Tänker att jag kommer med en uppdatering här utifall att det ramlar in någon som är spekulant på en Tipo.
Bilen hade gått strax under 4000 mil när den köptes.
Fick direkt en ny växellåda, eller ja, det tog dem 3 månader att felsöka och reparera.
Har under hela vår ägo haft en pulserande acceleration vid kvarts/halvgas och 2000-3500rpm.
Detta är något endast jag lägger märke till och har med största sannolikhet med EGR att göra, så jag har inte lämnat in den till verkstan hos försäljaren då de ändå inte kommer att klura ut vad det är...(jag själv är långt ifrån världens bästa mekaniker, men denna verkstad är... ja.)
Provkörde svärfars Tipo för ett tag sedan, och den betedde sig ännu värre.
Och nu har äntligen tiden kommit.
Jag har lyckats övertala sambon att köpa en vettig bil istället.
Allt som krävdes var att dubbelmassesvänghjulet skulle börja klappra hejvilt.
Bil rullat - 5650 mil.
Så nu på Måndag ska den köras in till verkstad, repareras, sen skall den säljas.
Nu ska jag få bestämma för en gångs skull, och då blir det köp efter servicehistorik och inte årsmod/miltal.
Det bästa är väl att man får runt 125k för hennes bil idag, och vi endast gav 95-100k förra sommaren.
Kort och gott: Köp inte en Tipo.