3138
Sök

Köpråd : Snål familjebil

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
25 juni 2022
Trådstartare
#1
Tjing!

Var för några veckor sen inne och bytte in sambons Fiat 500 då vi ska få en liten dräng i höst mot en Tipo -18 som endast har varit till bekymmer.

Struntade i provkörningen då vi ändå har två års garanti ifrån återförsäljaren, och hörde så fort jag kom ut på en 70-sträcka att ett lager på utgående axel eller diff låter förskräckligt.
Efter att ha stått på verkstad i två veckor så får jag ett samtal där de säger: ”Vi har inte kompetens nog att lokalisera missljudet, men vi har bokat in den på en Fiatverkstad.
Däremot så har vi sett över bilen och sllting är som det ska, och ingenting sitter löst så det är ingen som helst fara att köra med den.”

Nåväl, hämtade bilen.
Åkte hem och slängde ur däckena, och drog iväg för att köpa ett sexpack nödraketer.
Hör direkt att hjullager höger bak låter illa, och det glappar ordentligt.
”Ingen fara att köra med”.
Bilen har alltså gått 4000 mil, så nu har jag lessnat och har övertalat tanten att dom får ta tillbaka bilen då den bara kommer stå på verkstad hela semestern.

Nu när jag skrivit av mig så funderar jag på vad dom ska få ta hem till oss istället.

Har kikat lite på Focus med Ecoboostmotorerna.
Även kollat på Opel och Kia.
Eller ska som få ta hem en likvärdig Tipo igen?
Köpte egentligen en sån då svärfar har en likadan som går bra.

Vad är en vettig bil egentligen?
Jag själv åker oftast bara gamla skrothögar, så jag har dålig koll på nyare bilar förutom MB.

Kraven är väl att den skall vara bekväm, någorlunda snål, bensinare, och kunna svälja en barnvagn.
Halvkombi/kombi.
Runt 105-120.000kr.

Jag är allergisk mot VW och allt inom den koncernen. 😁

Jesper

Up the RA

6 630 Inlägg
25 juni 2022
#2
Tänkte ni 1.0an eller 1.5 i Focus?

Haft 1.6an (Samma motorfamilj för 1.5 men den utgick med facelift 2015) och den förbrukade mindre än 1.0an när det kom till landsväg, annars var 1.0an lite snålare.. snittade 0.54L/mil när jag åkte till Tyskland T&R (1.0)

Att tänka på med 1.0an är att alla har kamrem i oljebad utom de som sitter i Focus 2018 och upp, bytt till kedja då

MYCKET viktigt att de servas korrekt då kamremmen inte tål annan olja än vad som anges. (Flisor lossnar och täpper oljepumpen)
Är bilen ni tittar på fullservad (I tid, 2000mil/1år) hos auktoriserad verkstad är detta inget problem.

Intervallen på kamrem är 24.000 mil eller 10 år
1.5an har vanlig kamrem och 20.000/10år istället

Framfjädrarna gick av på de tidiga modellerna (2011-2015) men även om det skulle hända på de nyare så har det alltid varit sista varvet på fjädern som gått av, inget som riskerar punkterade däck

I övrigt inga större fel, rostiga bakskivor är standard för de som snålar med inbromsningar
Kolla så bakskärmarna inte rostar, brukar ske i skarven mellan plåt och stötfångarbeklädnaden men det går att förhindra genom att lätta lite på den och dra åt så det blir en glipa

Garanti på bilarna är 2års nybilsgaranti och 10.000 km/3 år förlängd garanti (5år totalt)

De/Dem

7 392 Inlägg
25 juni 2022
#3
ficusen är en helt ok bil, kan inget om Kian, men är säkert ett ok köp,, 1,0 duger gott så länge man ej hakar på ett släp,, då säckar den wink 1,5 är klart piggare smile men törstigare,,


4 137 Inlägg
25 juni 2022
#4
Renault Talisman eller Megane med TCE-spis ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Of World
3 368 Inlägg
25 juni 2022
#5
Opel Astra är trevlig
Citroen c4/c5
Varför inte en exempelvis volvo V60 lite dyrare kanske men.. rätt trevlig.

Jag personligen hade kört astra eller C4 men det är för att jag är partisk då jag trivts med båda, inga större bekymmer. Mycket "komfort" för lite pengar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
17 996 Inlägg
26 juni 2022
#6
De flesta vet att jag är partisk i frågan men faktum är att en KIA Ceed är ett bra köp överlag. De är en smula bullriga bara. Den budget ni har räcker nog inte till en automat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
26 juni 2022
Trådstartare
#7
Tack för svar allesammans!

Sammy : Tack för utförlig info, det är 1.0an som har varit av intresse.
Däremot så bor vi på landet så det blir ju en hel del landsvägskörning.. ska kolla runt efter lite andra motorvarianter och provköra.

Spillolja: Bra förslag.
Har kört en Clio med lilla 0.9an som jag tyckte var helt okej.. skall försöka leta på en Megane här i stan och pröva den.

Presidento: Jag var inne på en V60 till henne före vi plockade hem en Tipo, och det hade vi köpt om inte begagnatpriserna dragit iväg.
Inget vidare att pynta 110.000kr för en 10 år gammal bil som rullat 20. 😁

Hursom, tar dina förslag i beaktning och försöker leta reda på ett par att provköra.

Up the RA

* Voff voff *
10 582 Inlägg
26 juni 2022
#8
Jesper328 skrev:
Tack för svar allesammans!

Sammy : Tack för utförlig info, det är 1.0an som har varit av intresse.
Däremot så bor vi på landet så det blir ju en hel del landsvägskörning.. ska kolla runt efter lite andra motorvarianter och provköra.

Spillolja: Bra förslag.
Har kört en Clio med lilla 0.9an som jag tyckte var helt okej.. skall försöka leta på en Megane här i stan och pröva den.

Presidento: Jag var inne på en V60 till henne före vi plockade hem en Tipo, och det hade vi köpt om inte begagnatpriserna dragit iväg.
Inget vidare att pynta 110.000kr för en 10 år gammal bil som rullat 20.
😁

Hursom, tar dina förslag i beaktning och försöker leta reda på ett par att provköra.

Fast efter Tipo:n nu så är det väl tydligt att man får vad man betalar för? wink Det är inte alltid värt att köpa så nytt som möjligt för pengarna. Hellre några år äldre och kvalitet än bara jaga låga mil och årsmodell. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 146 Inlägg
26 juni 2022
#9
Jesper328 skrev:
Tack för svar allesammans!

Sammy : Tack för utförlig info, det är 1.0an som har varit av intresse.
Däremot så bor vi på landet så det blir ju en hel del landsvägskörning.. ska kolla runt efter lite andra motorvarianter och provköra.

Spillolja: Bra förslag.
Har kört en Clio med lilla 0.9an som jag tyckte var helt okej.. skall försöka leta på en Megane här i stan och pröva den.

Presidento: Jag var inne på en V60 till henne före vi plockade hem en Tipo, och det hade vi köpt om inte begagnatpriserna dragit iväg.
Inget vidare att pynta 110.000kr för en 10 år gammal bil som rullat 20. 😁

Hursom, tar dina förslag i beaktning och försöker leta reda på ett par att provköra.

Du vet att en 10år gammal bil som rullat 20 håller säkert mycket bättre än en ny bil som kostar 100. Allt är även myc ket bättre i form av inredning, ljudisolering, krocksäkerthet etc

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
26 juni 2022
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Jesper328 skrev:
Tack för svar allesammans!

Sammy : Tack för utförlig info, det är 1.0an som har varit av intresse.
Däremot så bor vi på landet så det blir ju en hel del landsvägskörning.. ska kolla runt efter lite andra motorvarianter och provköra.

Spillolja: Bra förslag.
Har kört en Clio med lilla 0.9an som jag tyckte var helt okej.. skall försöka leta på en Megane här i stan och pröva den.

Presidento: Jag var inne på en V60 till henne före vi plockade hem en Tipo, och det hade vi köpt om inte begagnatpriserna dragit iväg.
Inget vidare att pynta 110.000kr för en 10 år gammal bil som rullat 20.
😁

Hursom, tar dina förslag i beaktning och försöker leta reda på ett par att provköra.

Fast efter Tipo:n nu så är det väl tydligt att man får vad man betalar för? wink Det är inte alltid värt att köpa så nytt som möjligt för pengarna. Hellre några år äldre och kvalitet än bara jaga låga mil och årsmodell. smile

amazinjoey skrev:
Jesper328 skrev:
Tack för svar allesammans!

Sammy : Tack för utförlig info, det är 1.0an som har varit av intresse.
Däremot så bor vi på landet så det blir ju en hel del landsvägskörning.. ska kolla runt efter lite andra motorvarianter och provköra.

Spillolja: Bra förslag.
Har kört en Clio med lilla 0.9an som jag tyckte var helt okej.. skall försöka leta på en Megane här i stan och pröva den.

Presidento: Jag var inne på en V60 till henne före vi plockade hem en Tipo, och det hade vi köpt om inte begagnatpriserna dragit iväg.
Inget vidare att pynta 110.000kr för en 10 år gammal bil som rullat 20. 😁

Hursom, tar dina förslag i beaktning och försöker leta reda på ett par att provköra.

Du vet att en 10år gammal bil som rullat 20 håller säkert mycket bättre än en ny bil som kostar 100. Allt är även myc ket bättre i form av inredning, ljudisolering, krocksäkerthet etc

Instämmer till fullo.
Har däremot haft otroligt svårt att övertala min sambo om detta.
Hade samma diskussion när det skulle köpas en liten 500. 😁

Helst av allt hade jag satt henne i en C-klass 12-14, men det är precis som med exempelvis en V60 - de är absolut inte värda pengarna man får ge i dagsläget.
Sen om en tvålkopp av årgång 15-18 är värd 100tkr vet jag ej, vilket är varför jag ber om råd här.
Men tyvärr så får man väl som sagt allt som oftast vad man betalar för, eller så åkte vi på ett måndagsex med just denna.

Up the RA

1 146 Inlägg
26 juni 2022
#11
Mitt tips är, gå och provkör en 320D från 2013 och nyare som är rätt bra utrustad. Så kommer hon garanterat ändra sig

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 juni 2022
#13
jaka54 skrev:
Vad är en Tipo???

en fiat.


Vet inte hur ny avensis man får för pengarna?


1 146 Inlägg
26 juni 2022
#14
jaka54 skrev:
Vad är en Tipo???

En bil utvecklad och byggd i Turkiet, som Fiat säljer ny för 120 000kr. Riktig skitbil, ordagrant sämsta bilen jag personligen har kört

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
24 juni 2023
Trådstartare
#15
Tänker att jag kommer med en uppdatering här utifall att det ramlar in någon som är spekulant på en Tipo.

Bilen hade gått strax under 4000 mil när den köptes.
Fick direkt en ny växellåda, eller ja, det tog dem 3 månader att felsöka och reparera.

Har under hela vår ägo haft en pulserande acceleration vid kvarts/halvgas och 2000-3500rpm.
Detta är något endast jag lägger märke till och har med största sannolikhet med EGR att göra, så jag har inte lämnat in den till verkstan hos försäljaren då de ändå inte kommer att klura ut vad det är...(jag själv är långt ifrån världens bästa mekaniker, men denna verkstad är... ja.) smile
Provkörde svärfars Tipo för ett tag sedan, och den betedde sig ännu värre.

Och nu har äntligen tiden kommit.
Jag har lyckats övertala sambon att köpa en vettig bil istället.
Allt som krävdes var att dubbelmassesvänghjulet skulle börja klappra hejvilt.
Bil rullat - 5650 mil. lol
Så nu på Måndag ska den köras in till verkstad, repareras, sen skall den säljas.

Nu ska jag få bestämma för en gångs skull, och då blir det köp efter servicehistorik och inte årsmod/miltal.
Det bästa är väl att man får runt 125k för hennes bil idag, och vi endast gav 95-100k förra sommaren.

Kort och gott: Köp inte en Tipo.

Up the RA

7 433 Inlägg
24 juni 2023
#16
Är du ute efter driftsäker bil ska du kolla in Honda Civic eller Jazz, Mazda 3 eller 2, Suzuki Swift eller Alto, Toyota Corolla eller Auris.

Forummoderator
17 996 Inlägg
24 juni 2023
#17
Jesper328 skrev:
Tänker att jag kommer med en uppdatering här utifall att det ramlar in någon som är spekulant på en Tipo.

Bilen hade gått strax under 4000 mil när den köptes.
Fick direkt en ny växellåda, eller ja, det tog dem 3 månader att felsöka och reparera.

Har under hela vår ägo haft en pulserande acceleration vid kvarts/halvgas och 2000-3500rpm.
Detta är något endast jag lägger märke till och har med största sannolikhet med EGR att göra, så jag har inte lämnat in den till verkstan hos försäljaren då de ändå inte kommer att klura ut vad det är...(jag själv är långt ifrån världens bästa mekaniker, men denna verkstad är... ja.) smile
Provkörde svärfars Tipo för ett tag sedan, och den betedde sig ännu värre.

Och nu har äntligen tiden kommit.
Jag har lyckats övertala sambon att köpa en vettig bil istället.
Allt som krävdes var att dubbelmassesvänghjulet skulle börja klappra hejvilt.
Bil rullat - 5650 mil. lol
Så nu på Måndag ska den köras in till verkstad, repareras, sen skall den säljas.

Nu ska jag få bestämma för en gångs skull, och då blir det köp efter servicehistorik och inte årsmod/miltal.
Det bästa är väl att man får runt 125k för hennes bil idag, och vi endast gav 95-100k förra sommaren.

Kort och gott: Köp inte en Tipo.

Nej, Körde dessa i jobbet ibland förr. Nya bilar som inte startade... Inget tryck i lyftarna. Mala i 60 sek med plattan i mattan... De finns inte längre i Sverige. En och annan lagerbil kanske.

För 120-130K får du en bil som kostade 100k för 3 år sedan...  Vi tjänade rejält med slantar på vår Prius trots att den såldes till en burkhandlare. Vi var i samma sits i våras (mitten på april) och tittade på Blocket. Bil för max 130k. Helst 100k. Betalas kontant på plats alltså!

Bra sugen på en DS4 diesel aut med massa godis som kan gå sönder. Även en 508 Diesel Aut (Böglådan EGS, föräldrar har en. Fungerar utmärkt och drar under halvlitern) och en lågmilad S80 V8. Nja... Det blev som många av er säkert vet en:

Suzuki Swift 1,6 aut -16. Inte ångrat det köpet. Verkar mycket bra såhär 300 mil senare. Sen att stereo byttes och en digital hastighetsmätare monterades och en pedal commander på väg har inte med bilen och göra. Den sjunger som en påtänd kolibri på 6500 varv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
25 juni 2023
Trådstartare
#18
Torsen: Jupp, det enda problemet jag egentligen har med japsare är att de är för spartanska.
Det är just en Corolla eller Avensis som är av intresse isåfall då den skall svälja barnvagn plus lite till.
Var med en polare och tittade på en Avensis ~2012 för ett tag sedan, och den var förbannat bullrig i lite högre hastigheter.

Jag har inga problem med att få skruva lite, det är ju mitt yrke, jag vill bara inte ha en tickande bomb som denna Fiat är. big_smile
Har ett år kvar på "garantin" ifrån firman, efter det så blir det lite jobbigt.

Hybrid: En Swift var jag inne på att hon skulle ha tidigare innan vi ens funderat på att skaffa barn, men det fick bli en Fiat 500 1.2 istället.
Och jag måste faktist ge den det att den höll ihop bra även om det lät som att den skulle skaka isär över 90 knyck.
Det enda som gav sig på 18 månader var en liten tätningsring, och en lampa till skyltbelysningen.

Förövrigt så jobbade jag på en verkstad för ungefär 10 år sedan där det ramlade in en del Swift.
Det enda jag kommer ihåg är hur roliga de är att köra, samt att jag har nog aldrig sett något större fel på en sådan.

Det jag är inne på nu som passar oss är en Kia Ceed, alternativt V60 diesel men då är Kian trevligare.

Up the RA

Forummoderator
17 996 Inlägg
25 juni 2023
#19
Jesper328 skrev:
Torsen: Jupp, det enda problemet jag egentligen har med japsare är att de är för spartanska.
Det är just en Corolla eller Avensis som är av intresse isåfall då den skall svälja barnvagn plus lite till.
Var med en polare och tittade på en Avensis ~2012 för ett tag sedan, och den var förbannat bullrig i lite högre hastigheter.

Jag har inga problem med att få skruva lite, det är ju mitt yrke, jag vill bara inte ha en tickande bomb som denna Fiat är. big_smile
Har ett år kvar på "garantin" ifrån firman, efter det så blir det lite jobbigt.

Hybrid: En Swift var jag inne på att hon skulle ha tidigare innan vi ens funderat på att skaffa barn, men det fick bli en Fiat 500 1.2 istället.
Och jag måste faktist ge den det att den höll ihop bra även om det lät som att den skulle skaka isär över 90 knyck.
Det enda som gav sig på 18 månader var en liten tätningsring, och en lampa till skyltbelysningen.

Förövrigt så jobbade jag på en verkstad för ungefär 10 år sedan där det ramlade in en del Swift.
Det enda jag kommer ihåg är hur roliga de är att köra, samt att jag har nog aldrig sett något större fel på en sådan.

Det jag är inne på nu som passar oss är en Kia Ceed, alternativt V60 diesel men då är Kian trevligare.

Då är vi ju inne på mitt arbetsområde. Det direkt negativa jag kan säga om dessa är att buller förekommer. Bensinmotorerna är tråkiga och törstiga. Framlamporna är ofta bytta på garanti då de blev kass i reflektorn rätt fort. Hyundai i30 är ju samma bil så titta på de med. Automatlådorna (robot, dubbelkoppling, 6-petade) håller bra. Lite ryckiga i kökörning så klart. Inte lika illa som DSG. Varningslampor för överhettad låda finns.

I KIA-fallet ska ni ha en GT-line. Inte basmodellen.

EDIT: KIA Optima?
Senast redigerat av Hybrid_ (25 juni 2023)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Diagnostekniker
2 707 Inlägg
26 juni 2023
Trådstartare
#20
Vad trevligt!
Ja det blir ju givetvis en diesel, och nu när du säger det så ser GT-linen ruskigt trevlig ut.
Sedan så bor vi på landet och är sällan inne i stan, så en manuell kommer att göra sig bra.
Dubbelkoppling är jättetrevligt, men det är bara fler (dyra) delar som kan gå sönder. lol

En Optima skulle ju också kunna vara något, men de ligger strax över budget för oss.
Felsökte en 508 automatare (icke egs) tidigare idag och fick någon halvtimme bakom ratten på en sådan.
Mycket trevlig kärra faktist.

Nåväl, har fått tid 25/7 på verkstad för Tipon utan lånebil tills dess.
De brydde sig inte speciellt mycket om att svänghjulet kan separera när som, eller att lådan kommer att ta skada ju mer man kör.
Snackade med en polare som är säljare där som skulle lösa något åt oss, annars får dom köpa in bilen som den är.
Senast redigerat av Jesper328 (26 juni 2023)

Up the RA


Sök