3213
Sök

Hjälp Bilen startar inte! Vad kan felet vara?

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#1
Pump är bytt även relä för pumpen. Dock ftf ingen ström till pumpen. Tänker att jag vänder mig till internet smile






Ljudet från klipp 3 återstår.
Det låter ju iaf som att start motor e i ok skick?
Tändstift o tändspolar är testade, så det är inte problemet. Får bränsle fram till fuel rail men ingen ström vid mätning av bränsle pumps kontakt hmm?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 maj 2023
#2
nikya skrev:
Pump är bytt även relä för pumpen. Dock ftf ingen ström till pumpen. Tänker att jag vänder mig till internet smile






Ljudet från klipp 3 återstår.
Det låter ju iaf som att start motor e i ok skick?
Tändstift o tändspolar är testade, så det är inte problemet. Får bränsle fram till fuel rail men ingen ström vid mätning av bränsle pumps kontakt hmm?

Det låter ju som att det inte är nån kompression i motorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#3
Tar och kompressions testar, vad ska värde ligga på?

5 119 Inlägg
29 maj 2023
#4
Det där lät inte så bra. Helt klart komplös.  Är det dessa motorerna som ventiltryckarna fastnar på om man kör fel olja eller missar service?
Har för mig att en gammal kollega råkade ut för något liknande. 

Kan även vara kamremmen som gått åt pipan.
Senast redigerat av mb_pucken (29 maj 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 maj 2023
#6
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (29 maj 2023)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#7
mb_pucken skrev:
Det där lät inte så bra. Helt klart komplös.  Är det dessa motorerna som ventiltryckarna fastnar på om man kör fel olja eller missar service?
Har för mig att en gammal kollega råkade ut för något liknande. 

Kan även vara kamremmen som gått åt pipan.

Kamrem borde det inte vara något fel på, däremot så kanske en service har missats. Då den stod still i några månader för att sen få liv i ungefär 3 månader.
I början så dog den mycket under körning speciellt på varma dagar eller vid start i uppförsbackar, vilket vad jag har läst kan bero på dålig pump vilket fick mig att byta den. Sen nu har den stått still under vintern, men den har fått nytt batteri etc. 

Det där med ventiltryckarna är det något man vågar ge sig på själv?

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#8
Ungefär såhär lät den när den va vid "liv" https://youtu.be/qgHEm_rilaA
Antar att du kan ha rätt angående det där med ventiltryckare?.
Det var trotts allt det jag sökte för att hitta videon.

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#9
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny

Vad är Dylkit? XD ni får ursäkta men är ftf en rätt så nybörjare.

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
29 maj 2023
#10
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny

Ser ut att vara en V70.
Vitblock är det iallafall.

Till TS:
Lyft väck övre kamremskåpan och kolla iallafall.
Sitter det en rem där får du ställa veven i ÖD och kolla märkningarna på kammarna.

Up the RA

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#11
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny

Det är en v70n 2001 2.4 motor (B5244 S2) gått 33k mil

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 maj 2023
#12
nikya skrev:
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny

Vad är Dylkit? XD ni får ursäkta men är ftf en rätt så nybörjare.

Inte Dylkit utan dylikt och det menas att det kan vara kamremmen eller något liknande.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 393 Inlägg
29 maj 2023
#13
nikya skrev:
Vettemannen skrev:
granadadr skrev:
låter som kamremsbrott,  eller dylikt,,

Jaa det kan det vara. Det är bara att TS kollar om kamremmen är hel eller inte. Vi vet ju inte ens vilken bil TS har eller har jag missat det?

/Benny

Vad är Dylkit? XD ni får ursäkta men är ftf en rätt så nybörjare.

remmen behöver ej vara av,, men kan ha lossnat ,, det är dylikt,, ger samma resultat,, köpte en bil som var motorras på,, tog på startmotorn å sa kamremsbrott,, bytte motor,, å plockade isär den gamla motorn,, remmen var hel,, men spännaren hade lossnat wink så den var ju lika kaputt endå


9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#14
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246430/246430-50502d0117271a795dcbd82377e51fb8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/247/246430/246430-a0ab5edbd6d869e3b05c81ebe38b5b2e.jpg

Ser väl bra ut?

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#15
Kändes inte som den va lös om man petade lite löst på den.

6 631 Inlägg
29 maj 2023
#16
Måste plocka bort remskivan och kåporna för att sen snurra på motorn för hand och kolla att markeringarna stämmer överens

De/Dem

9 Inlägg
29 maj 2023
Trådstartare
#17
xXSammy skrev:
Måste plocka bort remskivan och kåporna för att sen snurra på motorn för hand och kolla att markeringarna stämmer överens

Går det att göra när motorn sitter i?

Diagnostekniker
2 709 Inlägg
29 maj 2023
#18
Du kan ta ur tändstiftet ur cylinder 1, stoppa ner en lång mejsel eller liknande, vrid runt motorn tills den är i sin högsta punkt, sedan kolla märkningarna på kamdreven.

Du kan lossa kamaxelgivaren i bakkant av toppen också och kolla hur spåret står med motorn i övre dödläge.
Spåret skall vara horisontellt.
Sen kan ju kammen stå 180 grader fel, men ser det som hyfsat osannolikt. smile

Du vrider runt motorn med en 27mm hylsa om jag minns rätt.
Upp med höger framhjul, bort med det, sedan så är det en lucka i innerskärmen du får gå igenom.

Up the RA

3 194 Inlägg
30 maj 2023
#19
Det är inte nödvändigtvis kamremmen.

Jag har personligen startat upp två V70 I och en V40 I som drabbats av sk "Lawnmover syndrome", dvs att den surat ner sig, och den extra bensinen har löst upp den tunna oljefilm som ligger på cylinderväggarna. Lågfriktionsmotorer är beroende av den för att få tillräcklig komp. 
Den låter då som om kamremmen gått = nästan komplös.

Lösningen är då att ta ur samtliga stift och låta det vädra ur i några timmar, sedan droppa i  kanske 1cl olja i var cyl och sedan med stift ur sakta dra runt motorn för hand minst ett varv. Därefter sätta tillbaka stiften och starta.  Vissa lossar spridarnas kontakter och kör på starten till man hör komp igen, men det gjorde inte jag.

Detta inträffade vintertid när vederbörande kallstartat i minusgrader och bara flyttat en billängd och skulle starta igen = nersurad.

Som sagt var det 90talare.
Man lade in något i mjukvaran sen för att förhindra detta, men, det förefaller som om aktuella bilen inte gick riktigt rätt = fullt möjligt att det inträffar.

Men överhoppad kamrem är OCKSÅ möjligt MEN!!! Här finns en fälla med vit-blockare!!!!
Man kan inte lita 100% på markeringarna för kamdreven.  Notera att kamdreven kan lossas från centrum med avlånga hål.  Förfarandet nör man monterar kamremmen med blockeringsverktyg är att man ska lossa dreven när man spänner remmen.  Då kan dreven röra sig lite, men kammarna är låsta. = markeringarna kan bli fel.  VVT drevet ör också lite speciellt. Kräver att du roterar motorn ENDAST i rotationsriktningen när du ska komma till markeringarna, för annars kan det bli flera kugg fel bara av  justeringsmånen den har.  Den justerar bara framåt, så  vrider man i rotationsriktningen är den i grundläget.
(Skiljer mellan modellerna, men vill minnas att det var så på tidiga V70)

* Voff voff *
10 583 Inlägg
30 maj 2023
#20
Den är sur, rullstarta så går den. Eller kör på startmotorn tills den hoppar igång. Långa startförsök, inte många korta. Men elda inte upp startmotorn... smile

Eller byt stift bara...
Senast redigerat av Brådhis (30 maj 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök