Rymdkejsaren skrev:
Hallåj!
Jag är noob vad det gäller bilar i allmänhet, men entusiastisk när jag nu skaffat min första riktigt egna bil, en Toyota Avensis kombi från 2011 (jag hade en risig gammal Corolla innan som jag fått gratis). Det kommer säkert en massa dumma frågor i framtiden när jag skall pyssla med den nya bilen!
Men just nu undrar jag lite om hastighetsmätaren i just denna bilen. Jag vet att vissa mätare visar högt, upp till runt 10% över faktiskt hastighet. Det är någon slags säkerhetsgräns, antar jag. I manualen till min fars gamla bil stod det till och med just så, men inte så i min manual. Enligt Google maps märkte jag dock att det slår över med ca 10%, och det stämmer även när jag kör förbi mätare på stan. Kan det stämma?
Min upplevelse när jag kör på motorvägen stämmer ju överens med det också, för när jag låg i 110 km/h enligt min mätare var det väldigt många som körde om. Nu lägger jag mig på ca 125 km/h enligt mätaren, då lite drygt 110 enligt Google maps, och då verkar omkörningsfrekvensen lite mer normal.
Någon som vet mer eller har några tankar?
Finns det något annat smart sätt att kontrollera det som inte involverar att köra för fort genom en poliskontrol?
(Övertydlighet: jag skämtar, tänker inte göra det.)