Hej igen, jag har inte gett upp mitt projekt men under sommaren och semestern har jag inte haft så mycket tid att spendera i garaget, men en del saker har blivit gjorda så här kommer en större uppdatering
EGT sensorer. En st per cylinder. Tyckte dom var lite klena precis där kablarna gick in i sensorn så fick modifiera med krympslang. Dessa monteras sedan med instick så sensorn sitter i mitten av varje rör
Bränslesystemet är nu helt färdigt, bränsletrycksregulatorn är monterad baktill på motorn. Det är en progressiv btr som följer med laddtrycket. En gas wire ifrån en Volvo 740 som jag hittade hemma passade faktiskt ganska bra, något lång men absolut funktionell! Jag har också bestämt mig för denna placering av tändspolarna. Bara vända originalfästet uppochner!
Oljetråget jag köpte skiljer sig ifrån original tråget på det viset att det saknar oljefilter hållare inbyggt i tråget. Istället är det två AN rör kopplingar ut för att använda sig utav en oljefilterförflyttare. Oljeflytt monterad på motorn och rörkonstruktion lödat med kopparrör. Oljefiltret kommer ifrån en R35 GTR
Motorstyrningen är inkopplad och pillat en del med både datorn och platta. Maxxecu är verkligen trevligt att pilla runt i och man lär sig saker hela tiden. Än så länge har jag inte startat motorn men jag har låtit den gå på startmotorn så ett ECU registrerar RPM ifrån triggergivare på veven och kamaxel sensorn. Oljetryck är även bekräftat (puh vilken tur!)
Senaste veckorna i augusti har fler saker fallit på plats. En överflow tank till kylaren är monterad vid kylaren, en vacuum station som splittar upp en större vacuum utgång till flera mindre sitter också på plats. Just nu fokuserar jag på själva turbo systemet. Tryckrör med laddluftkylare ska byggas och ett ganska gediget avgassystem men extern laddtrycksstyrning i form av 2 st 50mm wastegates. På fotot ser man en wastegate som är testmonterad framför ena topplocket. Det blir nog en bra plats och den andra kommer på vänster sida på samma sätt.
Kände mig lite finurlig i pelarborren för att minska utgående anslutning på turbon från 3,5 tum till 3 tum