krambriw skrev:
Men personliga erfarenhet av VAG bilar i bekantskapskretsen är att dom har problem med kamkedjorna om dom inte drar olja.
Den enda i bekantskapskretsen som kör VAG som inte drar olja fick kamkedjehaveri istället.
Jag personligen skulle aldrig köpa en Audi med kamkedja. I teorin låter det ju bra, en kedja är ju starkare än en rem. Men, men...om olyckan är framme så är ett kamkedjehaveri en katastrof, en dödsstöt för motornEn gång hade jag servicechefen (aukt Audi verksatd) i bilen som passagerare efter en provtur och han bad mig "köra runt" och in i verkstaden. Ett omrråde som vi kunder normalt inte ska se. Jag ljuger inte, två stora containrar med motorer,,,då jag frågade va fan,,,,sa han haverier pga kamkedjor som pajat. Detta var några år sedan på modeller från åren mellan 2002-2010 cirka men ändå. På min förra Audi från 2013 med 2.0 tdi gick multi-remmen av vid 11000 mil. Det enda som jag märkte var att AC'n la av och förmodligen även laddningen men jag kunde köra bilen hem utan problem och inga andra haverier. Det blev bärgning till verkstad och lånebil tack vara mobilitetsgarantin
Eller så köper man bilen med kedja, och byter den inkl. spännare osv. Gör man det själv är det inte mycket dyrare än ett kamremsbyte.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!