Mossan1 skrev:
Vattenpumpen är fullt möjligt.
Impellern släpper från axeln.
Visst var 10k mil tidigt, OCH, ett vanligt symptom på kass vattenpump är ingen eller mycket dålig värme.
DOCK, har du sannolikt en dieselvärmare som kan ställas att gå in automatiskt och den kan då maskera den dåliga cirkulationen till elementet.
Du kan nog gå in i menyerna och avaktivera dieselvärmarens automatik, och se om värmen i princip uteblir.
Då är dålig cirkulation konfirmerad.
Nu finns en elpump också, men den ska bara "röra om" kylvätskan när man stänger av för att få en jämnare avsvalning av alla detaljer.
Med dålig vattenpump brukar det gå bra ändå i landsvägsfart, men bli för varmt i lägre hastigheter. Självcirkulationen duger inte utan fartvinden.
Psst: Det är termostaten som öppnar till att cirkulera i kylaren vid ca 90'. Inte vattenpumpen.
Förövrigt är det "normal temperarur" ända uppmot 110'. Övertrycket i systemet gör att det inte kokar.
Tempen du ser i OBD eleven kanske kändes hög, men tempmätaren i bilen visade säkert normal, för den ÄR normal.
Jag antar att när den överhettar så varnar den på nått vis?
Samt visar för hög temp?
Eller går du helt på tempen du ser i OBD eleven?