trasigbil skrev:
Spelar det någon roll? Bör jag köra bilen några kilometer först? Kan man bränna sig på oljan då?
Hur gör ni?
Motorolja kan man byta på minst 2 olika sätt.
Gemensamt är att motorn ska vara väl varmkörd - viss risk för att man bränner sig finns.
Endera suger man ur oljan genom oljestickans hål medelst t ex Biltema oljebytarpump 12 volt art.nr. 29-997 á 1.599:-.
Bekvämt och enkelt utan slabb samt kanske enda metoden då man, som jag på några JEEP:ar, fått avtappningspluggen intryckt så att den inte går att demontera, av skogens fasta föremål(stubbar, stenar, berghällar etc)
Biltema hade förut en prisbilligare variant av oljebytarpump, som jag använt sedan 20 år tillbaka utan missnöje.
Även användbar vid byte ATF-olja i automatväxellådor - både tömning och påfyllning.
Vanligast är att man demonterar oljeavtappningspluggen och har ett uppsamlingskärl under.
Biltemas spilloljedunk art.nr 19-1419 á 149:- rekommenderas.
Var flink med fingrarna och fånga upp pluggen innan den hamnar i dunken.
Packningen till pluggen bör bytas varje gång.
Alternativt kan man, om packningen är av koppar, glödga den så att den åter blir mjuk - går utmärkt med en skidvallningsbrännare - om man inte har tillgång till gassvets.
Är oljetråget av gjuten alumniumlegering kan pluggen vara konisk (finns ingen packning) - drag då inte åt pluggen "för kung och fosterland" så att tråget spricker.
Oljefiltret ska även bytas - kan vara rätt så svåråtkomligt och slabbigt - beroende på bil - om ovanifrån eller underifrån.
Har bilen "engångsfilter" = spinn off/spinn on - så rekommenderar jag Biltema oljefilteravdragare art.nr. 19-1228 á 149:-.
Mindre bra anser jag Biltema art.nr 20-230á 99:90 vara - men kan duga - beror på åtkomligheten.
Har bilen oljefilter av insatstyp kan du behöva satsen Biltema art.nr. 19-1231 á 349:- för att få loss kåpan/huset.
Oljefiltrets gummipackning ska vara väl inoljad vid monteringen av filtret.
Skruva i filtret så att det tangerar motorblocket, därefter ENDAST MED HANDKRAFT mellan 1/4 och ½ varv.
Använd ABSOLUT INTE VERKTYG - drar man åt för hårt kan packningen "kalva"
Jag tappar alltid ur oljan med gående motor.
Då tömmer man samtidigt oljefiltret så att detta inte är fullt när det demonteras.
Man stänger av motorn när oljetryckslampan börjar lysa.
Nästan enda sättet på motorer med oljefiltret ovanpå motorn, för att inte söla ner motorn.
Här brukar jag alltid få mothugg av dem som tror att motorn ta skada av mitt förfaringssätt.
Låt motorn gå några minuter på tomgång och kolla så att filtret tätar.
Ursäkta om jag är lite omständlig, men jag fick för mig att det är ditt första byte av motorolja och filter.
Lycka till!