4185
Sök

Betongfyllt block

1 060 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#21
Oj haha min gamla tråd, se där ja.... då vet man lite till nu då wink

uʍop ǝpısdn ǝdʎʇ uɐɔ ʎןןɐǝɹ noʎ ˙ǝnɹʇ sʇı ˙ןoן

bonntrimmare
655 Inlägg
25 mars 2009
#22
Sharky skrev:
Rekord i lyftning? Två år....tongue

Nåja. Cylinderloppen "flexar" inte. Dom spricker pga trycket. Vevaxlar flexar.

(Såvida man inter kallar tryckpulsationerna över förbränningscykeln som "flexning")


/Göran

BOLUND skrev:
de e la visst  varvtalet som gör att cylindrarna "flexar" så dom spricker till slut? har säkert fel big_smile


Haha mjo den lyftningen va la go , Men funderade  lite på vad de var bra för (o betongfylla) så då gjorde man en sökning tongue .... Okej, lärde man sig nåt nytt smile

Meister
6 763 Inlägg
25 mars 2009
#23
Vivendi skrev:
Humm. Det lät lite opraktiskt att fylla kanalerna med betong. På gamla V8 hade vi aldrig det där problemet... smile
// Ellen
*ENORMA Ellen, 50 kilo i matchvikt, vi skippar det där med att slåss... wink*

Betongfyller gör man väll oftast på metanolmaskiner och där spelar inte kylkanalerna så stor roll då metanolen kyler eftersom att man pumpar in mer bränsle.


Meister
6 763 Inlägg
25 mars 2009
#24
Sharky skrev:
Betong är väl så där. Det finns bättre material att fylla med. Expanderande material är lömska eftersom man trycker cylindrarna ovala. Dock så måste man alltid kontrollera ovalitet efter en fyllning. Ett annat problem med betong är att det är sprött så för att undvika att täppa igen alla kvarvarande kylkanaler med betong så måste man täcka med typ tvåkomponent gjutharts.

Dock så är detta med att fylla en sniklösning. Det finns två andra sätt som är betydligt bättre. Det en är givetvis att borra in riktiga foder av tex Nicasil eller att staga med nerpressade stänger. Hur förstår man när man tex lyfter toppen på en nyare Volvomotor och funderar ett tag.

Allt detta gör man därför att höga effektuttag innebär våldsamma cylindertryck och kombinerar man det med långa slag så får man dessutom rejäla sidokrafter i loppen.

Notera att man pratar om höga effektuttag per liter här. Måhända typ 250Hkr/liter eller nåt sånt. Även på jänkeåttor så får man problem vid typ 2000Hkr i åtta liter. I tex sådant block som jag har i min Volvo, ett B234 block, så klarar man åtminstone 600Hkr innan man börjar få problem med sviktande cylinderväggar.

/Göran

Ett problem jag kom att tänka på är att betong krymper de första 6 månaderna. Hur fan blir det då om man betongfyller? Men de är så små volymer visserligen så de kanske inte är några problem?



Sök