Jag har en gammal brandbil som hade siren, blåljus och två röda lyktor fram. Fick åka hem igen när jag kom till besiktningen för att ta bort allt. Den blåa saftblandaren har jag bytt ut mot en orange och istället för de två röda lyktorna fram har jag satt på två vanliga runda extraljus. Hur är det med att koppla dessa. Brytaren som styrde de röda lamporna och alltså nu extraljusen är kopplat helt oberoende av helljusknappen i golvet. Måste extraljusen och det vanliga helljuset kunna stängas av och på via samma knapp eller går det bra att ha dessa frånskilda som det är i nuläget?
Grundprincipen är att ingen extra belysning får lysa tillsammansmed halvljuset - förutom positionsljusen. Varken dim-/spoilerljus eller varselljus.
Men det är i teorin - för på de flest bilar går det att tända dim-/spoiler ljusen tillsammans med halvljuset. Ytterst få nyare bilar släcker ner varselljusen när halvljuset tänds.
Ska egentligen kollas vid besiktningen, men görs inte(vad jag vet).
Så teori/lagar går inte alltid hand i hand med verkligheten - om man inte råkar ut för en nitisk(kunnig) besiktningstekniker.
Är det inte så att man måste ha en tydlig lampa inne i bilen som visar att extraljusen lyser också? Så man inte kör omkring med dom på utan att veta det.
Enda kravet är att extraljus ska vara inkopplade så dom slocknar automatiskt när man bländar av, ordniarie kontrollampa för helljus är tillräcklig, men extra indikator och brytare kan finnas
Jag skulle säga att dom går som arbetsljus om dom ej går på helljuset och där finns inga krav egentligen gällande hur dom slås på... Men en lampa som visar att dom är på är ju bra.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/