Nu har det hänt grejer! Tyvärr har jag inte någon bild från när jag gjorde det men jag och några kompisar drog från Östersund till Göteborg där Autotech håller till! Ni kan nog gissa vad som hände. Mappade bilen där
Dock så finns en rolig händelse bakom detta. Kompisarna och jag har alltid min bil har gått för bra för att vara 210hk men kanske inte så bra som 250hk. Vi tänkte bara att bilen laddar snabbt och lite vilket betydde snabb effekt och har alltid hållt ikapp med bilar jag inte bör kunna hålla ikapp med. När vi kommer neras så ska killen hos AutoTech ut och testa att se att den laddar 0,35 bar som den ska göra original. När han kommer tillbaka så säger han att den här bilen går för bra för att vara original.
Sen säger han att bilen nästan laddar 1 bar. Alla vi blir chockade, fast samtidigt förstog vi nästan detta. Däremot så finns det ingen tidigare dokumentation att bilen hade blivit mappad. Killen kopplar in för att kika om det är några felkoder för oftast med en annan mapp brukar det komma felkoder på det. Men min bil hade ingen vilket var ovanligt. Så vi har ingen aning vad som har suttit i bilen, han trodde att det kunde sitta en Polestar Mapp i bilen men det var tydligen väldigt ovanligt men samtidigt så bör inte en Polestar mapp öka så mycket effekt som min hade.
Allt är oklart men jag har en hypotes som kanske låter jätte dumt. Bilen har alltid varit helt original i hela sitt liv. Under min ägo har jag monterat ett 3 tums avgassystem från katten och bak samt öppet filter med avskärmning. Min hypotes är att bilen har haft lättare att få ut avgaser och annat med systemet. Sen med öppet filter har den fått mer luft och därefter skickat på mer soppa för att jämna ut allt och därefter ökat laddtrycket för den ansåg att den kunde. Med tanke på kommentaren att den gick för bra för att vara original men dåligt för vara trimmad. Då ECUn själv justerar sig beroende på förhållanden anser jag att detta kanske kan ha hänt.
Men kanske låter lite orimligt
Men iallafall rolig resa samt fick hälsa på SAAB museet. Så rolig helg och en liten piggare bil, nu är det dags för downpipe och racekatt dock för att få ut all effekt