Jag ville turbokonvertera en bil, ja varför inte? För att det är fränt! Just vad för bil spelade egentligen ingen roll. Jag ville ha en gammal bil utan massa krånglig elektronik, som även har gott om utrymme under huven. Då blev... Visa mer
såhär såg den ut vid inköp, väldigt fräsh, lite rost fanns det såklart men inte mycket för att vara en 95a. Denna bil har mono motronic ( eller jetronic? ). den mäter insugstemp, varvtal, hastighet, gasspjäll, vattentemp och lambda för att justera hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Många bilar mäter motorns undertryck också för att veta hur mycket soppa som ska sprutas in, men inte denna bil. Därför är detta en perfekt bil att köra med turbo då han inte vet om att det är övertryck. Han märker alltså att bilen går magert när jag överladdar via lambdasonden och sprutar då in mer soppa, (till en viss gräns såklart). Kommer även att använda kallstartsventiler från 740 som extrasprut.
Jag var tvungen att vända på insugsidan av turbon 180 grader, tyvärr passade ju ej wastegate armen längre då . Då fick jag bygga eget fäste till den . Även förlänga armen fick jag göra. Utsticket på pinnen lämnade jag kvar, då jag kom på att det blir lite lättare att haka av av armen när allt sitter på plats i bilen sen.
Det är så roligt med udda projekt! Smidigt att dieselgrenröret passar på bensinmotorn men det är en nackdel att insuget hamnar så nära grenröret. Du vill hålla värmen så långt borta från insuget som möjligt. Kör hårt!
Provmontering på bilen. Första böjen av downpipen köpte jag färdig, en rostfri saab 9000 downpipe med en väldigt skarp böj, precis vad jag behövde ha. Här märkte jag att motorfästet kommer krocka med downpipen. Då fick jag bygga eget motorfäste, kapa av den och korta ner den. Ren jäkla tur att lamban fick plats!! Här ser ni även att det blir trångt på turbons trycksida, Kan inte vrida upp den mer än så då slår den i insuget.
projekt downpipe. Ser lite fånigt ut att gå från 3" till 2". Men katalysatorn är 2 tum anslutning så då fick det bli så. Slutresultatet av svetsningen får ni inte se då det är inget jag är stolt över .
såhär långt har jag kommit nu, Bilen laddar 0.5 bar. Låter nästan lite för mycket med den där dumpventilen men coolt ljud. . nästa steg är mer bränsle. tanken är att ha några kallstartsventiler på insuget som styrs av tryckvakter, hade tänkt att ha en kallstartsventil som öppnar vid varje hektobar, eller det kanske blir för mycket? Det svåra är att veta hur många som behövs. Här behöver jag gärna tips!
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.
Turbon är rätt gömd där bakom. jag kommer att ta bort tryckrör vid besiktning och låta turbon sitta kvar, och sätta tillbaka orginal luftburk på insuget då kommer ju bilen gå som en vanlig sugis. Men det är många månader kvar tills besiktning.
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.
Turbon är rätt gömd där bakom. jag kommer att ta bort tryckrör vid besiktning och låta turbon sitta kvar, och sätta tillbaka orginal luftburk på insuget då kommer ju bilen gå som en vanlig sugis. Men det är många månader kvar tills besiktning.
Ok, kan gå men en turbo som "frivarvar" låter rätt mkt hehe
Första provturen med kallstartsventilerna. Provisoriskt inkopplad (3st) till en brytare i kupen som jag håller i med högerhanden medans jag kör. Shiit! Stor märkbar skillnad när jag jag laddar mina 0.5bar och håller inne brytaren. Håller nu på att löda ihop allt så det blir lite snyggare.
Även reläer och tryckbrytare ska dit. Jag vill ju inte att alla kallstartsventiler ska öppna samtidigt, de ska "stega upp" med laddtrycket. Tex att första öppnar vid 0.2 bar, nästa vid 0.3 bar osv... Mycket kablar blir det! bild kommer när allt sitter på plats.