Mossan1 skrev:
Man ska faktiskt programmera in det nya batteriet i systemet.
Detta för att bilen ska ha 100%koll på statusen. Den laddar inte batteriet i onödan, tex, för att generatorn ska gå lättare = mindre bränsle och utsläpp.
Även start-stopp tas batteristatus med i parameterarna som ska uppfyllas för autostopp.
Det finns alltså mjukvara för batterihantering i systemet som behöver veta fakta om batteriet.
Det får den via en kod på själva batteriet.
Men bilen kommer att starta och allt sådant med ett "vanligt batteribyte".
Kanske glömt radiokanaler, klockan och inlagda Bluetooth enheter osv...
Man kan lägga in nya batteriet EFTER att det är anslutet. Ingen panik med det men bör utföras för optimal funktion. Många kommer säkert att hävda att det är onödigt med inprogrameringen, men mjukvaran finns där likafullt.
Nu har trådskaparen redan bytt batteri, men för andra som ev läser i framtiden för att skaffa sig info om hut man gör:Lossa minus först, och anslut minus sist för att undvika ev kortslutning mellan pluspol och karross via verktyget.
Är minus inte ansluten får du ingen sluten krets och därmed ingen strömrusning.
Minus är redan ansluten till karross så där blir ingen kortslutning vid ev verktygskontakt med karrossen.
Lossa och återanslut alltid strömmen med en bestämd rörelse. Inget "hattande".
Ska vara av eller på.
Visst mindre gnister vid återanslutning är fullt normalt eftersom hela CAN vaknar. Det drar ström.
Var också 100% på plus och minus rätt INNAN det ansluts.