ETS lampa säger du.... Elektroniskt gasspjäll alltså... Ja då det är ingen "riktig" 98a du har utan en extremt tidig 99a, med nya styrsystemet.
Kopplar man ur LMM går bilen i ett nödprogram med förinställda värden istället för att förlita sig på sensorer, sensorer som bl.a. tempgivare, lambdasond, kamaxelgivare, MAP-sensor och LMM.
Det behöver alltså INTE betyda att det är något luftläckage, det visar bara att bilen går in i sitt nödprogram.
Men eftersom både ETS och motorlampa lyser SKA det finnas felkoder lagrade, dom kan inte tändas på annat sätt än antingen kortslutning(extremt, extremt långsökt) eller att det finns felkoder lagrade.
Får du inte ut några felkoder så fungerar inte felkodsläsaren du använder till x70. Det är VIDA+DiCE(vol-fcr+kkl409.1 om det hade varit en "riktig" 20V -98a) som gäller för att kunna läsa ut allt korrekt och riktigt.
edit: svänghjulet går att sätta fel, men då brukar dom inte starta öht, då vevaxel- och kamaxelgivaren kommer påvisa att det är något som inte stämmer mellan dom - med felkod till följd.
Jag är mer inne på att det är gasspjället som är boven, eftersom ETS-lampan lyser. Det är knappast någon hemlighet att dom tidiga elektroniska gasspjällen inte håller i längden.
Senast redigerat av Lucif3r (11 december 2022)