torsen skrev:
Ursäkta mig men.......
Behöver man byta stötdämpare vid så måttliga sänkningar som det här är fråga om?
Själv har jag aldrig sänkt en bil - bara höjt! *)
Min erfarenhet är att upp till 2" kan man höja utan att byta stötdämpare(och förlänga panhardstag och bromsslangar).
Har jag gjort på många bilar.
Kanske inte samma förutsättningar på alla/vissa bilar beroende på hjulupphängningarna.
Påminner mig om att Renault 16 var en fin bil på området "ändra markfrigång".
Torsionsstavarnas excentrar var bara att skruva på (och justera hjulskränkningen fram).
Hur gör ni med bromsslangarna?
Kortar ni dom?
På vissa bilar ändras även castervinkeln, förutom cambervinkeln, när man ändrar vagnhöjden - räcker befintlig justermån?
Eller byten ni länkarmar?
Intressant att få höra/veta!
*) Med undantag för en G-klass där båda bakfjädrarna brast och sänkningen blev cirka 2" hahaha!