2316
Sök

Defekt mutter till växellådsbalk volvo 940

9 Inlägg
4 februari 2022
Trådstartare
Hej!

När jag skulle återmontera växellådsbalken på min Volvo 940 så vart det gängpaj på en av muttrarna som sitter fast inuti balken i bilen, som växellådsbalken fäster mot. Muttern lossnade även.

Hur löser man detta ?
Vad jag ser kan man ej få ut muttern eller in en ny..

556 Inlägg
4 februari 2022
Hur stort är hålet?. Finns gängor man pressar fast med ett speciellt verktyg(typ som popnitar). Jag köpte en sån sats på Biltema och har använt till diverse installationer och tycker dom funkar bra. Så är inte hålet för stort kanske det går att klämma in en M6. Eller googla lite om det går att köpa M8 nitgänga/nitmutter.

https://www.biltema.se/verktyg/handverk … 2000016802

Edit: Såg nu att det bara är till aluminium enligt Biltema. Jag har använt det till saker som inte är aluminium dock och det funkat bra.
Senast redigerat av Jeebz (4 februari 2022)

1 079 Inlägg
4 februari 2022
Ett (tråkigt) alternativ är att helt enkelt skära bort biten ur balken som muttern sitter i, ta bort muttern och svetsa dit en ny och sen svetsa tillbaka plåten i balken igen.

9 Inlägg
4 februari 2022
Trådstartare
Mutter och bult var M10, hålen lite större typ 14 mm. Skall kolla exakt men tror att det skall vara mindre hål för M8 nitmutter ?

Diagnostekniker
2 686 Inlägg
4 februari 2022
Jag skulle ha borrat ett snyggt hål, slipat en mutter rund och fin så den passar flush med hålet, och sen svetsat dit den.

Up the RA

Sök