3533
Sök

S60 -12 startade inte till en början, sedan hoppade den igång som ingenting hänt

6 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en Volvo S60 2012. Idag när jag skulle åka hem från jobbet så ville den inte hoppa igång. När jag tryckte på startknappen så tändes instrumentbrädan upp, lyset tändes, radion hoppade igång precis som vanligt. Men bilen ville inte starta. Det klickade till men det lät inte som att startmotorn gick runt. Jag satt i bilen cirka 5 minuter, gjorde några försök och till slut hoppade den igång, precis som vanligt.
Jag körde hem (en kort resa på cirka 10 minuter), slog av bilen och provade starta den igen. Precis samma fenomen som tidigare. Den ville inte starta.

Jag gjorde en service för cirka två veckor sedan, då passade jag på att byta batteri i bilen, så det är helt nytt.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt eller hur jag kan felsöka själv?
Senast redigerat av Gystaf (17 december 2022)

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 december 2022
#2
Manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Manuell?

Ja

3 200 Inlägg
17 december 2022
#4
Bromsen tillräckligt nertryckt?
Lyser bromsljuset?

Dålig kontakt på startmotorn kanske...
Kommer ström till startmotorns "signalkabel"(lilla som aktiverar solenoiden) när den bör starta?

Det kan ju ta några sekunder innan startmotorn slår till i kyla eftetsom den kör glödstiften. (Om dieselmotor)
Med automatisk motorstart lyser ingen lampa som upplyser om det. (Vad jag sett i olika fordon i alla fall)

För vidare felsökning än så krävs nog en fulltäckande felkodscanner.
Senast redigerat av Mossan1 (17 december 2022)

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 december 2022
#5
Räcker det med att bromsen är nertryckt eller är det koppling som ska vara nertryckt? Tänkte också på brytare som felar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
17 december 2022
#6
jag som tänkte ge som förslag på batteriet.  men även ett nytt batteri kan paja   av flera olika orsaker..  min polo är sån nu...  startmotorn gnuggar utan problem men bilen startar och dör likafort som ett startspärrs problem.  härom veckan startade den inte alls.. noll felkoder och sen laddade jag batteriet då jag märkte efter felsökningen att den drog startmotorn sakta..  direkt hoppade den igång med laddat batteri..     så min gissning på just min bil är att den prioriterar strömen till startmotorn och jag tappar spänningen på någon annan viktig enhet..    för häromdagen var den helt död och batteriet är bara att kasta..

så kan ju endå vara något med batteriet fast det är nytt..   så bara för att det sitter ett nytt batteri så betyder det igenligen inte att batteriet är bra...   men mät hur många volt batteriet har.. droppar den ner mot 10v vid startförsök så är det nog endå batteriet...

korta sträckor och tex dieselvärmare är rena döden för batteriet.  ju nyare bil ju mer skräp sitter det som drar ström i onödan...smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 003 Inlägg
17 december 2022
#7
Growe skrev:
jag som tänkte ge som förslag på batteriet.  men även ett nytt batteri kan paja   av flera olika orsaker..  min polo är sån nu...  startmotorn gnuggar utan problem men bilen startar och dör likafort som ett startspärrs problem.  härom veckan startade den inte alls.. noll felkoder och sen laddade jag batteriet då jag märkte efter felsökningen att den drog startmotorn sakta..  direkt hoppade den igång med laddat batteri..     så min gissning på just min bil är att den prioriterar strömen till startmotorn och jag tappar spänningen på någon annan viktig enhet..    för häromdagen var den helt död och batteriet är bara att kasta..

så kan ju endå vara något med batteriet fast det är nytt..   så bara för att det sitter ett nytt batteri så betyder det igenligen inte att batteriet är bra...   men mät hur många volt batteriet har.. droppar den ner mot 10v vid startförsök så är det nog endå batteriet...

korta sträckor och tex dieselvärmare är rena döden för batteriet.  ju nyare bil ju mer skräp sitter det som drar ström i onödan...smile

Inte då! Säkringen till rattvärmen på min bil är på 50A...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
#8
Köpte en multimeter och batteriet verkar schysst. Provade starta idag igen och idag vill den inte alls. Här är en video på hur den beter sig

https://youtu.be/IBA3q5nBHzM

Hörs ett klick när man trycker på startknappen, sedan inget mer
Senast redigerat av Gystaf (17 december 2022)

3 200 Inlägg
17 december 2022
#9
Hybrid_ skrev:
Räcker det med att bromsen är nertryckt eller är det koppling som ska vara nertryckt? Tänkte också på brytare som felar...

Just det, jag missade att det var en manuell. Helt rätt.

Vore det batteriet skulle den inte starta ibland utan annan åtgärd än flera försök.

Jag lutar åt pedalgivare eller glapp vid/i startmotorn. Starmotorn speciellt om det är den som klickar.

6 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
#10
Får boka bärgning och tid på verkstad, perfekt såhär innan jul... Tack ändå för hjälpen

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
17 december 2022
#11
Mossan1 skrev:
Hybrid_ skrev:
Räcker det med att bromsen är nertryckt eller är det koppling som ska vara nertryckt? Tänkte också på brytare som felar...

Just det, jag missade att det var en manuell. Helt rätt.

Vore det batteriet skulle den inte starta ibland utan annan åtgärd än flera försök.

Jag lutar åt pedalgivare eller glapp vid/i startmotorn. Starmotorn speciellt om det är den som klickar.

beror på hur kallt det är... ett batteri som är på gränsen när det är kallt kan vakna till om man ger den en riktig smäll med urdragning då värmen stiger i batteriet...

Kör fort så hinner inget hända...

201 Inlägg
17 december 2022
#12
Vad är det för informationsmeddelande (i) som syns på instrumentet?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

201 Inlägg
17 december 2022
#13
Vad är det för informationsmeddelande (i) som syns på instrumentet?

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

4 467 Inlägg
17 december 2022
#14
"On call avaktiverat "eller aktiverat. Svårt att se i mob....

6 Inlägg
17 december 2022
Trådstartare
#15
Niknar skrev:
Vad är det för informationsmeddelande (i) som syns på instrumentet?

Ja precis, det är volvo on call bara. Sedan står det "tryck på startknappen"
Bara tändningen som är på
Senast redigerat av Gystaf (17 december 2022)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
18 december 2022
#16
Mossan1 skrev:
Bromsen tillräckligt nertryckt?
Lyser bromsljuset?

Kopplingen... Inte bromsen! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 588 Inlägg
18 december 2022
#17
Antingen batteriet som inte orkar. Första gångerna du provar orkar den precis glöda, men inte starta. När du sedan provar efter ett par försök är glödningen klar och det finns nog med kräm till startmotorn.

Eller så är det startmotorn som kastat in handduken, men jag tror mer på ovanstående...

Testas enklast genom att se om den startar på första försöket med starthjälp från en annan bil.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

516 Inlägg
18 december 2022
#18
Hallå!
Är det inte batteri övervakning på den bilen som varnar om batteriet.
Jag hade det på min V60 iaf 2011.
Det sitter ett relä till startmotorn, kanske det som har lämnat in.
Senast redigerat av MickeEng (18 december 2022)


Forummoderator
18 003 Inlägg
18 december 2022
#19
Gystaf skrev:
Får boka bärgning och tid på verkstad, perfekt såhär innan jul... Tack ändå för hjälpen

Eftersom det är manuell går den nog att bogsera igång. Slipper du bärgningskostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

516 Inlägg
18 december 2022
#20
Brådhis skrev:
Antingen batteriet som inte orkar. Första gångerna du provar orkar den precis glöda, men inte starta. När du sedan provar efter ett par försök är glödningen klar och det finns nog med kräm till startmotorn.

Eller så är det startmotorn som kastat in handduken, men jag tror mer på ovanstående...

Testas enklast genom att se om den startar på första försöket med starthjälp från en annan bil.

Hallå!
Inte behöver man glöda en bensinare, ser man på varvräknaren.



Sök