2788
Sök

Oljevarningslampa lyser efter oljetrågsbyte

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Hej!
För ett tag sedan fick jag tyvärr hål på mitt oljetråg när jag körde över ett gupp. Så skaffade ett nytt på bildelsbasen och bytte. Processen gick hyffsat smidigt och jag hade ett nytt tråg på med nya packningar köpta från volvo på cirka 2 timmar. Men nu lyser oljelampan när bilden är under 1000 varv. Så alltså när jag varvar upp eller kör som vanligt så är lampan släckt och allt verkar vara okej. Men om man står på tomgång så lyser den.
Varför är oljetrycket lägre just när motorn går på låga varv och är det värt att fixa eller kan man fortsätta köra så som det är ?

Bilen är en: Volvo V70 99a

Tack på förhand smile

Diagnostekniker
2 717 Inlägg
17 juni 2023
Gick motorn något utan oljetryck efter smällen?
Hade du väck oljesilen vid bytet av tråg?

Up the RA

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Kanske lite men stängde av väldigt snabbt inpå och silen satt kvar under hela bytet

2 845 Inlägg
17 juni 2023
Har den gått utan oljetryck kan det va lager som tagit stryk, därav lågt oljetryck på tomgång.  Det går fort att det händer nåt om den inte har olja.

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Syftar du på att packningarna kan ha tagit stryck? För de har jag bytt ut. Förlåt om jag kanske är dum smile

2 845 Inlägg
17 juni 2023
M-Palm skrev:
Syftar du på att packningarna kan ha tagit stryck? För de har jag bytt ut. Förlåt om jag kanske är dum smile

Nej. Inte packningar utan vevlager, ramlager eller kamaxellager.

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
ajdå. Men jag stängde av direkt så ska väl vara lugnt hoppas jag. Vad kan det annars vara?

2 845 Inlägg
17 juni 2023
M-Palm skrev:
ajdå. Men jag stängde av direkt så ska väl vara lugnt hoppas jag. Vad kan det annars vara?

Skulle väl kunna va oljetryckskontakten som lurar dig isåfall.  Du har ingen möjlighet och läsa ut vad oljetrycket egentligen ligger på i bar räknat. Annars skulle jag prova med att bara byta oljetryckskontakten som första åtgärd. Inga stora pengar.

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Har försökt att komma åt trycket via OBD2 men lyckas inte komma åt den sensorn så får kanske köpa en oljetrycksmätare samt en ny sensor. Eller är det onödigt?

2 845 Inlägg
17 juni 2023
Köp en ny oljetryckskontakt till och börja med så får du en hint om det verkligen är dåligt oljetryck irl. Sen får du gå vidare därifrån.

Men stängde du av motorn omedelbart när lampan tändes så bör det inte ha hänt nåt med lager eller dylikt.

17 Inlägg
17 juni 2023
Trådstartare
Absolut. Men känns också orimligt att sensorn skulle säga annat bara efter att vi bytt ett tråg men vi får se

2 845 Inlägg
17 juni 2023
Inte så himla långsökt egentligen. När den gick torr för olja kan det släppt nån avlagring nånstans och hamnat vid oljetryckskontakten och täpper till lite. När du höjer motorvarvet stiger ju oljetrycket helt naturligt och trycket räcker till.

Eller så är det murphis lag. Kontakten sjöng på sista versen och råkade bara bli så i samband med detta.  Lite långsökt men chansen finns.
Senast redigerat av uhlin (17 juni 2023)

3 207 Inlägg
18 juni 2023
Stänger man av GENAST ska man ha en rejäl dos otur, och märker man en smäll under har 99% extra koll på lampan.  Annars skulle den ju kunna missas en stund pga uppmärksamheten på annat.

Jag hade nog främst misstänkt oljepickupen. Otät vid pumpen så den kaveterar på lågvarv.  Även om den inte lossades kan den ha rubbats ur läge.

Om det användes överflöd av flytande packning (Volvo har bara sådan till tråget) kan sådan massa ha satt igen silen också.

Sök