3084
Sök

Felsökning BMW E46 2003 Laddar ingen ström

7 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Jag har nyligen byggt en a-traktor till min lillebror som är en BMW e46 2003 320i sedan, A-traktorn har gått bra ett långt tag utan problem alls men nyligen när han var ute och körde så blinkade batteri lampan och all el i bilen sluta funka. Han körde hem a-traktorn men dagen efter när han skulle iväg så startade den inte alls. Jag köpte ett nytt batteri åt han men inget som funkade, köpte en ny generator och bytta men inget som funkade där heller och den laddar inte även fast den är helt sprillans ny generator från Tyskland. Har även bytt skor till batteriet ifall det var dålig kontakt men det är inget som har ändrats där heller.  Det är en M54B22 motor på 2,2l rak-6a bensinare med manuell växellåda.

Batteri lampan lyser när man startar och släcks även när man startat den måste jag tillägga.

Om ni har något tips jag kan testa eller något jag kan behöva byta ut får ni gärna skriva, all hjälp är uppskattad!
Senast redigerat av Johannes01 (15 april 2023)

6 063 Inlägg
15 april 2023
Om batterilampan lyser, men sedan slocknar när man startar, så låter det som allt skulle vara ok. Vad har du för spänning över batteriet när motorn går?

7 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Om batterilampan lyser, men sedan slocknar när man startar, så låter det som allt skulle vara ok. Vad har du för spänning över batteriet när motorn går?

12,22 tror jag det låg på sist, Vi har låtit den stå några dagar men sist var det 12,2 nånstans där

6 063 Inlägg
15 april 2023
Ändrar det sig inte alls när man startar motorn?

7 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Ändrar det sig inte alls när man startar motorn?

När den inte är igång och bara tändningen så ändras den runt 0.3 om jag startar den helt

6 063 Inlägg
15 april 2023
Och det hjälper inte om du sätter en startkabel eller annat mellan godset i generatorn och någon jordpunkt i chassit för att garantera bra jord?

7 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Och det hjälper inte om du sätter en startkabel eller annat mellan godset i generatorn och någon jordpunkt i chassit för att garantera bra jord?

Redan testat och samma som vanligt tyvärr

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 april 2023
e90 är det ju vanligt att genomföringen i karossen är dålig till batteriet men antar att batteriet sitter fram på en e46..     
säkert något kabel strul. någonstans.    har ungen varit och pillat på något skit.   har ju sätt exempel där ungarna tror att dom går fortare om man klipper av hela motorhärvan smile  så man vet liksom aldrig vad för dumheter dom hittar på

Kör fort så hinner inget hända...

7 Inlägg
15 april 2023
Trådstartare
Growe skrev:
e90 är det ju vanligt att genomföringen i karossen är dålig till batteriet men antar att batteriet sitter fram på en e46..     
säkert något kabel strul. någonstans.    har ungen varit och pillat på något skit.   har ju sätt exempel där ungarna tror att dom går fortare om man klipper av hela motorhärvan smile  så man vet liksom aldrig vad för dumheter dom hittar på

Inget pillande vad jag sätt, han har låtit mig pilla på allt och batteriet sitter bak

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
15 april 2023
Johannes01 skrev:
Growe skrev:

Inget pillande vad jag sätt, han har låtit mig pilla på allt och batteriet sitter bak

kolla genomföringen i golvet om det sitter någon sån.   på dom nyare är det ett vanligt fel att ansluteningen i golvet blir dålig och börjar leda dåligt.

Kör fort så hinner inget hända...

6 632 Inlägg
16 april 2023
Nyare bilar brukar ha ytterligare en anslutning till generatorn med en LIN-bus kabel mellan generator och motorstyrdon

Är den av så kommer generatorn inte ladda alls eller få en fast laddning

Mätt direkt på generatorn vid kontroll?

De/Dem

Sök