V50 2.0D startproblem

kalleskaviar11
8 juni · 6 Inlägg

Godkväll
Har nyligen köpt en V50 2.0D 2007, som inte ska starta. Var alledels för billigt för att inte köpa den.

Enligt förra ägaren, så ska bilen inte startat en vacker morgon. Sen dog batteriet efter flertal start försök. Då hade han kopplat upp någon startbooster och bilen hade bara "slocknat" (??) Så nu ska bilen vara ström lös. Säkringar? Ecu? Vad ska jag kolla efter?

Har precis parkerat bilen hemma, har inte gjort någonting med den. Tanken är väl imorgon att sätta i ett full laddat batteri, och försöka starta. Men om den inte får ström, vart börjar jag kolla? Vet att det finns en säkringsbox i motorutrymmet, någon där jag ska kika efter?

Och om den får ström och vägrar starta, vart ska jag börja felsöka? Min spontana idé är egr ventil, om den har hängt sig?

Ursäkta för väldigt många frågor men hoppas ni kan få en bild utav problemet och kan vägleda mig.
Bilen är i övrigt helt rostfri, 19k mil och fullstämplad på Volvo, så känns ändå värt att försöka rädda denna. Partikelfilter skall ha byts för ett par tusen mil sedan.

BilFixare
10 juni · 142 Inlägg

På de här bilar bruka det vara glapp kontakt på CEM box.  När man vrida på tändning bruka man höra blink blink ( kommer inte ihåg om man måste har dörren öppet eller inte )
Vrida  mina på tändning och bilen får ström mättavla tänder och inte går att start eller höra blink blink så bruka det vara glapp kontakt i cem box alternativ Tändningslåset ( standard fel på de här bilar )
Men det kan vara så också att bilen har låst sig jag har vart med om att man starta och stänga av och starta för fort alternativ bilen får ström men  när man vrida på start ingen klick på start motorn men när man bogsera igång start bilen = glapp kontakt till startmotorn i motor rummet.

Att kolla om bilen har låst sig = tar bort batteripolen och den vara nån minuter sätter tillbaka kolla om bilen starta.

Att kolla det är glapp kontakt till startmotorn : Tändning på bogsera igång ( endast man låda )

Att kolla om tändningslåset är glapp sätt i nyckeln och knacka på nyckel försiktigt sedan prova starta bilen.

att kolla om bilen har glapp i cem box prova röra/trycka i  på kontakter som på video  ( för mig att alla v50 har inte samma cem ) men teata.
https://www.youtube.com/watch?v=1e2zNMAx86M


Angående partikelfilter måste man kolla om man har nollställa bilen efter bytet ( vissa byter hemma och inte har datorn )
på de här bilar måste man nollställa efter bytet.

Mossan1
10 juni · 2 955 Inlägg

Det finns ju en RISK att vederbörande satte startboostern polvänt och brände en eller flera databoxar också.
Om man ska vara pessimist, men bör finnas i beaktande.

Huvudsäkringar kan blåsa också, samt är troligare.

Sen varför den inte startade första gången kan man bara spekulera i...
Bilen blr ju alltså ha två separata fel, enligt inlägget.

Brådhis * Voff voff *
10 juni · 10 336 Inlägg

Väldigt vanligt på V50 att dom stora säkringarna som sitter i framkant på batterilådan (på kablarna) går av inuti pga dom sitter lite i spänn. Den ena är till all elektronik i bilen och den andra går till startmotor/generator. Dom går att öppna upp och ofta ser man då en spricka i metallen i dom.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kalleskaviar11
10 juni · 6 Inlägg

Lite uppdatering!
Satte i ett friskt batteri dagen efter, och som tur så gick motorn runt! Med andra ord så vart inte bilen "strömlös"
Iallafall, bilen startade inte. Körde till Biltema och köpte en bromsluftare som man kopplar tryckluft med. Började lufta bränslefilter huset, från returen då alltså. Efter ca 5 min så fick jag diesel från returen, väldigt mycket luftbubblor dock. Körde på starten samtidigt som jag luftade returen och då gick bilen igång.

Bilen går nu bra, inga felkoder eller liknade. Varför det kommit luft i systemet har jag ingen aning om, kanske förra ägaren kört diesel slut? Bytt bränsle filter? Jaja, återstår och se. Besiktning nästa vecka, dax att riva bromsar nu!

Tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang