3544
Sök

Nyckel sitter fast i tändningslåset

17 Inlägg
14 februari 2022
Trådstartare
#1
Hej. Någon som varit med om något liknande?

Nyckeln går inte att dra ur tändningslåset.
Det går bra att vrida mellan acc on och start. Men det gör inte att vrida den till lock.

Enda sättet att få ut nyckeln är att koppla bort batteriet.
Bilen ligger i park. Och inget rattlås.

Bilen är en Toyota supra automat.


7 440 Inlägg
14 februari 2022
#2
Tyder på att det är rattlåsfunktionen som strular.
Har du provat med att samtidigt "lyfta" ratten med knäna?
Eller omvänt, trycka ner ratten samtidigt som du vrider nyckeln till "Lock".

Har bilen varit med om någon smärre krock/sammanstötning?
Rattstångsläget kan då ha förskjutits så att kolven på rattlåset inte längre passar i ringen på rattstången.
Har bilen "gliddeformationskoppling" på ratt stången`?
Svårt att "dra ut" rattstången utan att demontera den.

Ett inte alls ovanligt fenomen.
På gamla SAAB 95 och 96 rubbades även växellägena lätt om man t ex körde fort över en trottoarkant eller annat motsvarande.
Hos SAAB:arna kunde man justera rattlagerbockens läge genom att lossa på muttrarna på ovansidan med en ½" blocknyckel.
Kanske inte möjligt på din bil?

7 440 Inlägg
14 februari 2022
#3
Ber om ursäkt.
Läste slarvigt.
Ser att det inte är fråga om rattlås, som det står tydligt.

17 Inlägg
14 februari 2022
Trådstartare
#4
Tack för ditt svar!
Bilen har stått i nästan 8 år och varit startad och körd med enstaka gånger varje sommar. Aldrig haft problemet innan.

Men så fort jag kopplar bort batteriet så går det att dra ur nyckeln.

Rattlås kanske finns men det har inte slagit i iallafall. Har provat vrida ratten fram och tillbaka samtidigt utan framsteg.

Växeln ligger i park, det står även det på displayen.


7 440 Inlägg
14 februari 2022
#5
Har nu läst på lite bättre och ser att det är automatväxellåda och inte rattlås som strular.
På äldre MoPar-bilar kunde kontakten på automatlådan strula om det kom oxid på kontaktblecken.
Prova med att dra av och på det kontaktstycket och spruta 5 56 på kontaktytorna.
Har du tur så..........

4 467 Inlägg
14 februari 2022
#6
En del "japanska bilar förr I tiden" fick man trycka på en "knapp" intill nyckeln för att få ut den ,men borde ha varit en mekanisk funktion...

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
15 februari 2022
#7
zzr94092 skrev:
En del "japanska bilar förr I tiden" fick man trycka på en "knapp" intill nyckeln för att få ut den ,men borde ha varit en mekanisk funktion...

ja kan vara ett helvet att pilla ur nyckeln ibland. man ska trycka in knappen trycka in nyckeln eller nått dumnt för att sen kunna vrida till offläge och ta ur nyckeln.  men antar att det är någon elektrisk funktion eftersom nyckeln går att ta ur när strömen är bruten  skulle börja kolla vid tändingslåset och se vad som sitter där. och sen mäta lite och kolla ett kopplingsschema var kablarna går.  mest troligen är det något glapp på elen till växelväljaren som ställer till det.     sen hurvida växelväljaren sitter inbyggd i lådan eller spaken eller på utsidan av lådan låter jag vara osagd.    men det borde ju inte vara skitsvårt att ta reda på.

Kör fort så hinner inget hända...

1 Inlägg
30 april 2023
#8
spraya med 5-56 i nyckelhålet

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 april 2023
#9
lesvn skrev:
spraya med 5-56 i nyckelhålet

Tråd från februari 2022. Saken är nog utagerad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök