2900
Sök

Köpråd: Lexus GS300 / erfarenhet

11 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#1
Hej alla bil älskare!

Sitter och letar efter en bil att byta ut min kära Saab 9-3 2.0T för och har blivigt förälskad i Lexus GS300 från 2006 generationen(icke hybriden) och undrar om här kan finnas lite folk med erfarenhet utav dessa bilar.

Det verkar vara svårt att hitta information kring dessa bilar utanför amerikanska forum som säger att den är opålitlig och bränner olja som tusan.

Så undrar helt enkelt, hur är dessa att äga?

Problem?
Läst om "carbon buildup" & Olje problem, stämmer dessa?

Service?
Hur dyra är dem att serva jämfört med andra bilar?

Reservdelar?
Finns dessa att hitta? Verkar inte vara så många äldre lexus på marknaden / vägen.

Kan det vara värt att köpa en sådan eller ska jag leta vidare efter annat märke?

Hoppas här finns folk med lite info / erfarenhet kring denna modellen!

722 Inlägg
25 maj
#2
Rezerz skrev:
Hej alla bil älskare!

Sitter och letar efter en bil att byta ut min kära Saab 9-3 2.0T för och har blivigt förälskad i Lexus GS300 från 2006 generationen(icke hybriden) och undrar om här kan finnas lite folk med erfarenhet utav dessa bilar.

Det verkar vara svårt att hitta information kring dessa bilar utanför amerikanska forum som säger att den är opålitlig och bränner olja som tusan.

Så undrar helt enkelt, hur är dessa att äga?

Problem?
Läst om "carbon buildup" & Olje problem, stämmer dessa?

Service?
Hur dyra är dem att serva jämfört med andra bilar?

Reservdelar?
Finns dessa att hitta? Verkar inte vara så många äldre lexus på marknaden / vägen.

Kan det vara värt att köpa en sådan eller ska jag leta vidare efter annat märke?

Hoppas här finns folk med lite info / erfarenhet kring denna modellen!

Jag har ägt GS450h ett tag, visserligen lite mer utrustad men i grunden samma bil. Heeelt underbar att köra! Landsvägslok som går otroligt mjukt och tyst, min förbrukning låg på ca 0.75 men GS300 har den mindre V6an vilket borde innebära att den inte är alltför törstig.

Det enda problemet jag hade var att bakre ljuddämparna rostade hål i då bilmodellen saknar stänklappar så salt och annat skit letade sig upp på ovansidan av dämparna. Kostade typ 7k för nya original hos en Toyota-handlare. Saftigt pris, men en GS300 har fler eftermarknadssystem så där lär man kunna komma undan mycket billigare.

Servicemässigt är dom inte speciellt dyra om du inte åker till Lexus-verkstad. Men V6an jag hade skulle ha typ 7 liter olja vilket gjorde det lite dyrare, den mindre V6an kanske ska ha lite mindre olja, men det vet jag dock inte. Du kan beställa luftfilter, kupéfilter, oljefilter, tändstift osv på typ Trodo, Skruvat eller liknande så vanliga servicegrejer är det inte svårt att få tag på smile

Hade inte en gnutta oljeläckage eller andra problem med motorn, sålde den när den passerat 19000 mil.

Här hittade jag många originaldelar billigt, visserligen tull och moms men ändå prisvärt mot svenska Lexus-handlare:
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya- … qhw-926132

Tycker du ska provköra en, du kommer bli positivt överraskad! Många av mina vänner trodde inte en sekund på att min bil var så gammal som jag sa, de trodde den var mycket nyare, komforten och utrustningen är inte vanlig på en så "gammal" bil. Men tänk på att den inte är den lättaste att hantera på vintern, på gott och ont smile Kör dubb om du köper en!

Live long, and prosper.

11 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#3
MrHyde skrev:
Rezerz skrev:
Hej alla bil älskare!

Sitter och letar efter en bil att byta ut min kära Saab 9-3 2.0T för och har blivigt förälskad i Lexus GS300 från 2006 generationen(icke hybriden) och undrar om här kan finnas lite folk med erfarenhet utav dessa bilar.

Det verkar vara svårt att hitta information kring dessa bilar utanför amerikanska forum som säger att den är opålitlig och bränner olja som tusan.

Så undrar helt enkelt, hur är dessa att äga?

Problem?
Läst om "carbon buildup" & Olje problem, stämmer dessa?

Service?
Hur dyra är dem att serva jämfört med andra bilar?

Reservdelar?
Finns dessa att hitta? Verkar inte vara så många äldre lexus på marknaden / vägen.

Kan det vara värt att köpa en sådan eller ska jag leta vidare efter annat märke?

Hoppas här finns folk med lite info / erfarenhet kring denna modellen!

Jag har ägt GS450h ett tag, visserligen lite mer utrustad men i grunden samma bil. Heeelt underbar att köra! Landsvägslok som går otroligt mjukt och tyst, min förbrukning låg på ca 0.75 men GS300 har den mindre V6an vilket borde innebära att den inte är alltför törstig.

Det enda problemet jag hade var att bakre ljuddämparna rostade hål i då bilmodellen saknar stänklappar så salt och annat skit letade sig upp på ovansidan av dämparna. Kostade typ 7k för nya original hos en Toyota-handlare. Saftigt pris, men en GS300 har fler eftermarknadssystem så där lär man kunna komma undan mycket billigare.

Servicemässigt är dom inte speciellt dyra om du inte åker till Lexus-verkstad. Men V6an jag hade skulle ha typ 7 liter olja vilket gjorde det lite dyrare, den mindre V6an kanske ska ha lite mindre olja, men det vet jag dock inte. Du kan beställa luftfilter, kupéfilter, oljefilter, tändstift osv på typ Trodo, Skruvat eller liknande så vanliga servicegrejer är det inte svårt att få tag på smile

Hade inte en gnutta oljeläckage eller andra problem med motorn, sålde den när den passerat 19000 mil.

Här hittade jag många originaldelar billigt, visserligen tull och moms men ändå prisvärt mot svenska Lexus-handlare:
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya- … qhw-926132

Tycker du ska provköra en, du kommer bli positivt överraskad! Många av mina vänner trodde inte en sekund på att min bil var så gammal som jag sa, de trodde den var mycket nyare, komforten och utrustningen är inte vanlig på en så "gammal" bil. Men tänk på att den inte är den lättaste att hantera på vintern, på gott och ont smile Kör dubb om du köper en!

Ok toppen!

Provkörde en 300 för 2 veckor sedan och blev galet imponerat därav mitt inlägg efter att ha läst lite om dessa bilar, det var en helt fantastisk modell.

Det var efter att jag började läsa som jag ifrågasatte om jag "vågade" köpa en sådan bil då, som sagt, de amerikanska lexus forumen säger åt alla att spring ifrån dessa motorer, hybriderna skall ej ha dessa problem tydligen då de inte delar samma motor som du säger.

Muskelbil
25 maj
#4
Bra bilar
Det finns inget att vara ŕädd för

11 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#5
Det är det jag vill höra haha.

Undrar lite hur förbrukningen kommer vara på den jämfört med min saab, självklart lär den vara högre men stämmer 0.95 blandad körning tro?

Kör ca 80% motorväg 20% stadskörning i dagsläget
Senast redigerat av Rezerz (25 maj )

722 Inlägg
25 maj
#6
Jag har märkt att amerikanska forum är mer aktiva, på gott och ont! På även andra märkesforum/modellforum så är det ofta många negativa, så det är nog generellt så i USA smile
Däremot är ju frågan om deras modeller är samma som våra, vet att till exempel Subaru tillverkar bilar därborta för deras marknad, medans bilar för vår marknad tillverkas i Japan. Inget jag reflekterat över kring min GS mer än att jag vet att våra är Japanbyggda, men det kanske är så att deras GS byggs därborta och därför har kvalitetsproblem?

Förbrukningsmässigt är nog inte 0.95 orimligt, så länge du håller högerfoten i styr. Är lätt att köra för fort på motorväg/landsväg med dessa modeller lol

Live long, and prosper.

11 Inlägg
25 maj
Trådstartare
#7
MrHyde skrev:
Jag har märkt att amerikanska forum är mer aktiva, på gott och ont! På även andra märkesforum/modellforum så är det ofta många negativa, så det är nog generellt så i USA smile
Däremot är ju frågan om deras modeller är samma som våra, vet att till exempel Subaru tillverkar bilar därborta för deras marknad, medans bilar för vår marknad tillverkas i Japan. Inget jag reflekterat över kring min GS mer än att jag vet att våra är Japanbyggda, men det kanske är så att deras GS byggs därborta och därför har kvalitetsproblem?

Förbrukningsmässigt är nog inte 0.95 orimligt, så länge du håller högerfoten i styr. Är lätt att köra för fort på motorväg/landsväg med dessa modeller lol

Deras ska också vara Japan byggda om jag förstått korrekt.

Är lite fundersam på om det kan ha att göra med kvalité på bränsle och olja då vi håller högre kvalité på våra.

Muskelbil
25 maj
#8
Rezerz skrev:
MrHyde skrev:
Jag har märkt att amerikanska forum är mer aktiva, på gott och ont! På även andra märkesforum/modellforum så är det ofta många negativa, så det är nog generellt så i USA smile
Däremot är ju frågan om deras modeller är samma som våra, vet att till exempel Subaru tillverkar bilar därborta för deras marknad, medans bilar för vår marknad tillverkas i Japan. Inget jag reflekterat över kring min GS mer än att jag vet att våra är Japanbyggda, men det kanske är så att deras GS byggs därborta och därför har kvalitetsproblem?

Förbrukningsmässigt är nog inte 0.95 orimligt, så länge du håller högerfoten i styr. Är lätt att köra för fort på motorväg/landsväg med dessa modeller lol

Deras ska också vara Japan byggda om jag förstått korrekt.

Är lite fundersam på om det kan ha att göra med kvalité på bränsle och olja då vi håller högre kvalité på våra.

Alla gs är byggda i Japan
Att det skrivs mer i USA forum beror på att det sålts minst hundra gånger fler gs där än i Sverige
Sedan har dom båda sämre bränsle och är slarvigare med service med jiffy lube och vad nu alla skit ställen heter och så vidare

11 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#9
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:
MrHyde skrev:
Jag har märkt att amerikanska forum är mer aktiva, på gott och ont! På även andra märkesforum/modellforum så är det ofta många negativa, så det är nog generellt så i USA smile
Däremot är ju frågan om deras modeller är samma som våra, vet att till exempel Subaru tillverkar bilar därborta för deras marknad, medans bilar för vår marknad tillverkas i Japan. Inget jag reflekterat över kring min GS mer än att jag vet att våra är Japanbyggda, men det kanske är så att deras GS byggs därborta och därför har kvalitetsproblem?

Förbrukningsmässigt är nog inte 0.95 orimligt, så länge du håller högerfoten i styr. Är lätt att köra för fort på motorväg/landsväg med dessa modeller lol

Deras ska också vara Japan byggda om jag förstått korrekt.

Är lite fundersam på om det kan ha att göra med kvalité på bränsle och olja då vi håller högre kvalité på våra.

Alla gs är byggda i Japan
Att det skrivs mer i USA forum beror på att det sålts minst hundra gånger fler gs där än i Sverige
Sedan har dom båda sämre bränsle och är slarvigare med service med jiffy lube och vad nu alla skit ställen heter och så vidare

Ok, låter som att jag kan åka och köpa en om några veckor då, har en som jag är förtjust i till salu nu, lågmilare med bra paket! smile

Muskelbil
26 maj
#10
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:

Deras ska också vara Japan byggda om jag förstått korrekt.

Är lite fundersam på om det kan ha att göra med kvalité på bränsle och olja då vi håller högre kvalité på våra.

Alla gs är byggda i Japan
Att det skrivs mer i USA forum beror på att det sålts minst hundra gånger fler gs där än i Sverige
Sedan har dom båda sämre bränsle och är slarvigare med service med jiffy lube och vad nu alla skit ställen heter och så vidare

Ok, låter som att jag kan åka och köpa en om några veckor då, har en som jag är förtjust i till salu nu, lågmilare med bra paket! smile

Jag hade valt en 450h som rullat lite längre
Bägge bra bilar men 450h är både snålare och mycket snabbare och ännu bekvämare att åka i med styrkan och CVT hybrid

11 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#11
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:

Alla gs är byggda i Japan
Att det skrivs mer i USA forum beror på att det sålts minst hundra gånger fler gs där än i Sverige
Sedan har dom båda sämre bränsle och är slarvigare med service med jiffy lube och vad nu alla skit ställen heter och så vidare

Ok, låter som att jag kan åka och köpa en om några veckor då, har en som jag är förtjust i till salu nu, lågmilare med bra paket! smile

Jag hade valt en 450h som rullat lite längre
Bägge bra bilar men 450h är både snålare och mycket snabbare och ännu bekvämare att åka i med styrkan och CVT hybrid

Hur är det med hybriden nu då?

Batteriet börjar bli gammalt, börjar dem inte ge upp? Känns som att det kan bli en mycket dyr historia ifall batteriet dör.

722 Inlägg
26 maj
#12
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:

Ok, låter som att jag kan åka och köpa en om några veckor då, har en som jag är förtjust i till salu nu, lågmilare med bra paket! smile

Jag hade valt en 450h som rullat lite längre
Bägge bra bilar men 450h är både snålare och mycket snabbare och ännu bekvämare att åka i med styrkan och CVT hybrid

Hur är det med hybriden nu då?

Batteriet börjar bli gammalt, börjar dem inte ge upp? Känns som att det kan bli en mycket dyr historia ifall batteriet dör.

När jag hade min kollade jag runt(för 2 år sedan), omkring 40-45k för ett begagnat batteri och då behöver du nån som sätter in det också. Ska tydligen vara ganska bökigt att göra, det sitter mellan baksätet och bagagerummet. Men dom är säkert dyrare nu, för att inte tala om ett nytt batteri..
450h är otroligt snabb och CVT är skönt(men en vanegrej), däremot skulle jag inte skaffat en 450h om jag köpt en till GS. Typ 1.3 kWh på 288 volt så inget att hurra över, det är väldigt sällan du kan köra på el och det tar slut fort. Visst är det kul vid rödljus när båda motorerna skjuter på, men med tanke på hur dyrt det kan bli så hade jag köpt en GS300 nu. För att inte tala om när det väl blir problem så står bilen, elmotorn sitter i CVT-lådan vilket gör bilen okörbar vid fel på batteriet roll

En dröm hade varit en GS430 eller GS460 smile

Live long, and prosper.

11 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#13
MrHyde skrev:
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:
Jag hade valt en 450h som rullat lite längre
Bägge bra bilar men 450h är både snålare och mycket snabbare och ännu bekvämare att åka i med styrkan och CVT hybrid

Hur är det med hybriden nu då?

Batteriet börjar bli gammalt, börjar dem inte ge upp? Känns som att det kan bli en mycket dyr historia ifall batteriet dör.

När jag hade min kollade jag runt(för 2 år sedan), omkring 40-45k för ett begagnat batteri och då behöver du nån som sätter in det också. Ska tydligen vara ganska bökigt att göra, det sitter mellan baksätet och bagagerummet. Men dom är säkert dyrare nu, för att inte tala om ett nytt batteri..
450h är otroligt snabb och CVT är skönt(men en vanegrej), däremot skulle jag inte skaffat en 450h om jag köpt en till GS. Typ 1.3 kWh på 288 volt så inget att hurra över, det är väldigt sällan du kan köra på el och det tar slut fort. Visst är det kul vid rödljus när båda motorerna skjuter på, men med tanke på hur dyrt det kan bli så hade jag köpt en GS300 nu. För att inte tala om när det väl blir problem så står bilen, elmotorn sitter i CVT-lådan vilket gör bilen okörbar vid fel på batteriet roll

En dröm hade varit en GS430 eller GS460 smile

Hittade en 2012 GS450H, generationen efter, kan den vara mer relevant att köpa tro med tanke på nyare batteri osv?

Eller tror du att jag bör kika på den fossila istället?

Ser alla med dessa bilar äga och tala om hybriden så man blir ju lite osäker på vilket som är klokaste valet.

Vill ha något pålitligt och roligt som inte blir en jävla penga sink.
Senast redigerat av Rezerz (26 maj )

722 Inlägg
27 maj
#14
Rezerz skrev:
MrHyde skrev:
Rezerz skrev:

Hur är det med hybriden nu då?

Batteriet börjar bli gammalt, börjar dem inte ge upp? Känns som att det kan bli en mycket dyr historia ifall batteriet dör.

När jag hade min kollade jag runt(för 2 år sedan), omkring 40-45k för ett begagnat batteri och då behöver du nån som sätter in det också. Ska tydligen vara ganska bökigt att göra, det sitter mellan baksätet och bagagerummet. Men dom är säkert dyrare nu, för att inte tala om ett nytt batteri..
450h är otroligt snabb och CVT är skönt(men en vanegrej), däremot skulle jag inte skaffat en 450h om jag köpt en till GS. Typ 1.3 kWh på 288 volt så inget att hurra över, det är väldigt sällan du kan köra på el och det tar slut fort. Visst är det kul vid rödljus när båda motorerna skjuter på, men med tanke på hur dyrt det kan bli så hade jag köpt en GS300 nu. För att inte tala om när det väl blir problem så står bilen, elmotorn sitter i CVT-lådan vilket gör bilen okörbar vid fel på batteriet roll

En dröm hade varit en GS430 eller GS460 smile

Hittade en 2012 GS450H, generationen efter, kan den vara mer relevant att köpa tro med tanke på nyare batteri osv?

Eller tror du att jag bör kika på den fossila istället?

Ser alla med dessa bilar äga och tala om hybriden så man blir ju lite osäker på vilket som är klokaste valet.

Vill ha något pålitligt och roligt som inte blir en jävla penga sink.

Den modellen kan jag tyvärr för lite om för att ge råd, men givet ny årsmodell borde det vara bättre än föregående. Hybriden är i en klass för sig när det gäller prestanda och utrustning, så det faller sig nog naturligt att folk pratar om den. Det är ju den högsta speccade vi fick till Sverige förutom några få GS430.

Egentligen oavsett vad du väljer får du pålitligt förutsatt att de är rätt servade, det är ju trots allt en Toyota i grunden wink

Live long, and prosper.

* Voff voff *
10 552 Inlägg
27 maj
#15
Min far hade en RX400h -09 från 2014-2021 och körde den 12000 mil (17000-29000).

Otroligt problemfri bil! På denna tid byttes bromsskivor bak (pga rost), 12V-battteriet (två gånger) och kylaren (pga stenskott med stor sten) samt halvljuslamporna (xenon). I övrigt var det inte ett enda problem med den.

Gick som ett skott med sina 272 hk och trots körning nästan uteslutande i Stockholmstrafik med köer och allt så låg den på 0,85 per mil.

Bra släpdragare var den också med 2000 kg tillåten dragvikt.

Enda minus med den var något korta sittdynor på framstolarna (subjektivt, jag vet) samt lite liten tank på 55 liter vilket gav lite dålig räckvidd när man matade motorväg eftersom den drog mer då än i stan.

På Autobahn var den kul eftersom den går riktigt fort upp till 180 km/h när elmotorerna slår ifrån. Sedan tar det dock en kvart upp till 205-210 km/h. big_smile
Senast redigerat av Brådhis (27 maj )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

11 Inlägg
27 maj
Trådstartare
#16
Låter bra!

Ska åka för att titta och provköra en 2012 450h nästa vecka!

Hoppas jag blir nöjd och kan komma hem med en ny bil! big_smile

Muskelbil
27 maj
#17
Rezerz skrev:
Låter bra!

Ska åka för att titta och provköra en 2012 450h nästa vecka!

Hoppas jag blir nöjd och kan komma hem med en ny bil! big_smile

Göteborg?

S190 är en fantastisk bil
L10 är ännu bättre speciellt som 450H

11 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#18
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:
Låter bra!

Ska åka för att titta och provköra en 2012 450h nästa vecka!

Hoppas jag blir nöjd och kan komma hem med en ny bil! big_smile

Göteborg?

S190 är en fantastisk bil
L10 är ännu bättre speciellt som 450H

Ja, den som är till salu i Göteborg tänkte jag ta en titt pp, om allt känns bra och rätt med den så blir det ett köp.

Hoppas på det bästa!

Muskelbil
28 maj
#19
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:
Låter bra!

Ska åka för att titta och provköra en 2012 450h nästa vecka!

Hoppas jag blir nöjd och kan komma hem med en ny bil! big_smile

Göteborg?

S190 är en fantastisk bil
L10 är ännu bättre speciellt som 450H

Ja, den som är till salu i Göteborg tänkte jag ta en titt pp, om allt känns bra och rätt med den så blir det ett köp.

Hoppas på det bästa!

Den ser bra ut och har inte någon konstig historik
Vad roligt!!

11 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#20
Muskelbil skrev:
Rezerz skrev:
Muskelbil skrev:

Göteborg?

S190 är en fantastisk bil
L10 är ännu bättre speciellt som 450H

Ja, den som är till salu i Göteborg tänkte jag ta en titt pp, om allt känns bra och rätt med den så blir det ett köp.

Hoppas på det bästa!

Den ser bra ut och har inte någon konstig historik
Vad roligt!!

Super nöjd, blev ett köp!

Hämtar bilen på lördag nästa vecka!


Sök