3246
Sök

Volvo S70 2.4 -98

4 Inlägg
11 december 2022
Trådstartare
#1
Innan jag började gick bilen normalt.
Har bara bytt packboxen till vevaxeln bakom svänghjulet.
Nu när den är ihopsatt igen går den dåligt på tomgång.
Tar jag bort kontakten från luftmassemätaren går den något jämnare men fortfarande dåligt.
Har även testat 2 andra luftmassemätare utan skillnad.
Både ETS och Motorlampan lyser, men kopplar jag in mig på ODB uttaget finns inga felkoder.

Håller på att bli galen på denna skit bil, som snart kommer att åka till skroten där den känns som den mest hör hemma.

Finns det någon här som vet vad det kan vara för fel?

* Voff voff *
10 597 Inlägg
11 december 2022
#2
Läs med rätt sorts läsare, krävs Volvo-specifik med tex Vol-FCR till en -98.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
11 december 2022
Trådstartare
#3
Ok, får kolla vad han har.
Vet bara att han har något felkodsprogram för Volvo på sin laptopp som han använt på alla sina V70 och S80 bilar.

4 Inlägg
11 december 2022
Trådstartare
#4
Rätta mig om jag har fel...men OM givaren till vevaxeln (på sprängkåpan) pajat skulle väl inte bilen ens starta...eller?

1 798 Inlägg
11 december 2022
#5
Om felet uppstått efter er reparation så felsök det som har med just detta att göra.
Du har inte monterat svänghjulet fel?


Diagnostekniker
2 721 Inlägg
11 december 2022
#6
Glömt någon slang?

Med tanke på att den går bättre med LMM urkopplad så tyder det på att du har något luft/vakuumläckage.

Up the RA

2 410 Inlägg
11 december 2022
#7
ETS lampa säger du.... Elektroniskt gasspjäll alltså... Ja då det är ingen "riktig" 98a du har utan en extremt tidig 99a, med nya styrsystemet.

Kopplar man ur LMM går bilen i ett nödprogram med förinställda värden istället för att förlita sig på sensorer, sensorer som bl.a. tempgivare, lambdasond, kamaxelgivare, MAP-sensor och LMM.
Det behöver alltså INTE betyda att det är något luftläckage, det visar bara att bilen går in i sitt nödprogram.

Men eftersom både ETS och motorlampa lyser SKA det finnas felkoder lagrade, dom kan inte tändas på annat sätt än antingen kortslutning(extremt, extremt långsökt) eller att det finns felkoder lagrade.
Får du inte ut några felkoder så fungerar inte felkodsläsaren du använder till x70. Det är VIDA+DiCE(vol-fcr+kkl409.1 om det hade varit en "riktig" 20V -98a) som gäller för att kunna läsa ut allt korrekt och riktigt.


edit: svänghjulet går att sätta fel, men då brukar dom inte starta öht, då vevaxel- och kamaxelgivaren kommer påvisa att det är något som inte stämmer mellan dom - med felkod till följd.
Jag är mer inne på att det är gasspjället som är boven, eftersom ETS-lampan lyser. Det är knappast någon hemlighet att dom tidiga elektroniska gasspjällen inte håller i längden.
Senast redigerat av Lucif3r (11 december 2022)


4 468 Inlägg
11 december 2022
#8
ETS tänds när kopplingspedalsläges givare ej fungerar..Går att radera,men tänds så fort du trampar ner kopplingen..


Sök