2592
Sök

Knackande b230

135 Inlägg
16 december 2022
Trådstartare
Hejsan, idag startade jag min b230f (brukar starta på klicket) men den var lite trögare idag, fick dra runt motorn sen stänga av ca 4 gånger innan den gick igång. Den lät även konstigt, som ett knackande ljud men det försvann när den blev varm. någon som har en aning vad det kan bero på?

Forummoderator
18 008 Inlägg
16 december 2022
Ja du...

Senaste oljebytet? Är det kallt ute? Den har inte gått varm/frusit?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

135 Inlägg
16 december 2022
Trådstartare
Oljebyte var nog ett tag sedan. Förmodligen ett ganska bra tag, jag har bara ägt bilen 1 år..
Den har inte gått varm, frusit vågar jag däremot inte säga något om.. Bilen hade stått 1 dag innan detta ”problem” uppstod, har väl varit ca -20 nu idag

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
16 december 2022
Finns en hel del grejer som kan ”knacka” i en motor.
Blir en gissningslek utan t.ex en video.

Har du ägt bilen ett år och aldrig bytt olja, och inte vet när den senast byttes så är det läge att byta den.
Helst igår.

Up the RA

135 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
Okej, vilken olja skulle ni rekommendera att använda? Sitter somsagt en b230f under huven. Finns det någon olja som är bättre att använda på vintern t.ex?

2 404 Inlägg
17 december 2022
Jag kör med 5W-40... Visserligen har jag turbo, men skulle inte köra på något tjockare i en sugis heller. Bara bra ju fortare den får smörjning som den ska när det är kallt.

Vad det står för märke på flaskan är av mindre betydelse, i princip alla oljor som finns att köpa idag överskrider kvalitetkraven en gammal rödblockare krävde.

Sök