Jag kör en Passat 2.0 FSI från 2007. Av någon anledning så fick den ny kamrem, vattenpump och spännrullar 2012 eller 2013 bytta av VW. Då hade bilen gått ca 6000 mil. Jag frågade VW-verkstaden som gjorde jobbet och de hade en verkstadsanteckning om att bilen hade gått dåligt och därför gjordes det bytet. Jag har ägt bilen sen 2020, och enligt serviceboken så skall kamremen bytas efter 18000 mil. Totalt har bilen gått 20000 nu. Det betyder att det är 4000 mil kvar tills kamremsbyte enligt serviceintervallet. Det finns ingen tidsangivelse för kamremsbyte i serviceboken.
Det jag funderar på är om det finns några riktigt bra skäl att byta kamremen redan nu - trots att serviceintervallet inte är uppnått? Det skäl jag tänker mig är isåfall att kamremen skulle börja bli gammal, helt enkelt.
Bilen i sig går bra maskinellt och är hyfsat felfri. Dock är den rostig något så in i helvete på karossen och ser riktig jävlig ut, så den är inte värd så mycket pengar. Skulle gissa att jag kan få 15000:- - 20000:- för den om jag säljer den. Och byta kamremen går väl på en 8000:- Så jag vill ju helst inte lägga den kostnaden på en gammal bil.
Och om bilen är min drömbil? Nej, långt ifrån. Jag köpte den för att jag behövde en bil och prio 1 och 2 var lågt inköpspris och då var en rostig och ful bil som var funktionell precis rätt. Och att laga rostfläckarna orkar jag inte göra igen, det tar ett halvår sen är de tillbaka. Nästa gång kommer jag helt enkelt att spraya över dem.
Senast redigerat av pelpet (10 maj 2023)