Avgasvärden b230ft

Hampusg
15 november 2022 · 2 Inlägg

Nedslag på avgasvärden

Lambda 1.09 (1,04)
Co2500 2.5 (0.3)
Co 0 (0.5)
Hc 10 (100)

Bilen är en 945ftt
Den har större kina turbo (t3t4)
Gröna r spridare
Original lmm
0.5 bar laddtryck
O chippad

Jag har kollat efter avgas läckage och täppt en del, detta utesluter inte avgasläckage men om det finns något är det väldigt litet. Misstänker att sprindarna och lmm är anledning till ett hög co men det kan jag sänka med etanol, problemet är ju att etanol gör lambda värden högre vilket utesluter den lösningen.

kan ett så litet hål man inte ens hör när man täpper igen utblåset höja lambdavärdet?

Har inte ökat lmm storleken i relation till ökningen av flöde i spridarna, är detta anledningen till ett högt co2500 värde?

Får jag ett vettigt lambda värde, kan jag då höja laddtrycket för att få ner co2500?

Alla svar uppskattas smile

Marlboroman
15 november 2022 · 8 234 Inlägg

Du behöver en större lmm om du ska kunna få vettiga värden med dem spridarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Hampusg
16 november 2022 · 2 Inlägg

Yes, misstänker det på co värdet iallafall, men hög lambda och hög co går inte riktigt ihop så jag misstänker att det fortfarande är läckage i avgassystemet kanske, men tänkte väll bara se om någon hade någon annan ide angående lambda värdet smile

Lucif3r
17 november 2022 · 2 246 Inlägg

Läckage i avgassystemet är inte speciellt långsökt. Man måste ju komma ihåg att bilen endast bryr sig om läckage *före* lambdasonden, medans besiktningen utför sina mätningar i ändröret. Dvs bilen/motorn kan vara 100% felfri, men pga. av ett läckage *efter* sonden så visar besiktningens mätning att det är helt åt h-e.

Och ja, det kan räcka med ett pyttelitet hål för att mätningarna ska visa helt fel.

Höja laddtrycket kommer f.ö. inte påverka mätningen ett dugg. Turbon laddar i princip noll under torrvarvning oavsett hur högt maxtryck du har. Det krävs belastning för att turbon ska jobba.
Undantag existerar, t ex många dieslar jobbar turbon på rätt mycket även utan belastning, och sofistikerade styrsystem kan "tvinga" turbon att jobba. LH2.4 är långt ifrån ett sådan styrsystem dock wink Det har ju inte ens möjlighet att styra turbon öht. Enda sättet att få turbon att jobba "stillastående" är mha. sk. "power brake"... Men lycka till att få bes. mannen att utföra det - om hen ens vet vad det är big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang