MrHyde skrev:
Rezerz skrev:
Hej alla bil älskare!
Sitter och letar efter en bil att byta ut min kära Saab 9-3 2.0T för och har blivigt förälskad i Lexus GS300 från 2006 generationen(icke hybriden) och undrar om här kan finnas lite folk med erfarenhet utav dessa bilar.
Det verkar vara svårt att hitta information kring dessa bilar utanför amerikanska forum som säger att den är opålitlig och bränner olja som tusan.
Så undrar helt enkelt, hur är dessa att äga?
Problem?
Läst om "carbon buildup" & Olje problem, stämmer dessa?
Service?
Hur dyra är dem att serva jämfört med andra bilar?
Reservdelar?
Finns dessa att hitta? Verkar inte vara så många äldre lexus på marknaden / vägen.
Kan det vara värt att köpa en sådan eller ska jag leta vidare efter annat märke?
Hoppas här finns folk med lite info / erfarenhet kring denna modellen!
Jag har ägt GS450h ett tag, visserligen lite mer utrustad men i grunden samma bil. Heeelt underbar att köra! Landsvägslok som går otroligt mjukt och tyst, min förbrukning låg på ca 0.75 men GS300 har den mindre V6an vilket borde innebära att den inte är alltför törstig.
Det enda problemet jag hade var att bakre ljuddämparna rostade hål i då bilmodellen saknar stänklappar så salt och annat skit letade sig upp på ovansidan av dämparna. Kostade typ 7k för nya original hos en Toyota-handlare. Saftigt pris, men en GS300 har fler eftermarknadssystem så där lär man kunna komma undan mycket billigare.
Servicemässigt är dom inte speciellt dyra om du inte åker till Lexus-verkstad. Men V6an jag hade skulle ha typ 7 liter olja vilket gjorde det lite dyrare, den mindre V6an kanske ska ha lite mindre olja, men det vet jag dock inte. Du kan beställa luftfilter, kupéfilter, oljefilter, tändstift osv på typ Trodo, Skruvat eller liknande så vanliga servicegrejer är det inte svårt att få tag på
Hade inte en gnutta oljeläckage eller andra problem med motorn, sålde den när den passerat 19000 mil.
Här hittade jag många originaldelar billigt, visserligen tull och moms men ändå prisvärt mot svenska Lexus-handlare:
https://www.megazip.net/zapchasti-dlya- … qhw-926132Tycker du ska provköra en, du kommer bli positivt överraskad! Många av mina vänner trodde inte en sekund på att min bil var så gammal som jag sa, de trodde den var mycket nyare, komforten och utrustningen är inte vanlig på en så "gammal" bil. Men tänk på att den inte är den lättaste att hantera på vintern, på gott och ont
Kör dubb om du köper en!