Ibland kommer man till insikt att man har alldeles för mycket att göra, man har familj, heltidsjobb och tre projektbilar. Vore man lite klipsk så bör man nånstans här inse att tiden inte räcker till.
Turligt nog så är jag inte det...
Satt och scrollade på FB Marketplace i vanlig ordning (livsfarligt..) och där var den! En äkta 745 TIC -90 för rätt pris och en mil ifrån mitt hus. Det fanns liksom ingenting att fundera på kände jag så jag stack iväg och hämtade den
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Bilen är då en Volvo 745 Tic -90 med USA Spec. Såldes ny till en svensk herre vid namn Ragnar som vid den tiden var bosatt i Indianapolis (Alla papper finns kvar). Utrustningslistan var ganska gedigen som brukligt på USA-volvo´s med blandannat: El-taklucka, elhissar/speglar, AC, Farthållare o.s.v.
Ett år efter köpet så bestämde sig Ragnar att flytta hem till Sverige och tog då med sig bilen hem som flyttgods. När en bil får epitetet "Flyttgods" (Kod F97B) så finns det en del fördelar jämfört med en direkt-import. Man behöver egentligen inte anpassa bilen alls för den nya marknaden som man får lov att göra vid import.
Exempelvis så är denna godkänd att ha USA-blinkers med orange positionsljus fram, behöver inte ha sidoblinkers o.s.v.
Nu har åren gått och bilen har blivit lite sliten. Jag är ägare nummer 7 sedan ny och kommer vända trenden och göra den finare igen är tanken
![smile](img/smilies/smile.png)
Kommer inte att montera något som inte är ett orginaltillbehör eller fanns att köpa på Volvo på den tiden. Kommer hålla den orginal så långt det går med tidstypiska tillbehör
![smile](img/smilies/smile.png)
Som synes så finns det skavanker men det är inte värre än att det går att fixa
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-0f124095166c50bff82e9813f25b1ab8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9278a7ac2e3b1153aea2eacbad613a40.jpg]()
Ganska städat i maskinrummet
![smile](img/smilies/smile.png)
Ska bort med sportfiltret som sitter där och montera orginalburken istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-ddcf993b8bcefa0950872595a2632d00.jpg]()
Kul att både dekalen och servicemappen är kvar sedan 1990.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fca569e85e16fcf203bace351ff42fd8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-a34c9e838aae58e2e1ed70be22dd8534.jpg]()
Extern oljekylare till automatlådan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-de94a21b456734fabfef89ffe699d294.jpg]()
Sliten förarstol, annars helt okej innuti. Till och med orginalradion är kvar
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-a5ccbd6f3e29591ac9ca07c71c5a87bd.jpg]()