Bilen besiktades förra måndagen med 2 anmärkningar. Ett trasig positionsljus och ett hål i avgasröret. Positionslyktan byttes med enkelhet och ett nytt avgasrör beställdes. Röret med hål var flänsad i båda ändarna och sitter direkt efter katten så bytet gick riktigt smidigt. Av med det gamla och på med det nya.
Fanns även ett litet läckage vid servobehållaren. Slangarna in i behållaren kapades av 2-3 cm och monterades tillbaka. Sedan i med ny servoolja.
I motorutrymmet ser man att det läckt olja och någon med tummen mitt i handeln har varit framme och tätat ventilkåpan med packningssilikon.
Bara att plocka loss och börja pilla dän allt silikon. Efter rätt mycket jobb var allt borta.
När jag ändå hade ventilkåpan av passade jag på att efterdra topplocket. Verkar vara vanligt att det behövs på dessa motorer så lika bra när man ändå håller på. Bultarna dras med 40nm/60nm/90grade.
Sedan var det bara att sätta dit ny packning till ventilkåpan och montera tillbaka allt.
På väg till bess upptäckte jag att hastighetsmätaren kom och gick lite som den ville. Som tur var funkade den väl på stationen.
Var även en del lampor i instrumentpanelen som inte funkar.
Så det blev till att plocka ur mätarhuset, byta lampor och löda om lite dåliga lödningar.
Till veckan blir det ombess