3212
Sök

Underkänd bes. CO och HC

10 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#1
Besiktigade bilen  En VW Golf 1.6 FSI -04

Följande fel.
1. CO-halt (8.2.1.2) för hög
2. HC-halt (8.2.1.2) för hög
3. CO-halt förhöjd tomgång (8.2.1.2) för hög

Någon som vet vad detta kan bero på?
Behöver man byta en massa saker? Eller är det justeringar som gäller?
Kommer det att bli en dyr historia?

3 194 Inlägg
27 maj 2022
#2
Går bilen bra?
Lyser någon motorlampa?
Är den väl servad?

Bränner den mycket olja?
Appropå HC....

Har den scannats eftet felkoder?
En 2004 har ganska bra koll på sig själv.
Senast redigerat av Mossan1 (27 maj 2022)

10 Inlägg
27 maj 2022
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Går bilen bra?
Lyser någon motorlampa?
Är den väl servad?

Bränner den mycket olja?
Appropå HC....

Har den scannats eftet felkoder?
En 2004 har ganska bra koll på sig själv.

Bilen går bra.
Ingen motorlampa nu. Hade tidigare motorlampa....bytte nox-sensor 50mil sedan.
Service vet jag ej. Jag har bytt olja o filter för 50 mil sedan.
Vet inte hur mycket olja den tar.

4 137 Inlägg
27 maj 2022
#4
Hur lyder alla 4 värderna ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 354 Inlägg
28 maj 2022
#5
Som spillolja skriver, vad var lambdavärdet?

10 Inlägg
28 maj 2022
Trådstartare
#6
spillolja skrev:
Hur lyder alla 4 värderna ?

CO  0,6 (0,3)
CO 2500  0,9 (0,2)
HC  266 (200)
Lambda  0,99 (0,97 - 1,03)

10 Inlägg
28 maj 2022
Trådstartare
#7
Mack855 skrev:
Som spillolja skriver, vad var lambdavärdet?

CO  0,6 (0,3)
CO 2500  0,9 (0,2)
HC  266 (200)
Lambda  0,99 (0,97 - 1,03)

4 137 Inlägg
28 maj 2022
#8
Evt. lambdasonden som är på G.
prova annars E85 för 100:- resten bensin för att putsa värderna
har bilen gått låångt ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
28 maj 2022
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Evt. lambdasonden som är på G.
prova annars E85 för 100:- resten bensin för att putsa värderna
har bilen gått låångt ?

Den har gått 22000
Har hört att man inte ska ha E85 i den motorn, men en gång kanske inte skadar.
Kör nu på 98 oktan som det ska vara i bilen.
Förra ägaren körde bara korta sträckor och 95 oktan, troligen det som fick nox-sensorn att ge upp. Ett känt fel på den motorn.

4 137 Inlägg
28 maj 2022
#10
Oftas bättre med lite sprit i soppan då en direktinsprutare vill ha ett bränsle med låg svavelhalt       (E85 har av naturliga skäl låg halt av svavel)  motorn klarar ca 20% innan LTFT slår i taket

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

3 194 Inlägg
28 maj 2022
#11
Jag skulle bara försiktig med Etanol i direktinsprutad bensinmotor.

Tyvärr, pekar det mot utbränd katalysator, då troligen för den är så mycket småkörd.
Eller, partikelfiltret som.är fullt.
(Ja, vissa bensinare har partikelfilter)

Nya stift, luftfilter och rejäl varmkörning samt, en rejäl dos tur, så kan den gå igenom och kör man bilen varm varje gång kan den hålla sig även om platinabeläggningen i kat är skadad av överhettning. (Pga för mycket småkörningar).
Eller nått med filtret.

Svårt fel att avståndsdiagnostisera detta.
Blir bara gissningar.
Senast redigerat av Mossan1 (28 maj 2022)

1 354 Inlägg
28 maj 2022
#12
Jag hade personligen gjort en fullservice med ny olja, tändstift och luftfilter. Därefter kört 1-2 mil och legat på 3-3500 rpm konstant för att verkligen sota ur katten och provat igen.
Fungerar det inte är nog katten påväg att ge sig, lambda är ju rätt bra så borde inte vara att den drar luft eller dylikt.

4 137 Inlägg
28 maj 2022
#13
med tanke på lambda 0,99 så går motorn relativt fett, HC värdet är relativt bra nivå
bilen har dubbla kattar, det sitter en knytnäverstor katt vid grenröret och huvdudmisse i avgasrörstunneln
mer om denna spis i dessa puplikationer:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_252.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 146 Inlägg
28 maj 2022
#14
Lycka till köpa en ny sån!  De går loss för runt 15 000kr

10 Inlägg
28 maj 2022
Trådstartare
#15
Det kan nog inte vara katalysatorn, den är bytt på den.
Ett försäkringsärende då den blev stulen.
Byttes 2021-11-15 då 221165 km nu 223973 km

Finns det två kattar så kan det ju vara den andra.

1 354 Inlägg
28 maj 2022
#16
Då tror jag verkligen på en service och ordentlig varmkörning.

3 194 Inlägg
29 maj 2022
#17
Mr_Bean skrev:
Det kan nog inte vara katalysatorn, den är bytt på den.
Ett försäkringsärende då den blev stulen.
Byttes 2021-11-15 då 221165 km nu 223973 km

Ok, ja då är det knappast den, såvida en NY monterades.

Mr_Bean skrev:
Finns det två kattar så kan det ju vara den andra.

Är det inte så att den har ett partikelfilter? Där kan nog "goja" samlas och ställa till avgasvärden.
Kanske av oljebrännande motor, med lite otur. Det är ju en VAG trots allt.
Men kan vara av kortkörande också så det kanske kommer rätt av sig själv bara den får gå så som den designats för och inte idel start/stopp.

Har den körts riktigt varm?
Alltså rejält. Långkörning om en timme + eller, dragit tungt släp, typ husvagn...

Förövrigt är Lamda 0.99 väldigt nära idealet 1 och betyder inte "väldigt fett".
Men smått åt feta hållet, men det säger övriga värden också.

1 146 Inlägg
29 maj 2022
#18
Fast det kan det visst vara, om de monterade en eftermarknads katalysator så klarar den inte av avgas avgasvärderna.

Det finns sjukt många eftermarknadskatalysatorer just nu som inte gör det längre, även de som var FIA certifierade . Tex alla de som de säljer på mekonomen klarar inte av besiktningen

4 137 Inlägg
29 maj 2022
#19
En liten sup är som balsam för en direktinsprutare sedan resten BF98 (evt. BF95)  och en ordentlig urvarvning av spisen kan putsa till värderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 Inlägg
30 maj 2022
Trådstartare
#20
Eftersom jag är ganska novis med att meka med motorer, så får jag väl lämna in den och höra vad de säger.
Ska bara hitta en verkstad i Malmö som är billig men ändå bra. Tyvärr är de flesta sådana som bara byter den ena delen (till ny) efter den andra till de hittar problemet. Kan ju kosta mycket pengar som man egentligen inte hade behövt betala.


Sök