9 november 2022
Trådstartare
Har en kollega vars Nissan Leaf 24kWh blixten slog ner i förra året. Efter det byttes ombordladdare och DC/DC-converter. Sedan dess har bilen haft problem att ta emot laddning.
Plötsligt gick den inte ladda alls, gick igång i 5 min sen stannade och satte felkod på ombordladdaren. Efter att ha betalt 35000 ur egen ficka (elbolaget tyckte inte dom hade något ansvar alls...) var han så tillbaka och fick svaret att batteriet måste bytas. Detta utan att ens titta på bilen.
Sa att jag kan kolla på den, ska mycket till för att ett batteri ska gå sönder.
Sagt o gjort, börjar med nollställning av felkoder för att framkalla felet. Räcker ju mycket riktigt med 5 min i laddaren så slutar den ladda och sätter felkod.
Börjar med en hälsokontroll, batteriet hade ganska rejäl obalans på nästan 100mV mellan högsta och lägsta cellen, men inget som är illavarslande då lägsta cell låg på 3,712 och hösta på 3,810 (ett urladdat litiumbatteri är ca 3,7, plus minus något hundratal mV beroende på kemi) och ca 4,2 fulladdat, de flesta bilar stannar dock på mellan 4,0 och 4,1.
Gör en kontroll av pilotstiften vilket indikerar på inga problem, däremot är isolationsmätningen inte perfekt och jag misstänker först en bränd kabelmatta.
Gräver mig ner till ombodladdaren under baksätet och upptäcker flera lösa skruvar, varav en verkade hjälpa till med skärmning av HSP-komponenter. Drar åt dom och känner på kontakten till laddporten som klickar till.
Efter det kopplar jag in bilen varpå den stannar. Surt.
Eftersom de flesta batterier balanserar sig genom att bränna topparna för att jämna ut cellspänningen misstänkte jag att låg effekt, 6 A enfas (1,3kW minus förluster), inte räcker till så säger jag till laddboxen att bilen får dra så mycket ström den vill, varpå det genast rusar upp i nästan 4 kW, dagen efter är bilen fulladdad.
Kör lite resor, lämnar bilen nån dag med ca 70-80% ett par gånger och laddar den sedan fullt, cellspänningen skiljer nu 2mV och guessometern visar plötsligt mer rätt, bilen går inte längre, men mätaren visar mer rätt.
Kör ett tag och bilen håller sig, lämnar tillbaka till en nöjd kollega som precis sparat ett okänt antal kronor på ett nytt batteri.
Och miljön fick lite andrum, vi sparade ett onödigt batteribyte genom enkel, grundläggande felsökning på nån timme eller två som en yrkesmekaniker med lite yrkesstolthet borde kunnat göra.
Nu är väl inte jättemånga batteribyten gjorda, men frågan är, hur vanligt kommer det bli med felaktiga diagnoser på elbilar? Dom är lite mer utmanande att felsöka än förbränningsmotorer i och med mer diffusa symptom.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!