Måttat in kardanen och fått en hylsa svarvad för att svetsa ihop två olika kardaner. Kommer använda mig av en volvo kardan med stödlager och Buick knutkors vid bakaxeln
Även börjat kolla lite på bränslesystemet som satt på volvo karossen och vad jag kan återanvända
Jag har försökt få fram information om hur mycket dom tål men det verka vara väldigt olika. Jag får testa. Ska bygga såna kardan ringar som fångar upp kardanen om den går av.
Volvos grövre kardanaxlar håller nog. Men min 240DL med B21A och M45 hade tydligen "den klena".. 😂 Den upplevde stadierna rak, korkskruv och tudelad inom loppet av några sekunder 😂
Volvos grövre kardanaxlar håller nog. Men min 240DL med B21A och M45 hade tydligen "den klena".. 😂 Den upplevde stadierna rak, korkskruv och tudelad inom loppet av några sekunder 😂
Haha mycket action under kort tid! Vi få se vad jag själv får uppleva
Jag har försökt få fram information om hur mycket dom tål men det verka vara väldigt olika. Jag får testa. Ska bygga såna kardan ringar som fångar upp kardanen om den går av.
1031-akslene er sterke med god diffbrems, men denne bilen er tyngre enn Volvoen, og med mer vekt og MYE mer motor, blir det MYE krefter, spesielt med digre bakhjul... :-) Time vil show! Tøft bygg er det uansett! Digger Buick.
Jag har försökt få fram information om hur mycket dom tål men det verka vara väldigt olika. Jag får testa. Ska bygga såna kardan ringar som fångar upp kardanen om den går av.
1031-akslene er sterke med god diffbrems, men denne bilen er tyngre enn Volvoen, og med mer vekt og MYE mer motor, blir det MYE krefter, spesielt med digre bakhjul... :-) Time vil show! Tøft bygg er det uansett! Digger Buick.
Det är akseln mellan girkassen och bakaxeln 🙂
Fick hem nya knoppen och damask, tror den skulle vara till en Audi A8 egentligen. Även fått hem 90 graders 3" vband till T4 adaptrarna med wastegate utgång
Plockade ner bränsletanken för att sätta dit en retur för bränslet
Löd dit ett kopparrör som retur ner i armaturen. Tanken såg väldigt frisk ut både utan och inne
Slipade rent de mesta och fick den fri från smuts inför lite svart bodyfärg
Fann även denna lappen uppe på tanken, lite kul kuriosa med bland annat vilket "trim level" och färgkod bilen beställdes ny i. Gick ju inte läsa så mycket men kul att hitta
Har släppt ner motorn förhoppningsvis för sista gången på en längre tid 😃
Inte helt optimal vinkel men de gick med ett par handdukar så man inte repar nya färgen för mycket
Ny rutt för bromsröret. Råkade kapa av höger bromsrör i ett tidigt stadie då de gick i framvagsbalken och de såg inte min vinkelslip haha. Så nytt rör är nu draget samt en ny broms slang då jag köpte två men bara bytt en inför besiktningen förra året
De lokala slangstället va stängt när jag ville göra slang mellan koppling och kaross så fick rota runt på Biltemas hyllor och fick ihop detta, funkar bra hittils. Försökte tillomed lufta systemet men ett stag vid kopplingspedalen vek sig så åter till ritbordet angående pedal mekanismen.
Nu börjar de riktigt roliga med slangar rör och elsystem 😃
Jag fick överge min egendesignade kopplingspedal och mekanism för det vek sig direkt 😂 bara erkänna sig besegrad så jag köpte detta pedalställ med cylindern mot föraren.
Fick då göra det jag försökt undvika , ge mig på bilens original elsystem och riva instrumentpanelen.
Tog bort nästan allting, sparade elhissar och lite smått. Så blir merjobb senare.. men det känns ändå bra.