3232
Sök

Bmw F30 328 Halvljus saknar spänning

1 365 Inlägg
19 mars 2023
Trådstartare
#1
Hej, har en 328 f30 2014 med ett märkligt halvljus problem. Det är endast på passsgerarsida och som sagt endast halvljus.

Har mätt kotaktens baksida vid kabeln på bägge sidor och förare ger 12v medan passagerare ger 0. Föraraida ger 12v oavsett om en lampa är där eller inte så verkar inte finnas någon smart styrning. Halogen är det också.

Misstänker ju en ärgad kontakt. Vet någon var själva ISO kontakten för hela ljusmodulen sitter? Hur kommer jag åt den?
Tack på förhand


7 438 Inlägg
20 mars 2023
#2
Om det inte är någon säkring som löst ut eller ärgat, kan du följa ledningen från lampan till närmaste kabelskarv.
Sära den och "gnid" på kontaktstyckenas ytor och ev spreja lite med 5 56, eller motsvarande medel.

1 365 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#3
Tack, jag får försöka göra det. Är otroligt trångt så man får väl öppna från hjulhuset för att se något antar jag


6 631 Inlägg
8 april 2023
#4
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet

De/Dem

1 365 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#5
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet


3 194 Inlägg
8 april 2023
#6
Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade.  Dvs olika säkring, relä/shunt.
En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.

1 365 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#7
Ja förmodligen är det ju den där modulen som behöver bytas ut. Har sett den nämnas ett par gånger när jag googlat runt men folk har oftast fler problem än 1 lampkrets

Mossan1 skrev:
Höger och vänster halvljus är väldigt ofta separerade.  Dvs olika säkring, relä/shunt.
En 2014 BMW är säkert till/frånslag av halogenlampor reglerat av en CAN-modul. Säkert lödda hårdvaruprodukter direkt i kretskorten.


6 631 Inlägg
8 april 2023
#8
Richtenb skrev:
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet


Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder

Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge

De/Dem

1 365 Inlägg
8 april 2023
Trådstartare
#9
Det var ju en riktigt bra teori. Jag provade det på andra sidan men det var ju bara ett par minuter den körde utan lampa (spänningen var då 12v utan lampa på kontakten)
Jag hsr faktiskt inte ens testat att radera felkod så det ska jag prova

xXSammy skrev:
Richtenb skrev:
Har kikat alla säkringar till lysen så tyvärr inte där. Det finns ju någon modul som sköter belysningen för xenon men vet faktiskt inte om det gäller halogen också
xXSammy skrev:
Finns det säkringar till halvljusen? Om inte så är det nog automatsäkring genom karosstyrdonet


Menar att om karosstyrdonet sköter säkringarna till belysningen så kan de räcka med att radera felkoder

Kan inte svara för bmw men ford bryter spänningen till lampan om den varit trasig för länge


1 365 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
#10
Hej igen. Jag har nu felsökt lite mer och halvljuset har 12V på isokontakt från hjulhuset. Den gul-blå tråden


1 365 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
#11
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88803/88803-fd4da642af0d9ecc3422143844146bfd.jpg


1 365 Inlägg
23 april 2023
Trådstartare
#12
Kan det vara hela lys-modulen som behöver bytas. Det kan ju inte vara varken dator, säkringar eller relä när det är 12v på huvudkabel till halvljus.



Sök