2364
Sök

Kokande kylarvätska

8 Inlägg
17 november 2022
Trådstartare
Tjena!

På väg till jobbet imorse så kom det ljud ifrån motorutrymmet, typ som plast som skramlar omkring, värmen försvann och det kom bara kall luft från luftkonditioneringen. Väl framme vid jobbet så ser jag att det ryker från ena hörnet under huven, vit rök. Öppnar och ser att kylarvätskan kokar på ganska bra.

Jag är inte super vass på bilar och undrar om någon här kan ha ett hum om vad det kan vara.

Bilen är en Skoda Superb 1.8 TSI från 2010.

Tack på förhand!

5 686 Inlägg
17 november 2022
Finns risk att du kört sönder motorn, beror på hur länge du kört med kokande kylarvätska.

Varför den kokat kräver felsökning.
Gissningsvis har kylvätskepumpen gått sönder.

Kör inte med bilen förrän den är lagad!

8 Inlägg
17 november 2022
Trådstartare
simlar skrev:
Finns risk att du kört sönder motorn, beror på hur länge du kört med kokande kylarvätska.

Varför den kokat kräver felsökning.
Gissningsvis har kylvätskepumpen gått sönder.

Kör inte med bilen förrän den är lagad!

Från läget där det lät något från motorutrymmet till att jag stanna bilen på jobbet var det kanske 2km.

Tack för svar!

* Voff voff *
10 587 Inlägg
18 november 2022
Att värmen försvann tyder på att cirkulationen avstannade. Trasig vattenpump eller fruset kylsystem kan tex vara två skäl till detta, och det finns förstås fler.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 november 2022
JohanLindgren91 skrev:
Tjena!

På väg till jobbet imorse så kom det ljud ifrån motorutrymmet, typ som plast som skramlar omkring, värmen försvann och det kom bara kall luft från luftkonditioneringen. Väl framme vid jobbet så ser jag att det ryker från ena hörnet under huven, vit rök. Öppnar och ser att kylarvätskan kokar på ganska bra.

Jag är inte super vass på bilar och undrar om någon här kan ha ett hum om vad det kan vara.

Tack på förhand!

Har du ingen temperaturmätare på Skoda som sa att tempen var hög så att du förstår att man ska stanna och stänga av motorn?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
18 november 2022
Vettemannen skrev:
JohanLindgren91 skrev:
Tjena!

Tack på förhand!

Har du ingen temperaturmätare på Skoda som sa att tempen var hög så att du förstår att man ska stanna och stänga av motorn?

/Benny

ja antingen har du mätare eller så börjar bilen plinga och varningslampa tänds både om nivån är låg eller om den går varm eller både och så nog får man varningar.. skulle tro att motorlampan tänds oxå när den går varm...

Kör fort så hinner inget hända...

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
18 november 2022
Kontrollera att locket till expansionskärlet är åtdraget. Sitter det löst får du inget övertryck i kylsystemet och kylvätskan börjar koka för tidigt!

* Voff voff *
10 587 Inlägg
19 november 2022
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
JohanLindgren91 skrev:
Tjena!

Tack på förhand!

/Benny

ja antingen har du mätare eller så börjar bilen plinga och varningslampa tänds både om nivån är låg eller om den går varm eller både och så nog får man varningar.. skulle tro att motorlampan tänds oxå när den går varm...

Beroende på vad som hänt så kan mycket väl bilen koka utan att mätaren går upp eller bilen varnar. Har hänt mig...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 194 Inlägg
19 november 2022
Om systemet plötsligt blir otätt så övertrycket försvinner kan den koka vid "normal" temperatur. Det är ofta över 100'. Sådan kokning skadar inte motorn eftersom den inte överhettat.
(Om man inte kör länge med bortkokad kylvätska...)

Det som talar emot det scenariot här, är att just att värmen försvann.
Såvida inte kylvätskan försvann i rasande fart....

Om motorn tagit skada eller ej är omöjligt att säga i detta läget.
Men moderna motorer är väldigt känsliga för överhettning. Inte som gamla gjutjärnsmotorer som tom kunde varmnypa och starta igen så snart den kallnat...

Sök