3139
Sök

Är det här en sk "coil on plug" från biltema?

26 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#1
Tjena

Försöker installera en speeduino ECU i min mercedes och behöver byta ut befintligt kablage till tändstiften.

Tittar lite på vad som finns på biltema och hittade dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029597

Är det "coil on plug"?

2 405 Inlägg
4 juni 2023
#2
En typ av, ja. Men det framgång inte om det är inbyggd tändförstärkare eller inte, vilket är en rätt viktig detalj.


Diagnostekniker
2 717 Inlägg
4 juni 2023
#3
Har du tillräckligt med slutsteg i speeduinon?

Up the RA

26 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Har du tillräckligt med slutsteg i speeduinon?

Jag tror det. Jag har en sån här https://diy-efi.co.uk/product/speeduino_ua4c_ecu

26 Inlägg
4 juni 2023
Trådstartare
#5
Lucif3r skrev:
En typ av, ja. Men det framgång inte om det är inbyggd tändförstärkare eller inte, vilket är en rätt viktig detalj.

hehe ja det är ju det smile

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
5 juni 2023
#6
Vad har du tänkt att köra?
Tänker att det är mer värt att investera i en bra dubbeltändspole/wasted spark än att köpa 4 halvdana ifrån biltema.

Gissningsvis så kommer du inte att nyttja dwell-tiden du "sparar" genom att åka separata spolar.
Enklare kopplat också med en plusmatning, och två utgångar till dubbelspolen. smile

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juni 2023
#7
vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juni 2023
#8
vag har även en spole med 4utgångar som är omtyckt  tror den sitter på tex 1.4:orna på 75hk och även 1.6or typ golf mk4.. kanske 5:orna dom tidiga..

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
5 juni 2023
Trådstartare
#9
Growe skrev:
vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Har du länk? Om jag förstår dig rätt så är "vag" ett märke som gör spolar till bland annat ett sånt bygge som jag själv gör.

26 Inlägg
5 juni 2023
Trådstartare
#10
Jesper328 skrev:
Vad har du tänkt att köra?
Tänker att det är mer värt att investera i en bra dubbeltändspole/wasted spark än att köpa 4 halvdana ifrån biltema.

Gissningsvis så kommer du inte att nyttja dwell-tiden du "sparar" genom att åka separata spolar.
Enklare kopplat också med en plusmatning, och två utgångar till dubbelspolen. smile

Ja jag har kikat lite på wasted spark, men skulle vilja prova att bygga så som de flesta verkar göra på youtube. Jag har egentligen noll egna referenser om vad som funkar och inte funkar då det är mitt första "bygge". Och jag delar din uppfattning om biltema, mycket där är halvdant...

Men nu har jag köpt den är datormaskinen från england som blev ganska rejält mycket dyrare än vad jag planerat med tanke på importkostnader osv, så jag tror att jag skall försöka löpa linan ut - så att säga big_smile

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
5 juni 2023
#11
VAG-spolarna Growe talar om sitter på många VW produkter och är inget märke i sig.
Volkswagen Aktiengesellschafte (?).

Det jag menar är vilken motor du bygger på, och om du skall åka turbo, effektmål, osv. smile
Vag-spolar är ju som sagt bra grejer men då ska du ha äkta spolar också och inga billiga kopior.

Några tips är att du läser ”megamanual” ordentligt så att du har bra med kött på benen innan du börjar knappa på datorn.
Bygg kabelstam och säkrings/reläpanel utanför bilen och dimensionera upp kablaget ordentligt.
Sök efter 12v nomogram på Google.

Använd någon form av knackövervakning under mappning.
Jag har själv kört med en slang mellan motor och ett par hörselkåpor… lite primitivt men det funkar hyfsat bra när man hittar rätt plats på motorn.
När jag ska mappa nästa motor i bilen så kommer jag att köra Piezoelement-förstärkare-hörlurar.

Up the RA

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juni 2023
#12
johanZ skrev:
Growe skrev:
vag spolarna är to go to. när man byter till standalone sprut så det tror jag men skulle gå på röda spolarna direkt istället.. dom är bättre

Har du länk? Om jag förstår dig rätt så är "vag" ett märke som gör spolar till bland annat ett sånt bygge som jag själv gör.

volkswagen  dom gör bilar.. 

en sån där spole tänker jag på

https://www.autodoc.se/delphi/13812405? … dUEALw_wcB

Kör fort så hinner inget hända...

26 Inlägg
8 juni 2023
Trådstartare
#13
Jesper328 skrev:
VAG-spolarna Growe talar om sitter på många VW produkter och är inget märke i sig.
Volkswagen Aktiengesellschafte (?).

Det jag menar är vilken motor du bygger på, och om du skall åka turbo, effektmål, osv. smile
Vag-spolar är ju som sagt bra grejer men då ska du ha äkta spolar också och inga billiga kopior.

Några tips är att du läser ”megamanual” ordentligt så att du har bra med kött på benen innan du börjar knappa på datorn.
Bygg kabelstam och säkrings/reläpanel utanför bilen och dimensionera upp kablaget ordentligt.
Sök efter 12v nomogram på Google.

Använd någon form av knackövervakning under mappning.
Jag har själv kört med en slang mellan motor och ett par hörselkåpor… lite primitivt men det funkar hyfsat bra när man hittar rätt plats på motorn.
När jag ska mappa nästa motor i bilen så kommer jag att köra Piezoelement-förstärkare-hörlurar.

Tack för tipsen!

Det är en gammal 4-cyl merca jag skall trimma. 200 hästar hade vart superkul om jag fick upp kärran till!

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
8 juni 2023
#14
M111 gissar jag på då med två stycken dubbelspolar. smile
De kommer att fixa den effekten du vill ha, så så länge de inte är defekta så skulle jag använda dem istället.

Läs på om ”dwell” och kör något vettigt.
Så länge spolarna inte går varma så är det kanon. big_smile

Up the RA


Sök