3293
Sök

[KÖPRÅD] Golf MK2 eller Mercedes 230 e?

302 Inlägg
24 oktober 2021
Trådstartare
Är sugen på en sån där w124a. Dels för den är bakhjulsdriven men också för att jag tycker de är snygga, farsan körde sånna när jag var liten.

Fick köpa min farmors golf 2a 1.8 1990 för 7000kr.

https://www.blocket.se/vi/99029051.htm

Är den här, vad jag vet så är bakvajern eller vad det nu var slut.

Golfen är princip felfri förutom att den varvar upp från typ 700-1000 varv till nästan 2000 när den är rätt nystartad och man kommer på femmans växel och bromsar å växlar ned till typ 2-3an. Sedan är det läckage vid avgassystemet så den låter lite högre en normalt också.

Vad tycker ni?

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 oktober 2021
Jaså, tröttnat på Golfen. Nåja, ska inte säga något... Min förstabil när körkortet togs 1992 var en Audi 100 1.8 med 90hk. Så fort jag fick lov av mina föräldrar efter ett år (De köpte bilen till mig) så byttes den till en Mercedes 500SE. Sen åkte jag mercedes i många år. Haft de flesta. Därför vill jag flagga lite för just 230E. Valet av w124 säger jag inget om. Kanonbilar även om de rostar rejält. Men 230E har till skillnad mot andra motorbestyckningar av denna pansarvagn en tendens till att blåsa topplockspackningen på äldre dar.

Eftersom jag vet att du har nytaget körkort och säkerligen vill köra brett på vintern så föreligger det en viss risk för motorproblem här...
Din Golf bör du dock får hyfsat betalt för.

Haft en 230E och den gick fint men såldes till en ungdom som lyckades blåsa toppen på den efter en vecka... Detta var för många år sedan och bilen hade inte rullat så långt. Så ta en ordentlig titt på hur olja/kylarvätska ser ut!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 oktober 2021
Här är bilens historik för övrigt:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PAS789

Den verkar ha rullat misstänkt lite sedan 2015.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 109 Inlägg
24 oktober 2021
Mercedes w124 är underbara bilar, men mycket av charmen försvinner när dom är nersunkade...
Spara ihop lite slantar och köp en fräschare, du kommer inte ångra dig wink

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 oktober 2021
Steff240 skrev:
Mercedes w124 är underbara bilar, men mycket av charmen försvinner när dom är nersunkade...
Spara ihop lite slantar och köp en fräschare, du kommer inte ångra dig wink

Bilen i fråga är dessutom -troligen- 4-växlad. Den är inte kul.

6 056 Inlägg
24 oktober 2021
Den har den gamla mekaniska K-jet insprutningen som är mycket svår att laga jämfört med både äldre förgasare och nyare elektroniska insprutningar. Överhuvudtaget är W124 tekniskt avancerade bilar som är jobbiga att laga, och efter över trettio år kommer grejer gå sönder mest hela tiden. Kan man inte laga en Golf skall man inte ha en W124 för det kommer kosta en förmögenhet om man skall låta en bilverkstad fixa allt som går sönder. Det är den bittra sanningen.

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 oktober 2021
Utmarks-Loke skrev:
Den har den gamla mekaniska K-jet insprutningen som är mycket svår att laga jämfört med både äldre förgasare och nyare elektroniska insprutningar. Överhuvudtaget är W124 tekniskt avancerade bilar som är jobbiga att laga, och efter över trettio år kommer grejer gå sönder mest hela tiden. Kan man inte laga en Golf skall man inte ha en W124 för det kommer kosta en förmögenhet om man skall låta en bilverkstad fixa allt som går sönder. Det är den bittra sanningen.

TS behöver en w124 300D... Men dessa kostar pengar i ok skick...

6 056 Inlägg
24 oktober 2021
Hybrid_ skrev:
Utmarks-Loke skrev:

TS behöver en w124 300D... Men dessa kostar pengar i ok skick...

Ja, de få som finns kvar är inte billiga. Själv hade jag en w124 250dt en gång, de har också stigit en del i värde nu

4 137 Inlägg
24 oktober 2021
Det är en ganska stor tank på 70 liter så man inte behöver besöka macken så ofta
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 056 Inlägg
24 oktober 2021
spillolja skrev:
Det är en ganska stor tank på 70 liter så man inte behöver besöka macken så ofta
wink

Men när man väl måste tanka kommer det kosta närmare 1400kr yikes

Sök