa på en med 5-cyl diesel.

Dock är skatten hög på deras 5-cylindriga dieslar (2.4d och D5), men den mindre D3 som fanns 2010-2011 är billigare i skatt.

Köpte själv en V70 D3 med manuell låda förra hösten och är mycket nöjd med den. Så som jag kör den är förbrukningen mellan 0,57-0,62L/mil blandad körning uppmätt vid pumpen. smile


Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
22 september 2021
#17
Det är många tillverkare med 16v-motorer som har samma typ av drivning, rem upp till ena kamaxeln, och kedja i bakkant till den andra kamaxeln.
Att kedjan ger sig är ett tecken på dåligt oljetryck, då spännaren mellan kedjorna drivs med oljan i motorn.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 september 2021
#18
Skull finnas bilar utan kamaxlar och känsliga tryckoljessytem :-/ Att ingen kommer på det och börjar göra en grej av det?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

762 Inlägg
22 september 2021
#19
torpis skrev:
Skull finnas bilar utan kamaxlar och känsliga tryckoljessytem :-/ Att ingen kommer på det och börjar göra en grej av det?

Det finns ju några som jobbar på den fronten, Koenigsegg Gemeras nya motor har inga kamaxlar. smile
(Sen finns det ju elmotorer också).


Fri fart för ett fritt folk!
14 174 Inlägg
22 september 2021
#20
Nickeboii skrev:
torpis skrev:
Skull finnas bilar utan kamaxlar och känsliga tryckoljessytem :-/ Att ingen kommer på det och börjar göra en grej av det?

Det finns ju några som jobbar på den fronten, Koenigsegg Gemeras nya motor har inga kamaxlar. smile
(Sen finns det ju elmotorer också).

sp länge det finns ventiler finns alltid risken att det går åt helvete.. men tex miata motorn rasar ju inte om remmen går av .. fast det är 16v  men man tjänar mer pengar på att saker går sönder som f-n när nått händer

Kör fort så hinner inget hända...


Sök