Jag behöver er hjälp när det kommer till att välja rätt bil för mig som mamma. Jag letar efter en pålitlig och säker bil som har låg skatt, låg bränsleförbrukning och inte har kört alltför många mil. Samtidigt vill jag att den ska vara bekväm att köra både på korta och långa resor. Min budget ligger på max 140 000 kr.
Jag öppen för era förslag och rekommendationer. Jag värdesätter era personliga erfarenheter och tips om specifika bilmärken och modeller som ni tror skulle passa mina behov. Det skulle också vara fördelaktigt om bilen ser helt okej ut, då det kommer att vara min första bil och jag är tjej.
Tack för tipset! Jag tittade också på Kia. Vilken variant skulle du rekommendera?
Det är svårt att veta exakt hur mycket jag kommer köra, men jag tänker köra både korta och långa sträckor. Till exempel planerar jag att åka genom länderna i Europa. Samtidigt kommer jag också att använda bilen för att pendla till jobbet och för stadskörning. Både nödvändiga och onödiga turer.
Tack för tipset! Jag tittade också på Kia. Vilken variant skulle du rekommendera?
Det är svårt att veta exakt hur mycket jag kommer köra, men jag tänker köra både korta och långa sträckor. Till exempel planerar jag att åka genom länderna i Europa. Samtidigt kommer jag också att använda bilen för att pendla till jobbet och för stadskörning. Både nödvändiga och onödiga turer.
Jag rekommenderar den för jag jobbar som KIA-tekniker. Upp till mig? Då hade jag köpte en KIA Ceed SW GT-line med 1.6 liters diesel som är kopplad till en automatlåda. Ingen som vill ha manuell låda längre, undantaget äldre människor.
Tack! Den bilen verkar vara ett bra val.🙌 Är dieselbilar bättre än bensinbilar? Jag tänker samma sak om bilar med växel; automat är bekvämt och enkelt. Många säger att jag borde ta körkort för manuell, men jag tycker att det är onödigt då det finns lika många automatbilar som manuella. Vad kostar underhållning och service för en Kia i stort sett?
Tack! Den bilen verkar vara ett bra val.🙌 Är dieselbilar bättre än bensinbilar? Jag tänker samma sak om bilar med växel; automat är bekvämt och enkelt. Många säger att jag borde ta körkort för manuell, men jag tycker att det är onödigt då det finns lika många automatbilar som manuella. Vad kostar underhållning och service för en Kia i stort sett?
Nackdel dieselbil: Kör du mycket korta sträckor i flera veckor (under 3 mil per väg) så är diesel inte bra. Långkörning på helgen? Helt ok. Dieseln är mycket piggare, håller bättre och drar mindre än de tröga och törstiga bensinmotorer som finns till dessa bilar. Haka inte upp dig på körkortet. Långt över hälften av alla bilar som säljs idag är automat. Detta kommer öka. Jag jobbar med helt nya bilar direkt från fabrik av olika märken. Manuell är ovanligt.
KIA har rattvärme som standard. Det är gott. Man kan hitta bilar med dieselvärmare. Bra grej. Går att eftermontera.
Notera: Hyundai i30 1.6 CRDi är exakt samma bil. Ser lite annorlunda ut bara.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tack! Då kanske bensin skulle vara bättre för mig om jag till exempel kör mer i staden och på korta sträckor och ibland även långa sträckor som jag planerar framöver? Tyvärr är staden inte så stor där jag bor. Jobbet ligger egentligen bara 10 minuters promenad bort, men jag känner så just nu att jag promenerade tillräckligt mycket. Nu är det dags att köra. Det är svårt att avgöra... Men jag tycker verkligen om Kia.😊
Med bara 10min resor till och från jobb utan MINST en riktig varmkörning per vecka kommer du få problem oavsett motoralternativ. Elmotor klarar det. Ingen avgasrening pallar det i längden.
Om du ska ha en kia bensinare kolla efter GDI eller T-GDI dessa har direktsinsprutning och lägre förbrukning den minsta motorn på 1.0 liter kanske är bäst i stadstrafik medan 1.5-1.6 liter är mer lämplig vid körning på motorväg och släpvagn, kanske man då måste tänja lite på budgeten på 140.000:-
Med bara 10min resor till och från jobb utan MINST en riktig varmkörning per vecka kommer du få problem oavsett motoralternativ. Elmotor klarar det. Ingen avgasrening pallar det i längden.
Hmm... jag förstår. Att pendla till och från jobbet är bara en del av hur jag kommer att använda bilen. Jag planerar att använda bilen för blandad körning, både korta och långa sträckor, med de egenskaper jag beskrev. 😊 Jag tänkte först att det bara var att köpa en bil och köra. Nu vill jag göra det bästa möjliga valet.
Om du ska ha en kia bensinare kolla efter GDI eller T-GDI dessa har direktsinsprutning och lägre förbrukning den minsta motorn på 1.0 liter kanske är bäst i stadstrafik medan 1.5-1.6 liter är mer lämplig vid körning på motorväg och släpvagn, kanske man då måste tänja lite på budgeten på 140.000:-
Tack för tipset och hjälpen! Det kommer jag att kolla efter!😊
Köp ingen diesel om du tänkt köra i storstäder eller sälja bilen en dag..
Va? Kör man längre sträckor några gånger per månad går det utmärkt att köra diesel. Men TS kanske ska titta på bensin. Sitter GDi-snurror i dessa bilar. Har själv en Hyundai med en 1-liters 3-cyl GDi. Lite småtörstig men lustigt nog drar den inte så mycket mer om man ligger och nöter i timmar med gasen i botten...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Toyota Auris bensin manuell växellåda - om du vill ha en bil som fungerar varje dag till hemul kostnad. Mazda 3, Suzuki Swift och Honda är andra lika bra alternativ. Men håll dig för allt smör i Småland från europeiska bilar i allmänhet och VAG-produkter i synnerhet.
Toyota Auris bensin manuell växellåda - om du vill ha en bil som fungerar varje dag till hemul kostnad. Mazda 3, Suzuki Swift och Honda är andra lika bra alternativ. Men håll dig för allt smör i Småland från europeiska bilar i allmänhet och VAG-produkter i synnerhet.
Tack för tipsen! Jag ska kolla upp de bilarna om de finns i automat version. Med VAG-produkter menar man bland annat Volkswagen, Audi, SEAT och Skoda? Just nu verkar det vara en djungel när det gäller bilar och deras olika egenskaper och bra val.🙈
Köp ingen diesel om du tänkt köra i storstäder eller sälja bilen en dag..
Va? Kör man längre sträckor några gånger per månad går det utmärkt att köra diesel. Men TS kanske ska titta på bensin. Sitter GDi-snurror i dessa bilar. Har själv en Hyundai med en 1-liters 3-cyl GDi. Lite småtörstig men lustigt nog drar den inte så mycket mer om man ligger och nöter i timmar med gasen i botten...
Tack för tipsen! Jag ska kolla upp de bilarna om de finns i automat version. Med VAG-produkter menar man bland annat Volkswagen, Audi, SEAT och Skoda? Just nu verkar det vara en djungel när det gäller bilar och deras olika egenskaper och bra val.🙈
Riktigt. Köp ingen av dessa. Oavsett hur billiga de är i bilhallen!
Jag visste att Skoda och SEAT inte är bra, men ni säger att Audi och Volkswagen inte heller är det? Det är bra att ni skriver det, eftersom jag också hade de bilarna som möjligheter i åtanke.
Jag visste att Skoda och SEAT inte är bra, men ni säger att Audi och Volkswagen inte heller är det? Det är bra att ni skriver det, eftersom jag också hade de bilarna som möjligheter i åtanke.
Samma teknik, samma motorer, samma växellådor, samma skit.