3195
Sök

S60 Går inte att gasa och hostar under lite gaspådrag

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#1
Hej jag har fått en Volvo S60 av min granne, den startar men går jätte dåligt, efter lite felsökning så fick jag fram felkoden: accelerator pedal position sensor(typ kom inte ihåg). Jag har googlat lite och märk att det finns 2 olika hus och jag har: magneti marelli och undrar om jag kan byta till den andra eller om det är svårt.

Det kanske inte ens är huset som är fel på men är inte så kunnig inom felkoder och sånt. Om något vet vad annars det kan vara säg gärna till!

Tack i förhand
Mvh Malte
Senast redigerat av Maltosen (1 december 2021)

320 Inlägg
1 december 2021
#2
du får gärna skriva årsmodell,motor och felkod

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#3
ottorb skrev:
du får gärna skriva årsmodell,motor och felkod

volvo s60 2.4 (140 hp) 2001

ECM-951F

Accelerator pedal (AP) position sensor, internal fault, faulty singal

stod det

3 194 Inlägg
1 december 2021
#4
Felkoden pekar ju på gaspedalen inkl dess lägesgivare. Inte gasspjället.

Var det enda koden?
Det kan ju vara missmatch mellan dom TVÅ signalerna mellan gaspedal och spjäll. Två av säkerhetsskäl.

En 2001 kan bara ha ETM spjäll, dvs MagnetiMarelli.  Det finns förvisso en förstärkt som har gul etikett. originalet har vit etikett.  (Undersidan av spjället)
Båda är MagnetiMarelli.

Bästa är att få spjället renoverat/uppgraderat istället för ett begagnat. Begagnade är osäkert, eftersom det är så vanligt fel.
Ska du promt ha begagnat måste du ta från en så identisk bil som möjligt, för bästa chans att slippa programering/kalibrering.
Modellår, motorstyrka och manuell/automat är relevant.

Dom något senare ETA spjällen byggda av Bosch är INTE kompatibla med en ETM bil.
ETA är bara en slavnod under ECM (motorstyrdonet) medan ETM är en egen fullvärdig CAN-nod.
Mjukvaran i bilarna är alltså helt annorlunda.
Senast redigerat av Mossan1 (1 december 2021)

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#5
Mossan1 skrev:
Felkoden pekar ju på gaspedalen inkl dess lägesgivare. Inte gasspjället.

Var det enda koden?
Det kan ju vara missmatch mellan dom TVÅ signalerna mellan gaspedal och spjäll. Två av säkerhetsskäl.

En 2001 kan bara ha ETM spjäll, dvs MagnetiMarelli.  Det finns förvisso en förstärkt som har gul etikett. originalet har vit etikett.  (Undersidan av spjället)
Båda är MagnetiMarelli.

Bästa är att få spjället renoverat/uppgraderat istället för ett begagnat. Begagnade är osäkert, eftersom det är så vanligt fel.
Ska du promt ha begagnat måste du ta från en så identisk bil som möjligt, för bästa chans att slippa programering/kalibrering.
Modellår, motorstyrka och manuell/automat är relevant.

Dom något senare ETA spjällen byggda av Bosch är INTE kompatibla med en ETM bil.
ETA är bara en slavnod under ECM (motorstyrdonet) medan ETM är en egen fullvärdig CAN-nod.
Mjukvaran i bilarna är alltså helt annorlunda.

Kan det vara så att det är gaspedalen som är felet? Alltså inte huset alls? Borde inte det gå att byta ut gaspedalen då? Den har väl en sensor i den eller något?

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#6
Maltosen skrev:
Mossan1 skrev:
Felkoden pekar ju på gaspedalen inkl dess lägesgivare. Inte gasspjället.

Var det enda koden?
Det kan ju vara missmatch mellan dom TVÅ signalerna mellan gaspedal och spjäll. Två av säkerhetsskäl.

En 2001 kan bara ha ETM spjäll, dvs MagnetiMarelli.  Det finns förvisso en förstärkt som har gul etikett. originalet har vit etikett.  (Undersidan av spjället)
Båda är MagnetiMarelli.

Bästa är att få spjället renoverat/uppgraderat istället för ett begagnat. Begagnade är osäkert, eftersom det är så vanligt fel.
Ska du promt ha begagnat måste du ta från en så identisk bil som möjligt, för bästa chans att slippa programering/kalibrering.
Modellår, motorstyrka och manuell/automat är relevant.

Dom något senare ETA spjällen byggda av Bosch är INTE kompatibla med en ETM bil.
ETA är bara en slavnod under ECM (motorstyrdonet) medan ETM är en egen fullvärdig CAN-nod.
Mjukvaran i bilarna är alltså helt annorlunda.

Kan det vara så att det är gaspedalen som är felet? Alltså inte huset alls? Borde inte det gå att byta ut gaspedalen då? Den har väl en sensor i den eller något?

Gaspedalen är krasst sett bara en potentiometer som regleras av en pedal... Sönder kan det dock förstås gå ändå. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Maltosen skrev:
Mossan1 skrev:
Felkoden pekar ju på gaspedalen inkl dess lägesgivare. Inte gasspjället.

Var det enda koden?
Det kan ju vara missmatch mellan dom TVÅ signalerna mellan gaspedal och spjäll. Två av säkerhetsskäl.

En 2001 kan bara ha ETM spjäll, dvs MagnetiMarelli.  Det finns förvisso en förstärkt som har gul etikett. originalet har vit etikett.  (Undersidan av spjället)
Båda är MagnetiMarelli.

Bästa är att få spjället renoverat/uppgraderat istället för ett begagnat. Begagnade är osäkert, eftersom det är så vanligt fel.
Ska du promt ha begagnat måste du ta från en så identisk bil som möjligt, för bästa chans att slippa programering/kalibrering.
Modellår, motorstyrka och manuell/automat är relevant.

Dom något senare ETA spjällen byggda av Bosch är INTE kompatibla med en ETM bil.
ETA är bara en slavnod under ECM (motorstyrdonet) medan ETM är en egen fullvärdig CAN-nod.
Mjukvaran i bilarna är alltså helt annorlunda.

Kan det vara så att det är gaspedalen som är felet? Alltså inte huset alls? Borde inte det gå att byta ut gaspedalen då? Den har väl en sensor i den eller något?

Gaspedalen är krasst sett bara en potentiometer som regleras av en pedal... Sönder kan det dock förstås gå ändå. smile

Isåfall vart kan man fixa sitt spjällhus någonstans? Eller går det att göra själv, försöker hålla mig inom budget.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#8
Maltosen skrev:
Brådhis skrev:
Maltosen skrev:

Kan det vara så att det är gaspedalen som är felet? Alltså inte huset alls? Borde inte det gå att byta ut gaspedalen då? Den har väl en sensor i den eller något?

Gaspedalen är krasst sett bara en potentiometer som regleras av en pedal... Sönder kan det dock förstås gå ändå. smile

Isåfall vart kan man fixa sitt spjällhus någonstans? Eller går det att göra själv, försöker hålla mig inom budget.

https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus-131

Har dock inte anlitat dom själv så kan inte uttala mig om det.

Men det kan fortfarande vara fel på din gaspedal och/eller dess kablage.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Maltosen skrev:
Brådhis skrev:

Gaspedalen är krasst sett bara en potentiometer som regleras av en pedal... Sönder kan det dock förstås gå ändå. smile

Isåfall vart kan man fixa sitt spjällhus någonstans? Eller går det att göra själv, försöker hålla mig inom budget.

https://atech2.se/volvo/spj%C3%A4llhus-131

Har dock inte anlitat dom själv så kan inte uttala mig om det.

Men det kan fortfarande vara fel på din gaspedal och/eller dess kablage.

Okay så vad ska jag kolla först? och hur? Ska jag köpa en beggangnad pedal och testa eller är det onödigt?

4 467 Inlägg
1 december 2021
#10
Med en riktig läsare så kan man se om det är spjället eller pedalen..

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#11
zzr94092 skrev:
Med en riktig läsare så kan man se om det är spjället eller pedalen..

vad för typ av läsare? jag lånade min polare meectool för volvo eller något i den stilen

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#12
Du kan ju tex läsa ut realtidsdata för pedalen (och spjället) och se om det händer något vid tex ett visst läge.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#13
Men om bilen, som det står i rubriken, "hostar" vid gaspådrag låter det ju snarare som bränsle- eller möjligen tändningsrelaterat...

Gasspjället brukar ge varierande gaspådrag snarare än "hostningar" när det ger upp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Men om bilen, som det står i rubriken, "hostar" vid gaspådrag låter det ju snarare som bränsle- eller möjligen tändningsrelaterat...

Gasspjället brukar ge varierande gaspådrag snarare än "hostningar" när det ger upp.

Det är sant, kan det vara att soppan är dålig? den har stått stilla i lite mer än 1 år men det känns ju också konstigt att jag inte kan åka snabbare än 40 kmh

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#15
Här kan du läsa mer om ECM-951F:

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-951F

Har du provat att radera koden och se om den kommit tillbaka direkt efter att bilen "hostat" igen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

53 Inlägg
1 december 2021
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Här kan du läsa mer om ECM-951F:

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-951F

Har du provat att radera koden och se om den kommit tillbaka direkt efter att bilen "hostat" igen?

Jag testade och ta bort den men den kom tillbaka direkt efter hmm

* Voff voff *
10 583 Inlägg
1 december 2021
#17
Maltosen skrev:
Brådhis skrev:
Här kan du läsa mer om ECM-951F:

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-951F

Har du provat att radera koden och se om den kommit tillbaka direkt efter att bilen "hostat" igen?

Jag testade och ta bort den men den kom tillbaka direkt efter hmm

Men är det vid ett visst varvtal den "hostar" eller vid gaspådrag/acceleration? Dvs kan du sakta varva upp till varvstopp i friläge utan att något händer? Eller händer det samma sak då som vid acceleration?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 194 Inlägg
2 december 2021
#18
Har man en felkod som talar "Volvo-språk" som i detta fallet har man rätt läsare.  ECM 951F är en Volvofelkod och kan tas på fullaste allvar.
ISO ("Pxxxx") felkoder kan vara luddigare.

Det är TVÅ olika signaler mellan pedal och spjäll. Dom båda måste säga "samma sak" inom tolerans annars släpper gasen av säkerhetsskäl.  Att en felkod skulle sättas på signalen är ju logiskt då.  Att gasen skulle "dippa" en kort stund i sådant scenario är inte omöjligt heller. Felet kan ju vara i en 10/sekund typ.

Att mäta upp motståndet är ju en början, eller en annan pedal.
Kruxet är att det kan vara givaren i spjället också.   Spjället och pedalens signaler skall överenstämma.
Men det är ju inte signalfel, eller spjällgivare som nämns, utan bokstavligen pedalen.
Senast redigerat av Mossan1 (2 december 2021)

53 Inlägg
9 december 2021
Trådstartare
#19
Jag ger mig på detta igen, jag var ute och tittade och jag har ett gult märke eller etiket.

Då borde det väll vara ett uppgraderat eller?

3 194 Inlägg
10 december 2021
#20
Ja, gult etikett så är det bytt till ett "uppgraderat", men dom håller inte för evigt ändå. Grunddesignen är för dålig med kolbanor som givare.  Och kol/borstar i elmotorn.

En riktig uppgradering med kontaktfria givare pch bortlös motor kom inte föränn med ETA. (Bosch)

Tex Atec2 uppgraderar gamla ETM spjäll med just detta. Då är dom (i teorin) outslitliga.

Men jag skulle mäta upp pedalens potensiometrar.  Och kanske försöka rengöra potensiometrarna i spjället.

Men snabba hugg är faktiskt oftast misständning egentligen, som sag, men felkoden pekar i detta fallet så tydligt ut detta.


Sök