22 juli 2022
Trådstartare
Tjena!
Jag har byggt en hot rod tidigare och renoverat lite bilar men jag är ny på Volvo och alla är vi barn i början så jag behöver lite hjälp.
Jag tänker bygga en Amazon med B230 turbomotor och M47 låga med en bakaxel från en 240.
Det här har gjorts förut så det jag behöver hjälp med är vilka bitar behöver jag från vilka bilar?
Tanken är ju att det skall bli ett inte alltför dyrt bygge men visst, inget är gratis
Om man börjar med bakaxeln så behåller jag ju bromsarna och då är det väl vettigast att ta hela bromssystemet från en 240? Jag har för mig att 140 skivor skall funka på amazonen? Eller fins det andra vettiga lösningar?
Om man sen tar lådan så skall väl en M47-låda bara vara att skruva på, eller är det någotr man bör tänka på här? Behöver man kapa ur något i kardantunneln förutom för växelspaken?
Sen motorn då, jag kan få tag på allt jag behöver till ett bra pris och en komplett motor från en 940 borde inte vara alltför svår att få ner i en amazon men såklart är det saker man bör tänka på här med?
Alltså, vad skall man tänka på, vad funkar och vilka grejer tar man från vilken bil?
Tack på förhand
Jonas