Hybrid_ skrev:
YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick
med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.
Aj fan. En hitte-på-garanti. Blir det fel på den så är det ditt problem. De ville väl få sålt bilen snarast. MRF-anslutna handlare säljer inte en 3,2 FSi till kund för det är stora problem med dessa så de byter in bilen från kund och säljer den till en Burkhandlare som skiter i vilket. Hoppas du köpte den kontant.
Så är det givetvis aldrig när du handlar av en bilhandlare. Eller jo, om du köper ett repobjekt, men inte annars. Och inte heller alltid och fullt ut då. Blir det fel så ligger inte ansvaret hos köparen, rent juridiskt. Fel som inträffar inom sex månader efter köpet, ses, per automatik, som ursprungliga fel, och är således bilhandlarens problem. Det är även som så att under dessa sex månader är det företaget (bilhandlaren i detta fall) som har bevisbördan, inte kunden.
Det finns givetvis situationer där annat gäller; att komma in med en slutkörda bromsbelägg efter 5½månad faller givet inte under detta.
I princip alla saker som faller under att felet inte är orsakat av felaktigt användande eller normalt slitage faller inom ramarna. Olycka är givetvis också ett undantag.
Vidare är då även skick vs ålder vs pris till viss del avgörande. En kärra som rullat 40.000mil, är 28 år gammal och kostar 5000:- har mer "spelrum" för vad man kan förvänta sig i problemväg, och således också vad säljaren är ansvarig för, än en bil som är 6 månader gammal, har rullat 200mil och kostar 485356:-
Att man sen lägger till "i visat skick" eller "utan fel" spelar liksom ingen roll. Alls.
Sen ska ju detta drivas igenom också, men det ändrar inte på de juridiska förutsättningarna.
Hybrid_ skrev:
oreggad_240 skrev:
Hybrid_ skrev:
Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.
Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.
Jobbat som bilhandlare även om det var längesen nu men: NEJ. Det är inte så enkelt. Finns det inget finstilt så är det kört.
Så är det inte heller.
Det finstilta du hänvisar till är för att skydda garantigivaren, inte "tagaren" och informera den senare om vad som gäller. Lite krasst.
I det finstilta ska det lämnas tydlig information om vad garantin innehåller (dvs täcker/inte täcker) och vad köparen måste uppfylla för att få använda garantin (det ska även poängteras att det inte inverkar på lagliga rättigheter osv, men det kvittar lite i sammanhanget).
Men, det är upp till företaget att vara tydliga med det. Anledningen till detta är givetvis att skydda konsumenten.
OM ett företag inte specar att det ex.vis gäller för allt UTOM, låt säga, tänd/glödstift, så är det säljarens problem, inte kundens. Även om man givet kan se det som en slitagedel. Men för sakens skull.
På det stora hela är det skit sak samma.
En garanti som gäller i 1 månad har sämre juridisk bärighet än en lag som gäller i 6 månader. Den gäller givetvis längre, men då det är handlaren som har bevisbördan i 6 månader, så kan man med snälla ögon se det som en form av "garanti". Även om en garanti KAN täcka mer. I just detta fallet; så nej, den täcker inte mer.
Så så är det med den juridiska aspekten. Huruvida det kommer kunna drivas i den verkliga världen är en annan femma.