Mobil mekaniker är i sig inte en dum idé, men hade nog krävt en hel del mer än bara en uppsättning verktyg. Det största är - någonstans att vara. Idén att nyttja ett släp eller bärgare som en "mobil smörjgrop" är inte dum alls, men kräver ett fordon som knappast någon privatperson har. (Det behöver gärna ha något skydd mot vädret med, på något sätt, inte kul att skruva i ösregn eller snöslask, den biten kanske inte är ett problem i ex Kalifornien men är definitivt viktigt att ha i åtanke i vårt varierande klimat). Och att stå på plats var som helst och skruva är inte alltid okej heller. Bara en så enkel sak som vätskespill, det behöver finnas oljeavskiljare i verkstadslokaler av en anledning, tror knappast någon kommun tycker det är OK att (som företag, rutinmässigt) göra massa oljebyten och annat som leder till vätskespill på gator och uppfarter. Du bör kolla upp noga vad som gäller ur miljösynpunkt.
Något som förmodligen i längden är långt smidigare och löser de flesta problem är att ha en vanlig verkstad, men erbjuda hämtning och lämning av kundernas bilar på plats med hjälp av biltransport - för en human summa som vanliga dödliga har råd med. Känns som ett mycket säkrare kort.
Bärgare idag är snordyrt, sedan finns det säkert en anledning till det så du får säkert räkna med att gå back eller i bästa fall jämnt ut på just hämtningen trots ex fast milkostnad (en liten biltransport av typen som bildemonteringar använder kan rekommenderas här, bra mycket billigare än en riktig bärgare), men det kan vara en utgift som kan vara värt det för att locka kunder som behöver/föredrar den typen av tjänst, och sedan får man kanske försöka gå jämnt ut på utfört arbete. Utkörningsavgift/milkostnad lär du ha i vilket fall som helst, alternativt räkna med att företaget sväljer den kostnaden för din arbetstagare. Vad som är smidigast där måste du räkna på själv, göra en kostnadskalkyl där alla olika parametrar är med. Den avvägningen kan man inte göra på distans utan att ha all info som finns tillgänglig.
Hybrid_ skrev:
SimonEk skrev:
Skillnaden är att det kommer att ske mobilt, vilket innebär att personen/personerna behöver initialt ha tillgång till bil, egna verktyg osv. Och inledningsvis nyttja dessa, mot ersättning givetvis.
Detta låter lite flummigt. Ska personen i fråga byta olja på bilägarens parkering? Och dessutom inte ha en grundlön?
Vad fan?
Ditt inlägg i övrigt håller jag i mångt och mycket med om, men var får du detta ifrån? Av det TS skrev tolkar jag det som att man inledningsvis använder sin egen bil och egna verktyg, mot ersättning. Då utöver en grundlön, antar jag. Hittar inget i texten som tyder på en avsaknad av en grundlön. När jag läser konceptet han lägger fram tänker jag timlön, men jag kanske har fel?