Det är inte nödvändigtvis kamremmen.
Jag har personligen startat upp två V70 I och en V40 I som drabbats av sk "Lawnmover syndrome", dvs att den surat ner sig, och den extra bensinen har löst upp den tunna oljefilm som ligger på cylinderväggarna. Lågfriktionsmotorer är beroende av den för att få tillräcklig komp.
Den låter då som om kamremmen gått = nästan komplös.
Lösningen är då att ta ur samtliga stift och låta det vädra ur i några timmar, sedan droppa i kanske 1cl olja i var cyl och sedan med stift ur sakta dra runt motorn för hand minst ett varv. Därefter sätta tillbaka stiften och starta. Vissa lossar spridarnas kontakter och kör på starten till man hör komp igen, men det gjorde inte jag.
Detta inträffade vintertid när vederbörande kallstartat i minusgrader och bara flyttat en billängd och skulle starta igen = nersurad.
Som sagt var det 90talare.
Man lade in något i mjukvaran sen för att förhindra detta, men, det förefaller som om aktuella bilen inte gick riktigt rätt = fullt möjligt att det inträffar.
Men överhoppad kamrem är OCKSÅ möjligt MEN!!! Här finns en fälla med vit-blockare!!!!
Man kan inte lita 100% på markeringarna för kamdreven. Notera att kamdreven kan lossas från centrum med avlånga hål. Förfarandet nör man monterar kamremmen med blockeringsverktyg är att man ska lossa dreven när man spänner remmen. Då kan dreven röra sig lite, men kammarna är låsta. = markeringarna kan bli fel. VVT drevet ör också lite speciellt. Kräver att du roterar motorn ENDAST i rotationsriktningen när du ska komma till markeringarna, för annars kan det bli flera kugg fel bara av justeringsmånen den har. Den justerar bara framåt, så vrider man i rotationsriktningen är den i grundläget.
(Skiljer mellan modellerna, men vill minnas att det var så på tidiga V70)