torsen skrev:
Brådhis skrev:
torsen skrev:
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar.
Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp.
Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning.
Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta.
Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Varför inte bara plocka bort säkringen till dom så får du aldrig någon anmärkning oavsett hur trasiga dom är och slipper greja med silvertejp?
Därför att jag vill ha lamporna oskadade - bl a när jag säljer bilen.
Har sett så många skabbigga V70 med trasiga dim-/spoilerljus där det i stället är fula rostiga reflektorer som dominerar bilden framifrån.
Så vill jag inte ha det.
På sonens f d V70 ville Volvo ha runt 3.900:- för att byta en skadad lampa - för flera år sedan.
Fick jag min vilja igenom så skulle även lamporna på på Hondan tejpas.
Men för husfridens skull så får HSB:s önskan råda.
Vidare kan jag berätta att det för att skydda strålkastarglasen förr fanns en genomskinlig folie att aptera på strålkastarglasen.
För att tillfredsställa frankofilerna så fanns folien även gul.
Många tyckte sig se bättre med gula folien på glasen - i praktiken reducerades ljusutbytet med runt 8 % - enligt opartiska ljusmätningar.
I princip råder nästan samma nedsättning av ljusutbytet på extraljus med blå glas.
Ursäkta o t.