Normalt pendlar jag mellan Trollhättan - Göteborg några gånger i veckan, har länge försökt pressa ner min bränsleförbrukning och har fått till ett ganska bra värde numera:
Bilen är min 9-3'a...
Medel hastighet: ca 85 km/h Däck: 215x16 dubb-fritt 40 mil sedan mätaren nollades
Ca 50 kg med last med i bagaget...
Senast redigerat av Founder (5 februari 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Skapligt ointressant tycker jag. Gör en mätning när du tankar istället för färddatorer kan visa fel.
Med all respekt, men jag tror faktiskt inte att du får ner din viggen i 0,53 liter per mil. Får du samma resultat vid mätning vid tankning så äter jag upp min hatt och lägger mig på bönemattan, riktad mot trollhättan.
Skapligt ointressant tycker jag. Gör en mätning när du tankar istället för färddatorer kan visa fel.
Med all respekt, men jag tror faktiskt inte att du får ner din viggen i 0,53 liter per mil. Får du samma resultat vid mätning vid tankning så äter jag upp min hatt och lägger mig på bönemattan, riktad mot trollhättan.
mvh
Den mätningen är gjord efter ca 40 mils körning... nollade den vid full tank... dags att äta upp hatten
Senast redigerat av Founder (5 februari 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Att få en bil att gå billigt ett par mil är väl inga problem, men om du får den att gå ungefär lika billigt under en längre strecka cirka 20 mil då är ju mer imponerad, sen så har jag erfarenheten av saab, dom kanske går billigt men dom håller inte istället och där av kostar det mer att äga en saab! hoppas du inte tar illa upp! jag kan glädja dig med att det var bra gjort att köra så billigt så jag ger dig ett plus i kanten!! hare bra!
Att få en bil att gå billigt ett par mil är väl inga problem, men om du får den att gå ungefär lika billigt under en längre strecka cirka 20 mil då är ju mer imponerad, sen så har jag erfarenheten av saab, dom kanske går billigt men dom håller inte istället och där av kostar det mer att äga en saab! hoppas du inte tar illa upp! jag kan glädja dig med att det var bra gjort att köra så billigt så jag ger dig ett plus i kanten!! hare bra!
Om du ser mitt förra inlägg så hade bilen rullat 40 mil sedan jag nollade mätaren...
Personligen har jag inte haft nästan några merkostander alls på grund av saker som "gått sönder"... Det enda som behövts bytas är SID displayen och det var en engångs-kostnad på 1200 kr. Det tycker jag är ganska bra för en bil som rullat 14000 mil
Senast redigerat av Founder (5 februari 2007)
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Skapligt ointressant tycker jag. Gör en mätning när du tankar istället för färddatorer kan visa fel.
Med all respekt, men jag tror faktiskt inte att du får ner din viggen i 0,53 liter per mil. Får du samma resultat vid mätning vid tankning så äter jag upp min hatt och lägger mig på bönemattan, riktad mot trollhättan.
mvh
Den mätningen är gjord efter ca 40 mils körning... nollade den vid full tank... dags att äta upp hatten
Hur många liter fick du i då? Han ville ha ett värde baserat på mängden soppa du fick i för att äta upp hatten
min ligger på 10.5 den med men då är de bara kortare körning och en del kallstarter och ändå gasar ja på rätt bra
Kallstarterna gör jättemycket... min går med motorvärmare jämt och det gör enormt mycket för bränsleförbrukningen. Även korta sträckor speciellt med kall-starter gör att den drar mycket. Min bil rullar nästan uteslutande landsväg och med varm motor som sagt varje gång jag startar...
Detta som jag presenterade här va ju ett extremfall, normalt ligger min förbrukning på ca 7.8 - 8.5 men även då nästan uteslutande landsväg...
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
När jag räknar på bränsleförbrukningen vid tankning sa den en förbrukning på ca 6.18 och då har bilen rullat lite hårdare efter att bilden togs... färddatorn sa då 6,1 så du har rätt, den ljuger lite
in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Det här med bränsleförbrukning verkar vara ganska olika beroende på modell och exemplar. Inte bara beroende av körstilen/körvägen alltså.
0.53 var ju väldigt lågt, särskillt med tanke på hastigheten. Nu är ju inte viggen någon stor bil direkt iom att det är kupe och allt, men imponerande är det ändå att själva motorn drar så pass lite. Vad ligger varvtalet på i 110 (eller 85) på högsta växel?
Och min Probe ligger på 0,7-0,8 om jag inte envisas med att köra med turbon på fullt spinn i varje växling, även om det är roligast så!
Sambons bror lånade bilen ett par veckor och var lite deppig när han upptäckte att den drog 1,5, men när jag upplyste honom om att man inte MÅSTE pysa med dumpventlien i varje växling blev det lite bättre....
Vår Saab 9000 drog också 0,7-0,8 vid normal köring, som lägst drog vi 0,63 i snitt på en långköring med den. Ändå en rätt stor bil, 2,3 utan turbo, men chippad.
0.92 drar firebirden "OM" jag kör som en 90 åring gubbe Annars ligger den runt 2 liter milen när man e glad
2 liter milen och du saknar 2cylindrar i din firebird?? måste vara fel på motorn. I min firebird jag hade så låg förbrukningen på 1,9-2,0 vid hårdkörning, och då med alla cylindrar som en jänk ska ha dvs 8 och 490Hk...