Missljud efter besök hos verkstan

JaakobK
14 oktober 2022 · 4 Inlägg

Tjena! Har försökt att bifoga en video på ljudet men fett verkar inte funka. Verkstan bytte hjullager höger fram som var slitet. Den gick bra till en början, kört ett par mil. Dock på kvällen samma dag så började det smattra om bilen när man bromsade. Låter en hel del alltså. Folk som får man kör förbi reagerar. Samma sida som de hållit på med.

Har 1-2 mil till verkstaden, vågar man åka tillbaks med bilen eller är det risk för krasch?

Mossan1
14 oktober 2022 · 2 895 Inlägg

ÅTMINSTONE ska du rycka i hjulet och känna så det sitter fast.  Glömma hjulskruvar förekommer.

Gärna också centrumskruv i navet så den inte är lös. Kan kräva att demontera hjulet.
Jag hade tagit loss hjulet och kollat runt. Ta hjälp av någon om du inte kan, eller är helt utan grejer.

Kravla INTE in under upplyft bil utan att den är mycket väl uppallad.
Livsfara.

Senast redigerat av Mossan1 (14 oktober 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2022 · 13 777 Inlägg

Mossan1 skrev:
ÅTMINSTONE ska du rycka i hjulet och känna så det sitter fast.  Glömma hjulskruvar förekommer.

Gärna också centrumskruv i navet så den inte är lös. Kan kräva att demontera hjulet.
Jag hade tagit loss hjulet och kollat runt. Ta hjälp av någon om du inte kan, eller är helt utan grejer.

Kravla INTE in under upplyft bil utan att den är mycket väl uppallad.
Livsfara.

ja och man ska dessutom ALLTID efterdra hjulen efter dom varit av oavsätt vad någon säger..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
15 oktober 2022 · 10 307 Inlägg

Nu brukar väl iofs ett löst hjul mer dunka och slå än att smattra, men jag instämmer också i att det kan vara läge att efterdra/dra åt hjulbultarna/hjumuttrarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang