....och naturligtvis en tändspole och div kabel till tändspole fördelare och startmotor förutsatt att motorn har brytartändning och förgasare.
Generstor osv behövs inte, förutsatt att den inte ska köras så länge att den behöver kylvätska. Men då behövs mer grejer.
Bensin brukar jag bara fylla flottörhuset. Då går den nog länge för att höra ev lagerknack, osv och kylvätska är ej nödvändigt.
Är man lite nojig kan man koppla en lampa till oljetryckskontakten.
Eller än bättre, en oljetryckmätare.
Är motorn en B23 med insprutning blir det betydligt mer omständigt att testa allt, då styrdonet mm måste vara med.
Då hade jag nog "flaskmatat" med en flaska med bensin rakt i insuget för att få den att gå nog länge för att höra lager, osv.
Spridare osv är då okänt.
Med brytatlöst tändning behöver man väl också tändmodulen, eller vad den nu kallas.
Tips:
Utmärkt "flaskmatar-flaska"är Biltemas flaska för batterivatten. Slangen med pip fungerar på allt från bilmotorer till motorsågar. Jag har alltid oljeblandad bensin även till 4t. Bra extrasmörjning när saker stått. Ev kat tar inte skada av så lite så tillfälligt. (Om motorn är i en bil)
Senast redigerat av Mossan1 (15 juni 2023)