Hejsan, På torsdag ska jag besikta min bil och märkte för några dagar sedan att höger kurvljus har slutat fungera. Jag hinner troligtvis inte åka till verkstaden för att fixa det och undrar dels om jag kan bli kuggad för att ett höger kurvljus inte fungerar eller om det är okej ändå? Dels om det är möjligt att byta själv, har provat lite nu och det är trångt. Det vanliga halvljuset var lättare att byta och kurvljuset verkar ha en annan konstruktion som den sitter fast på. Är det lönlöst eller går det att göra själv? Går isåfall en sådan lampa att köpa på typ Biltema? Tacksam för svar!
Kan bli anmärkning, men knappast ombesiktning. Annars är det WORST case. Då en eller två månader att fixa.
Typ av glödlampa står i bilens instruktionsbok. oftast också hur man byter den om det inte är väldigt omständigt. Då står det ofta "kontakta återförsäljare eller liknande.
Hejsan, På torsdag ska jag besikta min bil och märkte för några dagar sedan att höger kurvljus har slutat fungera. Jag hinner troligtvis inte åka till verkstaden för att fixa det och undrar dels om jag kan bli kuggad för att ett höger kurvljus inte fungerar eller om det är okej ändå? Dels om det är möjligt att byta själv, har provat lite nu och det är trångt. Det vanliga halvljuset var lättare att byta och kurvljuset verkar ha en annan konstruktion som den sitter fast på. Är det lönlöst eller går det att göra själv? Går isåfall en sådan lampa att köpa på typ Biltema? Tacksam för svar!
Det är en vanlig H1 lampa, finns att köpa lite varstans, dock svår att komma åt. Mvh
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
SNÄLLA filma när du tar bort silvertejpen och resterna efteråt.. det vill jag nämligen se... silvertejp är absolut det värsta man kan utsätta en bil för. lite väta och sol och skiten sitter som cement..
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Varför inte bara plocka bort säkringen till dom så får du aldrig någon anmärkning oavsett hur trasiga dom är och slipper greja med silvertejp?
Senast redigerat av Brådhis (29 juni 2022)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Kurvljus? Dimljus även kallat? De där rackarna behöver ju inte fungera. Men OM de fungerar ska bägge lamporna vara hela. Dra ut kontakten till det andra.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kurvljus? Dimljus även kallat? De där rackarna behöver ju inte fungera. Men OM de fungerar ska bägge lamporna vara hela. Dra ut kontakten till det andra.
Är det samma lampor som dimljusen? Jag trodde kurvljusen var riktade lite utåt för att lysa när man svänger ut i en korsning men dimljusen har väl kanske tillräckligt bred ljusbild
Kurvljus? Dimljus även kallat? De där rackarna behöver ju inte fungera. Men OM de fungerar ska bägge lamporna vara hela. Dra ut kontakten till det andra.
Är det samma lampor som dimljusen? Jag trodde kurvljusen var riktade lite utåt för att lysa när man svänger ut i en korsning men dimljusen har väl kanske tillräckligt bred ljusbild
TS: Bör sitta ett vred på blinkersspaken för dimljus. Tänd och se om det är dessa som lyser.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Varför inte bara plocka bort säkringen till dom så får du aldrig någon anmärkning oavsett hur trasiga dom är och slipper greja med silvertejp?
på många bilar finns det ej separata säkringar för just det
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
SNÄLLA filma när du tar bort silvertejpen och resterna efteråt.. det vill jag nämligen se... silvertejp är absolut det värsta man kan utsätta en bil för. lite väta och sol och skiten sitter som cement..
Om så är fallet så värmer man försiktigt med en varmluftspistol när man försiktigt drar bort tejpen.
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
SNÄLLA filma när du tar bort silvertejpen och resterna efteråt.. det vill jag nämligen se... silvertejp är absolut det värsta man kan utsätta en bil för. lite väta och sol och skiten sitter som cement..
Du har rätt. Men med "Bräklean" (stavningen?) går det att avlägsna resterna av silvertejpens klister. Gjorde det senast i våras - efter några års tejpning!
Varför ska man kladda tejp över kurvljusen? Jag menar... Va?
Helt fantastiska, speciellt i riktigt mörka situationer där det är trångt. Ofta (men inte alltid) tänds båda även med backljuset och ger ytterligare nivå på omkringljuset.
Kladda tejp över för att skydda till nästa ägare... Snacka om framgångsobenägenhet. Och behållet värde på bilen uppgår nog till hela 0kr.
Naturligtvis skall trådskaparen få sin glödlampa utbytt och därefter nyttja förarassistansen fullt ut i sin bil.
Finns det fungerande lampor ska dom vid besiktning kontrolleras så att dom inte bländar. Eftersom att dimljus/"spoilerljus" är värdelösa har jag tejpat över dem med silvertejp. Då behöver jag inte vara rädd för att de ska skadas av stenskott och vid besiktning rendera anmärkning. Vid framtida försäljning avlägsnar jag tejpen och lamporna är intakta. Har gjort så på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Varför inte bara plocka bort säkringen till dom så får du aldrig någon anmärkning oavsett hur trasiga dom är och slipper greja med silvertejp?
Därför att jag vill ha lamporna oskadade - bl a när jag säljer bilen. Har sett så många skabbigga V70 med trasiga dim-/spoilerljus där det i stället är fula rostiga reflektorer som dominerar bilden framifrån. Så vill jag inte ha det. På sonens f d V70 ville Volvo ha runt 3.900:- för att byta en skadad lampa - för flera år sedan.
Fick jag min vilja igenom så skulle även lamporna på på Hondan tejpas. Men för husfridens skull så får HSB:s önskan råda.
Vidare kan jag berätta att det för att skydda strålkastarglasen förr fanns en genomskinlig folie att aptera på strålkastarglasen. För att tillfredsställa frankofilerna så fanns folien även gul. Många tyckte sig se bättre med gula folien på glasen - i praktiken reducerades ljusutbytet med runt 8 % - enligt opartiska ljusmätningar. I princip råder nästan samma nedsättning av ljusutbytet på extraljus med blå glas.