Mossan1 skrev:
Ett annat knep när det drar så.mycket är att något borde vara varmt.
Förutsatt då, att det inte är batteriet.
Generatorn är också för stor metallgrej för att bli varm.
Man kan också mäta spänningsfallet över säkringarna när dom sitter på plats. Det är två hål bakpå stiftsäkringar. Mät V mellan båda punkterna på samma säkring.
Får du mer än 0v ligger det ström (A) igenom den.
Här krävs egentligen en känslig multimeter, men även billiga dito borde ge fingervisning.
Med en multimeter kan du också mäta viloströmmen. Sätt på A mätning och möt mellan batteriklamman och batteripol.
Viktigt! Strömmen för inte brytas! Bryts den om så för 0.5sekund startar CAN upp igen och kan dra flera A utan att något är fel. Det måste vara i dvala.
En V70N har batteriet bak, så peta igen låset till bakluckan så biöen tror den är stängd och vänta 10min innan denna mätning. Kan kräva medhjälpare. Spelar ingen roll för mätningen om du tar minus eller pluspolen. Rekomenderar minus,
En tångamperemeter, visst, men man måste inte ha alla gadgets.
Självklart kan du oclså koppla loss batteriet och se om strömmen försvinner ändå = batteriet till 100%.
Men då kan du inte låsa bilen.
Eller, jo, om du lossar batteriet med låst bil och kryper ut genom förardörren som du låser manuellt med nyckeln.
Eller har ett annat batteri tillfälligt.