2548
Sök

Startproblem b230E

135 Inlägg
2 september 2021
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har en b230e som nyligen hade problem med soppapumpen. Jag löste problemet men fick ett till, bilen startar nu sakta men säkert för att sen dö nån sekund efter, den gick fint en dag tills den dog och då var det ju som sagt soppapumpen men nu dör den bara efter nån sekund? Någon som varit med om liknande problem förrut?

2 845 Inlägg
2 september 2021
#2
Bränslefilter som är igensatt?

135 Inlägg
2 september 2021
Trådstartare
#3
Tack för tipset! Hur kan jag kolla det? smile

2 845 Inlägg
2 september 2021
#4
Är väl och byta det, kan ju va igensatt av skit. Kollat felkoder till att börja med? Finns inga skulle jag gå på filter.

135 Inlägg
2 september 2021
Trådstartare
#5
Inga felkoder. Ska jag byta filter samt pump då?

135 Inlägg
2 september 2021
Trådstartare
#6
Kan lägga till att det luktar rätt mycket bensin, det är dyngblött vid stiften och längs ”rören” som går där och den svarar på gas, kan gasa upp hur mycket som helst men den dör efter några sekunder. Bränslepumpen låter rätt täppt under bilen också alltså de låter mysko och som sagt täppt

1 119 Inlägg
2 september 2021
#7
Ditt fenomen påminner lite om när man har för låg flottörnivå i en förgasare. Då går det (ibland) att gasa upp varvet direkt efter start men sen dör det... Detta pga bränslebrist.
Du säger att den startar långsamt? Det kan också bero på dåligt flås i bränslepumpen.

MEN vakuumläckage kan också ge mystiska symptom eftersom mängdskivan inte rör sig ordentligt och på så vis stryper bränslet...


135 Inlägg
2 september 2021
Trådstartare
#8
Den har varit svårstartad ungefär 3 av 10 gånger under tiden jag ägt den. Nu står den och tuggar i ungefär 5-6 sekunder innan den hoppar igång (likadant som dom 3 av 10 gångerna)

135 Inlägg
3 september 2021
Trådstartare
#9
Hur kan jag testa den bakre pumpen i bagageutrymmet?

1 119 Inlägg
3 september 2021
#10
Onordin4 skrev:
Hur kan jag testa den bakre pumpen i bagageutrymmet?

Lossa slangarna från den och kör på starten. Sprutar det så funkar den troligen cool


135 Inlägg
3 september 2021
Trådstartare
#11
Jorå det sprutar. Så båda pumparna fungerar alltså, reläet är bytt, kan det ha något med luften att göra? Dom är ju känslig mot tjuvluft? Nu har ju jag antagit och kollat igenom bränslepumpar osv

1 119 Inlägg
3 september 2021
#12
Det ska vara rätt tryck på bränslet också annars fungerar det dåligt. Jag hade dragit upp en spridare och kollat så att det sprutar där också. Är bränsletrycket för dåligt tror jag inte att spridarna öppnar...


135 Inlägg
3 september 2021
Trådstartare
#13
Ursäkta om dehär låter dumt men jag har aldrig förstått hur jag gör de på en E😅

135 Inlägg
3 september 2021
Trådstartare
#14
Ingenting verkar gå från pumpen under bilen till motorn? Kanske har riktigt fel nu men om det går en slang / rör som leder bensinen fram så känner jag inget flöde där (om bensinen nu ens färdas via där?)

1 119 Inlägg
3 september 2021
#15
Lossa slangen från pumpen framme på bränslehuvudet under insuget och kolla om det kommer nåt där.

Spridarna drar du bara rätt upp ur hållaren, kan sitta ganska hårt dock.
Det är inte fel att ha nya gummitätningar till hands när du ska sätta tillbaka spridaren igen bara för är dom gamla och hårda är det inte säkert att det blir helt tätt. Då kommer vakuumläckage som ett brev på posten.


135 Inlägg
4 september 2021
Trådstartare
#16
Okej, och vad kan det vara om dom öppnar? Och annars? Om dom inte gör det?

1 119 Inlägg
4 september 2021
#17
Öppnar dom får motorn bränsle, så då bör det inte vara pumparna som är problemet.

Öppnar dom inte, är det för klent tryck i pumpen ELLER något fel i själva bränslefördelaren.

OBS förmodligen får du lyfta mängdskivan/bränslevågen manuellt med en lång skruvmejsel eller något, för när du dragit ut spridaren försvinner vakuumet ut där...
Senast redigerat av Steff240 (4 september 2021)


135 Inlägg
4 september 2021
Trådstartare
#18
Oj.. ja jag får kika på det. Hade även tänkt byta pump och filter idag, jag har både och hemma så det är kanske lika bra att börja där?

135 Inlägg
4 september 2021
Trådstartare
#19
Nu är pump och filter bytt.. fortfarande samma sak. Kan det vara den bakre pumpen även fast det sprutade?

Forummoderator
18 008 Inlägg
4 september 2021
#20
Provat med startgas för att få igång systemet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök