4752
Sök

vad kan det vara för fel på min Manta ?

53 Inlägg
26 juli 2005
#21
cossie84 skrev:
har du kollat om det är någon gnista över huvug taget?????

Läs hela tråden!

Ända - Corvette - Rätta
9 Inlägg
26 juli 2005
#22
Hej som dom sagt kolla soppa pumpen,du hör ju ifall den funkar bara genom att slå på tändningen.
klassisk fel att den brukar pajja.har haft en del mantor där luftmängdmätarn har strulat

//johan

81 Inlägg
30 juli 2005
#23
Blev det något svar på om den går om du håller kvar nyckeln i "startmotorläget" efter att den startar? Antar att den stannar när du släpper tillbaka nyckel till "körläge"?!
Dra en pluskabel direkt till tändspolen (Till den svarta kabeln) o prova om motorn inte går då..
Prova samma förfarande med bensinpumpen (Grön kabel?! Osäker på färg) om det inte funkar med tändspolen. Då har du begränsat felsökningen rejält sen om ett av testen funkar.
Det är om jag inte missminner mig 4 kablar till insprutningen som är ihopkopplade med övriga elsystem, o 3 till det brytarlösa tändsystemet. Rätt säkert hittar du felet vid någon av dom.
Oklart formulerat? Hör av dig isf..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

21 Inlägg
30 juli 2005
Trådstartare
#24
Blyfoten skrev:
Blev det något svar på om den går om du håller kvar nyckeln i "startmotorläget" efter att den startar? Antar att den stannar när du släpper tillbaka nyckel till "körläge"?!
Dra en pluskabel direkt till tändspolen (Till den svarta kabeln) o prova om motorn inte går då..
Prova samma förfarande med bensinpumpen (Grön kabel?! Osäker på färg) om det inte funkar med tändspolen. Då har du begränsat felsökningen rejält sen om ett av testen funkar.
Det är om jag inte missminner mig 4 kablar till insprutningen som är ihopkopplade med övriga elsystem, o 3 till det brytarlösa tändsystemet. Rätt säkert hittar du felet vid någon av dom.
Oklart formulerat? Hör av dig isf..

tjenare !!

tack för alla tips...

näh, tändningslåset är det inget fel på och inte heller tändspolen, har ju bra gnistor på alla stiften...och har även provat med annan tändspole.

Det lustiga är, provastartade bilen igår och den startade, mullrade gått och fint, inga som helst problem. När bilen hade fått gått några minuter på tomgång så tänkte jag att jag slår igen den och provstartar igen, men då ville den aldrig starta igen, bara tuggade på utan att den tände till och startade, mycket skumt !! vad kan det vara för fel egentligen ?

Är det nåt skit i bränslesystemet eller ? har aldrig haft något liknande problem med min Manta förut, nån som har haft detta fel förut eller kan ha nån aning om vad det kan vara ??

Är det fyra kablar till insrutningen ? trodde det var bara en jag, den gröna som går till databoxen...vart går dom andra till och hur är de kopplade ? Dom tre till brytarlösa systemet, hur är dom kopplade då ?

Nån som nämde luftmängdsmätaren ? jasså den har krånglat för dej, vad var det för typ av fel då´rå ?

Har faktiskt en i reserv på jobbet som jag håller på göra en adapterplatta till för ett sportluftfilter, kanske man skall testa den då och se om det blir nån skillnad...

Har provat en annan databox oxå för att kolla om det var den som var konstig, men det var fortfarande samma elände...


tack åter igen för alla tips...

81 Inlägg
30 juli 2005
#25
Hmm.. dom fyra.. det är en kontakt i motorummet.. vid torpedväggen. En Batterispänning, en tändning, en till tillslaget på startmotorn.. o en.. till.. *S* Fan, besvärligt utan att ha bilen framför sig. Jorden sitter ju i bakänden av  insugsröret.. o en till bensinpump/relä. Det var inga fler väl?!
Den gröna från databoxen är till pumpen eller om du har ett relä emellan kanske.

Går bensinpumpen verkligen? Glapp/oxid vid kabelskor på pumpen är inte ovanligt. Slå till startläget på tändningen bara så hör du om pumpen går i ca 5-10 sek innan den stannar. Kan var svårt att höra när man kinnar annars.

Pumpen kan kärva oxå så det kan räcka att knacka lite på den..

Luftmängmätaren är mkt sällsynt att gå sönder..

Dom tre till tändningen är en tändningsspänning, en jord o en till.. den ..hmm.. gröna.. den som annars går till kondensatorn. *L*

Som sagt.. med bilen framför sig blir allt såååå mkt lättare. *S* Äh.. var bor du? *S*

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

21 Inlägg
31 juli 2005
Trådstartare
#26
Blyfoten skrev:
Hmm.. dom fyra.. det är en kontakt i motorummet.. vid torpedväggen. En Batterispänning, en tändning, en till tillslaget på startmotorn.. o en.. till.. *S* Fan, besvärligt utan att ha bilen framför sig. Jorden sitter ju i bakänden av  insugsröret.. o en till bensinpump/relä. Det var inga fler väl?!
Den gröna från databoxen är till pumpen eller om du har ett relä emellan kanske.

Går bensinpumpen verkligen? Glapp/oxid vid kabelskor på pumpen är inte ovanligt. Slå till startläget på tändningen bara så hör du om pumpen går i ca 5-10 sek innan den stannar. Kan var svårt att höra när man kinnar annars.

Pumpen kan kärva oxå så det kan räcka att knacka lite på den..

Luftmängmätaren är mkt sällsynt att gå sönder..

Dom tre till tändningen är en tändningsspänning, en jord o en till.. den ..hmm.. gröna.. den som annars går till kondensatorn. *L*

Som sagt.. med bilen framför sig blir allt såååå mkt lättare. *S* Äh.. var bor du? *S*

ja fast pumpen går ju när man slår på tändningen, har även haft löst slangarna i motorrummet och soppa kommer det ju...

skall prova ta lös slangarna igen och titta, kan ju vara om den kärvar att det bara kommer soppa ibland. Pumpen går liksom men ingen soppa kommer fram. Men iofs sist jag tittade kom det ju soppa när jag tog lös slangarna och bilen startade inte ändå...den teorin kan man nog stänga då och ev elfel vet jag inte. Har ju gnista på alla stiften.

Kan det vara nå skit för spridarna eller nåt då ? finns det nån bra tillsats och slå i som rensar upp lite ? nån som har ett bra tips ?

81 Inlägg
31 juli 2005
#27
nån som har ett bra tips ?

Jadu.. det är väl flera som försöker ge bra tips för fullt här.. eller?

Jag frågar igen.. har du provat med en kabel direkt till tändspolen?? Du säger att du har gnista men för att kolla det så kör du på starten inte sant? Då vet du fortfarande inte om du har gnista när du släpper startläget, eller??

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

21 Inlägg
31 juli 2005
Trådstartare
#28
Blyfoten skrev:
nån som har ett bra tips ?

Jadu.. det är väl flera som försöker ge bra tips för fullt här.. eller?

Jag frågar igen.. har du provat med en kabel direkt till tändspolen?? Du säger att du har gnista men för att kolla det så kör du på starten inte sant? Då vet du fortfarande inte om du har gnista när du släpper startläget, eller??

jodå...jag är jätte tacksam för alla tips...och man lär sej ganska mycket oxå...

du menar alltså att jag skall dra en kabel till pluspolen på batteriet till tändspolen ? på plusen då (den gröna) ?

jag har inte provat det faktiskt, det är ju gnista när jag kör på starten men sen vet jag ju faktiskt inte...

skall testa

Saab freak
12 Inlägg
31 juli 2005
#29
Hej, kolla även tempgivarna som sitter på termostathuset , att kablarna sitter som dom ska o inte är oxiderade, alt byt givare. Brorsan hade det här problemet på sin bil, en kabel hade hoppat loss från en av givarna vilket resulterade i att motorn endast gick igång på startläget men dog så fort nyckeln släpptes tilllbaka.


81 Inlägg
31 juli 2005
#30
bearkiller79 skrev:
Blyfoten skrev:
nån som har ett bra tips ?

Jadu.. det är väl flera som försöker ge bra tips för fullt här.. eller?

Jag frågar igen.. har du provat med en kabel direkt till tändspolen?? Du säger att du har gnista men för att kolla det så kör du på starten inte sant? Då vet du fortfarande inte om du har gnista när du släpper startläget, eller??

jodå...jag är jätte tacksam för alla tips...och man lär sej ganska mycket oxå...

du menar alltså att jag skall dra en kabel till pluspolen på batteriet till tändspolen ? på plusen då (den gröna) ?

jag har inte provat det faktiskt, det är ju gnista när jag kör på starten men sen vet jag ju faktiskt inte...

skall testa

Nejnej, inte den gröna.. den svarta!

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

4 Inlägg
2 augusti 2005
#31
är det förgasare eller direktinsprutnig?
kan vara vatten i tanken.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
2 augusti 2005
#32
Calle 945 skrev:
är det förgasare eller direktinsprutnig?
kan vara vatten i tanken.

Det är direktinsprutning.

- Time Attack -

2 122 Inlägg
4 augusti 2005
#33
du kan ju även kolla upp bränsle filtret sim sitter bak vid soppa pumpen om det blir tätt så får den ju ingen soppa smile

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Evolution
1 627 Inlägg
4 augusti 2005
#34
har liknande på min men de är att kallstarten e trasig man får hålla den på varv ett tag   men ska bytta motor i vinter

Fäll ner pungen och landa

81 Inlägg
21 augusti 2005
#35
Undrar just om något fel hittats.. vore kul att få veta vad det var i så fall.. :-)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Mr White
1 072 Inlägg
21 augusti 2005
#36
Polan hade samma problem på sin..De var glappt i kabeln till kallstarten som gjorde de hela.

Är de du som står å varvar på parkeringen å har en vit GSI?

Lustiga är att de är en som står å pillar hela dagarna på en manta här oxå så ja tänkte om de var samma?smile


16 Inlägg
25 augusti 2005
#37
bearkiller79 skrev:
larzzione skrev:
kolla tändnings låset!! det var felet på en kompis bil förut o det hände samma sak!

men skulle det vara tändningslåset så skulle det ju inte hända nånting när man vrider på nyckeln, bilen tänder ju till liksom, men den dör lika fort. Ungefär som det inte skulle finnas soppa...

Det kan mycket väl vara tändningslåset. om det är glapp så kanske den tänder när man har nyckeln i 'läge 3' (vad kallas det?), men slutar tända när man återvänder till 'läge 2'

2 122 Inlägg
25 augusti 2005
#38
LS skrev:
bearkiller79 skrev:
larzzione skrev:
kolla tändnings låset!! det var felet på en kompis bil förut o det hände samma sak!

men skulle det vara tändningslåset så skulle det ju inte hända nånting när man vrider på nyckeln, bilen tänder ju till liksom, men den dör lika fort. Ungefär som det inte skulle finnas soppa...

Det kan mycket väl vara tändningslåset. om det är glapp så kanske den tänder när man har nyckeln i 'läge 3' (vad kallas det?), men slutar tända när man återvänder till 'läge 2'

då kan de vara tändplattan bakom tändningslåset som e kass!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

460 Inlägg
28 augusti 2005
#39
Sitter det en Hallgivare i fördelaren i den modellen?
Felet påminner om ett sån defekt...

På bilar med Lägesgivare på svänghjulet kan samma fenomen uppkomma..

vet inte om din bil har nåt av dessa systemen...

2 122 Inlägg
28 augusti 2005
#40
carawelle skrev:
Sitter det en Hallgivare i fördelaren i den modellen?
Felet påminner om ett sån defekt...

På bilar med Lägesgivare på svänghjulet kan samma fenomen uppkomma..

vet inte om din bil har nåt av dessa systemen...

Opel har nog inte sånna nymodigheter har inte skruvat i en manta men jag gissar att det är samma motor som jag har i 2.2an

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen


Sök